In de relax-modus op Bali en Gili - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu In de relax-modus op Bali en Gili - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

In de relax-modus op Bali en Gili

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

22 Juli 2014 | Nederland, 's-Gravenzande

Lieve allemaal,

Hier is dan toch eindelijk de langverwachte blog, het vervolg van mijn reis, waar sommigen van jullie al best lang op zitten te wachten ;)
Ik was gebleven bij ons vertrek vanuit Vietnam. Op vrijdag 23 mei liep ons visum in Vietnam af en moesten we het land uit. We hadden een week ervoor een ticket geboekt naar Bangkok. Ons plan was om naar het zuiden van Thailand te gaan om te eilandhoppen. Zoals de meesten wel weten waren er al langer problemen met de regering in Thailand. In de tijd dat ik er was (in januari tot en met maart), was dit alleen te merken in Bangkok en aan de grens met Cambodja. De avond voordat we zouden vliegen kondigde het Thaise leger een staatsgreep af en stelde een avondklok in van 22:00 uur tot 4.00 ’s ochtends voor geheel Thailand.
Omdat je niet weet wat je kunt verwachten in de dagen en weken die volgen besloten Anne en ik naar Indonesië te gaan. In een half uur tijd hebben we besloten een vliegticket te boeken naar Denpasar, Bali. Best bizar om dat zo snel te moeten beslissen. En erg jammer van Thailand, wat hadden we daar naar uitgekeken!

Op vrijdag 23 mei vlogen we in de ochtend met Malaysian Airlines van Hanoi naar Kuala Lumpur. We hadden hier een tussenstop, we vlogen de volgende dag verder.

Vanaf het vliegveld zijn we met de KL Express naar het centrum van Kuala Lumpur gegaan. Vanaf daar namen we een taxi naar ons hostel. Dit bleek uiteindelijk op loopafstand te zijn, maar je kunt ook niet altijd alles goed inschatten ;)
In de avond zijn we met de metro naar het centrum gegaan om te eten met uitzicht op de Petronas Towers. Prachtige torens zijn dat en wat zijn ze gigantisch hoog!. We hebben hier heerlijk Indiaas gegeten, het was echt om te smullen. De volgende ochtend namen we na ons ontbijt weer de KL Express naar het vliegveld. We hadden vantevoren al ingecheckt via internet en waren dus op zoek naar de plek waar we onze bagage konden droppen. We volgden de bordjes ‘Departures’ en op een gegeven moment, na een paar keer checken van onze boarding passen, dachten we: waar moeten we nou onze backpacks afleveren? Prompt staan we voor de douane check met onze backpacks nog op onze rug! Dat was natuurlijk niet goed.
We zijn verschillende ‘checkpunten’ doorgelopen en niemand heeft ons er op gewezen dat wij onze bagage nog niet hadden afgegeven! Het is me nog steeds een raadsel hoe we door alle checks heen hebben kunnen komen. Door de paspoortcontrole, de immigration etcetera. Uiteindelijk was het nog best moeilijk om terug te kunnen komen om onze bagage af te geven, want je kunt natuurlijk nooit meer terug door die controles heen! Gelukkig wilde een mevrouw van security met ons meelopen en was alles nog op tijd geregeld!

Onze vlucht was weer prima verlopen en bij aankomst namen we een taxi van het vliegveld naar de hoofdstad Denpasar. Wij dachten: handig om de eerste nacht daar te blijven zodat we ons konden oriënteren. Normaal weet je natuurlijk wel waar je heen wilt, maar wij hadden ons helemaal niet voor kunnen bereiden! We hadden geen reisboek, niets! Uiteindelijk bleek Denpasar niet zo’n goede plek om onze reis te beginnen. Ik had het al eerder van mensen gehoord: in Denpasar is echt niets te doen! Maargoed, dat hoorden wij wel vaker van mensen, ook over andere plekken, en als wij er dan waren vonden we het toch heel leuk. In alle andere landen waar we geweest zijn reizen we naar plaatsen en bekijken ter plekke waar we gaan overnachten. Echt backpacken dus. Nou op Bali lijkt dit niet zo makkelijk. Er zijn bijna geen hostels, omdat alles gericht is op families en stellen. Het enige hostel in Denpasar blijkt vol te zijn, dus uiteindelijk belanden Anne en ik in een voor ons redelijk luxe hotel. Prima voor een nachtje en goed om uit te rusten.
In de avond hebben we de lokale markt bezocht, waar wij een soort attractie waren – iedereen keek ons aan en we waren ook echt de enige toeristen. Verder hebben we lekker saté gegeten. Heerlijk om weer eens wat andere gerechten te eten!
We gaan op tijd naar bed en de volgende ochtend vertrekken we naar Sanur. Ook hier zijn verschillende hostels vol. Na vijf hostels te bellen kunnen we eindelijk reserveren – dit leek ons wel een goed plan, in plaats van weer een uur rondlopen in de hitte 
Uiteindelijk vinden we een leuke accommodatie, genaamd Cafe Locca. Erom heen is een mooie tuin met zwembad. We boeken twee bedden in een dorm voor 1 nacht. Uiteindelijk hebben we nog verlengd met nog een nacht, maar de dorm (slaapzaal) was vol dus boekten we een tweepersoonskamer.
In de middag lekker rondgelopen in Sanur, winkeltjes kijken en de allerlekkerste Balinese massage gehad van onze tijd in Indonesië! In de avond hebben zijn we samen met wat meiden uit ons hostel naar de night market gegaan om te eten. Gelijk kennis gemaakt met lekker streetfood uit Indonesië. De volgende dag zijn we naar het strand gegaan samen met een jongen uit het hostel. Helaas was het strand niet zo bijzonder en de zee zat vol waterplanten!
Na een hapje eten zijn we lekker bij ons zwembad gaan liggen. In de avond hebben we lekker lokaal gegeten voor weinig :)

De volgende ochtend stonden we vroeg op, aten we ons ontbijtje dat al klaar lag bij de deur (niet te eten!) en namen we een taxi naar de plek waar alle boten vertrokken vanuit Sanur naar Nusa Lembongan! Al voordat we de boot op gingen begon het te regenen. Niet heel erg zul je denken, helaas zorgde dit voor een harde wind en dus hoge golven. Ik heb nog nooit zo’n vreselijke boottocht gehad als deze. We zaten in een klein bootje dat vol zat met toeristen. Het bootje deinsde hard heen en weer op de golven. Vele mensen aan boord moesten overgeven en daar zaten wij lekker tussen. Op een gegeven moment wist ik echt niet meer waar ik moest kijken. We waren blij toen we eindelijk de boot af konden. En gelukkig scheen op het eiland gewoon lekker de zon!
Een paar jongens die we hadden leren kennen op de boot wilden ons wel brengen op de scooter naar Mushroom Bay, een mooie baai verderop. Het was hilarisch, met onze backpacks en daypacks achterop de scooter. Ook de jongens hadden hun backpack, dus dit was volle bak! Erg slechte paadjes vol gaten, heuvel op, heuvel af.

Eindelijk aangekomen op Mushroom Bay. Wat een prachtige baai. Met dure resorts. Dit keer dus geen budget voor ons. Anne en ik hebben 4 nachten overnacht in een mooie bungalow, met twee zwembaden en direct aan het strand! Wel duur voor backpackers, maar echt genieten. Die dag hebben we lekker gezwommen en genoten van het lekkere weer. In de avond hebben we wat biertjes gedronken bij een café verderop met de twee jongens die we hadden lekker kennen op de boot.

Ook de volgende dag hebben we niet veel meer gedaan dan relaxen. Muziekje luisteren, fruit shakes, af en toe een duik in het zwembad afgewisseld met lekker zwemmen in de zee. We zijn nog naar een klein strandje gelopen verderop, dit was erg mooi! Ik had toen m’n camera niet meegenomen, maar het was zo mooi daar dat ik besloot om later nog eens terug te lopen ;) Toen heb ik veel foto’s gemaakt! Ook hebben we nog de zonsondergang bekeken, maar deze was helaas niet zo mooi, omdat het erg bewolkt was.

Nusa Lembongan is een klein eilandje niet ver van Bali. Natuurlijk wilden Anne en ik meer van het eiland zien en dus besloten we de volgende dag een scooter te huren. We zijn het hele eiland overgegaan en zijn ook via een brug naar Nusa Ceningan gereden. Beide eilanden hebben een prachtige natuur. Het is nog een hele toer om op dit eiland te rijden. Er rijden alleen scooters, er zijn geen auto’s op het eiland. Er zijn dan ook maar kleine wegen. Dit zijn vaak maar kleine paadjes. Deze zijn ooit – met de nadruk op ooit – geasfalteerd en zitten dus vol met gaten en kuilen en sommige wegen zijn ontzettend steil! Oppassen dus! In het begin was het best lastig en opletten om daar te rijden, maar na even went het wel! Het was ontzettend gaaf om over het hele eiland te rijden! In de ochtend zijn we naar de mangrove gereden, deze liggen in het noorden van het eiland. Hier hebben we een local aangesproken en die wilde ons wel met zijn bootje meenemen. Zo hebben we even door de mangrove gevaren, echt ontzettend mooi is dat! Na weer even rijden hebben we lekker geluncht op het tweede eiland bij een restaurant met zwembad en uitzicht op zee! Prachtig :) Na een lekkere lunch hebben we dus nog even lekker kunnen afkoelen en heb ik genoten met mijn camera van lokale mensen die met netten en manden bezig waren om vis te vangen. Onderweg kom je ook de mooiste plekjes tegen en deze moesten natuurlijk ook vastgelegd worden!

De volgende dag hadden we een snorkeltrip geboekt via ons hotel. Dit was echt fantastisch, zo’n mooie onderwaterwereld! We vertrokken vanaf ons strand met een bootje. We waren de enige twee, maar dat was eigenlijk wel leuk :) We zijn naar drie verschillende plekken geweest. De eerste was Mangrove Point. Dit vond ik eigenlijk de beste plek, aangezien de zee daar niet zo wild was en je dus gewoon lekker kon rondzwemmen. Ook hebben we daar echt super veel mooie gekleurde vissen gezien. De anderen baaien waren Wall Bay en Crystal Bay. Crystal Bay was erg mooi, maar ik vond dit niet zo fijn snorkelen aangezien de zee steeds wilder werd en je drijft dan dus erg af. Vervolgens moest ik terugzwemmen naar de boot, nou ik was doodop! En je kon daar niet staan, want het was te diep ;)
Maar echt wat was het mooi! Als ik weer zo’n reis ga maken wil ik zeker zo’n onderwatercamera mee!

’s Middags hebben we lekker genoten van de zon, zee en het strand. Samen met Anne lekker Bintang (biertje) gedronken op het strand! In de avond hebben Anne en ik de zonsondergang nogmaals bekeken bij een uitzichtpunt verderop. Dit keer ging de zon prachtig onder!

De volgende dag lieten we ons per scooter afzetten bij een ander strand waar de boot zou vertrekken terug naar Bali. Gelukkig was het dit keer stralend weer en waren we vrij snel weer aan land! Daar namen we de bus naar Kuta, een bekende toeristenplaats. Na het relaxen was het tijd voor weer wat drukte. Anne en ik hadden zin om uit te gaan en dus gingen we die avond naar Sky Garden, een bekende discotheek. Deze discotheek heeft meerdere verdiepingen (wel rond de 5 etages!) en is dus erg groot. We hebben de hele avond gedanst en het super leuk gehad!

De volgende dag kwamen Steph(anie) en Lu(cinda) aan op Bali! Ongelooflijk, zo super leuk!! Steph en Lu zijn twee meiden uit Birmingham (UK) die we hebben leren kennen in Hanoi. We hebben daar een paar hele leuke avonden met hun beleefd en dus leek het ons leuk om verder te reizen met hen. We spraken af om opnieuw te meeten in Thailand. Helaas ging dat dus niet door. Maar opeens kregen we het bericht dat de meiden besloten om ook naar Indonesië te komen! Geweldig!! Uiteindelijk hebben we drie weken lang met de meiden gereisd en we hebben samen een onvergetelijke tijd gehad.

En dus spraken we af in Kuta. Eind van de middag zijn we samen naar de Tanah Lot Tempel geweest, een bekende tempel gelegen op een berg in zee. Hier kun je alleen heen lopen wanneer het eb is. Hier hebben we de zonsondergang bekeken.

Wat was het leuk dat we opeens met z’n vieren op Bali waren! We hebben dit natuurlijk gelijk goed gevierd en dus gingen we gelijk met z’n vieren stappen in Sky Garden. We hebben een super leuke avond en nacht gehad! Echt genoten :D
De volgende dag zijn we met een minibusje naar Ubud gereden. We hebben een erg leuke en mooie accommodatie gevonden in het centrum. Het waren er mooie, moderne kamers in Balinese stijl. Dat werd lekker slapen!
We waren allemaal nogal brak van de avond ervoor en dus besloten Anne en ik een massage te nemen. Helaas, het was een dure en geen goede massage!
In de avond hebben we een heerlijke curry gegeten, gelukkig hebben ze die ook op Bali  en we zijn naar een leuke Balinese dansshow geweest. Het is eigenlijk meer een soort toneelstuk, erg leuk om te hebben gezien.

De volgende dag zijn we Ubud en omgeving gaan ontdekken. We hebben mooie tempels gezien, waaronder een tempel waar gelovigen zich wassen met heilig water (Pura Tirta Empul). Ook hebben Anne en ik nog een tempel bekeken, Gunung Kawi. Deze tempel was ook wel speciaal met de vele treden naar beneden (en later dus weer omhoog!) te midden van prachtige rijstvelden! De omgeving van Ubud is erg mooi met groene rijstvelden en vele palmbomen.
’s Avonds hebben we lekker met z’n vieren gegeten en hebben we nog een biertje gedaan in het centrum.
De volgende dag ben ik in m’n eentje naar het Bali Bird Park geweest. De andere meiden wilden graag naar Monkey Forest, een apenpark in Ubud. Ik heb al veel vaker apen gezien in het wild, namelijk in Zuid-Afrika, Gambia en ook in Thailand.
Op straat sprak ik een scootertaxi aan en hij wilde me voor weinig brengen naar het Bali Bird Park. Dit lag een half uur rijden vanaf Bali. Achterop de scooter dus :) Wel leuk, zo zie je ook nog wat onderweg! De chauffeur bleef wachten op mij tot ik terug kwam uit het park. En dat voor maar een paar euro, heel fijn natuurlijk! Het park was echt geweldig! Ik heb er echt van genoten. Het was ook leuk om wat alleen te doen. In het park vlogen veel vogels los. Er was niet eens een net, nee ze vlogen echt los rond! Super gaaf. Ik heb heel veel mooie foto’s kunnen maken en nam daar natuurlijk ook lekker de tijd voor!
In de middag heb ik met de meiden lekker geshopt op de lokale markt. Ubud is een erg leuk plaatsje met ook een markt waar je echt alles kunt kopen! In de avond natuurlijk weer heerlijk gegeten met een biertje erbij!

De volgende dag – het is inmiddels woensdag 4 juni - gingen we naar de Gili eilanden  Vroeg in de ochtend vertrokken we met de bus vanuit Ubud naar Padang Bai en vanaf daar met de boot naar Gili Trawangan, het grootste eiland van de drie bekende Gili eilanden. De boottocht was erg gezellig. Met z’n vieren zaten we bovenop het deck en we hebben ons rot gelachen! Vooral om Lu, de gekste van het stel! Eenmaal aangekomen hebben we lang gezocht naar een geschikte slaapplaats. Dat gaat niet heel makkelijk met vier meiden. Het moet niet te duur zijn, leuk, schoon en wel een beetje dichtbij het strand natuurlijk. En dan zijn ook nog eens alle leuke backpackers hostels vol! Uiteindelijk wat gevonden wat echt helemaal niet boeiend was, maar in ieder geval goedkoop en dichtbij het strand. Dat we geen WIFI hadden, op de grond sliepen op een matras en koude douches hadden, dat namen we dit keer maar voor lief!
De rest van de dag hebben we lekker op het strand gelegen en in de zee gezwommen. De Gili’s staan bekend om hun mooie stranden! In de avond hebben we met z’n vieren gegeten bij Ocean’s 2, een erg goedkoop restaurant dat dan ook echt vol zat met backpackers ;) Je krijgt er gratis soep en salade en het eten zelf is ook echt spotgoedkoop!
Hierna zijn we naar Jiggy Jigs gegaan voor wat drankjes.

De volgende dag bestond natuurlijk weer uit zon, zee en strand. Maaaar óók snorkelen! Het was weer weg mooi en wat leuk is bij de Gili eilanden is dat je zo de zee in kunt lopen, een stukje zwemt en je de mooiste dingen ziet! Na weer een zelfde soort diner dronken we wat biertjes bij Jiggy Jigs en hebben we de avond en nacht ons vermaakt op een beach party op een strand verderop. Was een leuk feestje!
De volgende dag was iedereen natuurlijk brak en dus hebben we weer lekker de hele dag doorgebracht op het strand. Aan het eind van de middag een biertje gedronken op het strand en weer lekker gaan eten bij Oceans 2! Dit keer maar op tijd gaan slapen om wat uurtjes in te halen!
De volgende dag was zaterdag 8 juni! Onze Vin was die dag jarig en werd 21 jaar! In de avond heb ik nog gezellig met Vin kunnen skypen! Die dag gingen wij een dagje naar Gili Meno, een dag verderop. Hier hebben we heerlijk ontbeten en ons de rest van de dag vermaakt met snorkelen, bruin worden en we hebben onze nagels laten lakken op het strand! Why not?! Het snorkelen op Gili Meno was trouwens echt fantastisch. Ook hier loop je zo vanaf het strand de zee in en samen met Lu heb ik echt de allermooiste dingen gezien. We hebben achter elkaar wel een uur gesnorkeld. Ik heb eindelijk een grote schildpad gezien! Echt fantastisch. Hij zat eerst op de bodem. We hebben hem in de gaten gehouden en even gewacht. En ja hoor, daar zwom hij naar boven, naar de oppervlakte om adem te halen. Wat een geweldig gezicht, zo prachtig!
Rond drie uur ’s middags gingen we weer terug met de boot naar Gili Trawangan. Eenmaal terug hebben we gelijk fietsen gehuurd en zijn we over het eiland naar Sunset Beach gefietst. Een prachtig strand met een aantal mooie resorts. Bij één van die resorts hebben we een lekkere cocktail (Cosmopolitan!) gedronken. Bij dit resort staan schommels in de zee. Natuurlijk hebben we even geschommeld en foto’s gemaakt tijdens de zonsondergang. Die avond besloten we om eens ergens anders te gaan eten, verandering kan geen kwaad haha! Hadden we niet moeten doen, want het was veel duurder én minder lekker!
De volgende dag vertrokken we van Gili T naar Lombok, een ander eiland ten oosten van de Gili’s. Lombok was echt ontzettend mooi en we hebben hier weer fantastische avonturen beleefd! Later meer :) Stay tuned haha!

Liefs,
Es

• 23 Juli 2014 - 09:42

Mama:

Mooi blog weer, esmeralda. Toch wel anders om te lezen nu je weer hier bent.
    Leuk dat jullie de laatste weken zo'n plezier hebben gehad met de engelse meiden.
    Ben nog steeds benieuwd naar de rest van je verhalen, dus kom maar op met het
    volgende blog.
    Kus mama

• 25 Juli 2014 - 22:16

Tante Karin:

Net je blog gelezen, leuk dat je toch nog verder gaat met schrijven nu je alweer een paar weken thuis bent. Ik heb weer genoten van je belevenissen. Ik weet niet hoeveel je er nog gaat schrijven maar ik zal ze zeker blijven volgen. Dikke knuff tante Karin