Genieten van de laatste weken op Bali én in Azië! - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Genieten van de laatste weken op Bali én in Azië! - Reisverslag uit 's-Gravenzande, Nederland van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Genieten van de laatste weken op Bali én in Azië!

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

06 Augustus 2014 | Nederland, 's-Gravenzande

Lieve allemaal,

Na een mooie week in Lombok nemen we de boot terug naar Bali en rijden we door naar Seminyak, een kustplaats net boven Kuta. Natuurlijk hadden we niks geboekt vantevoren. Nou dat gaat toch niet zo makkelijk op Bali hoor. Alles zat vol! Na een paar hostels af te zijn gegaan ploffen we neer op een terras en zoeken we vanaf daar verder met Wifi dat af en toe werkt. Na een drankje vinden we toch een leuk guesthouse mét zwembad! We hebben lekker met z’n vieren gegeten en omdat Steph bijna jarig was bestelden we een Bier toren (heel veel bier) op het strand. Gezellig met live muziek erbij!

Dinsdag 17 juni was Steph(anie) jarig en ze werd die dag 27 jaar. De dag werd gevierd met luieren op het strand, een heerlijk diner, en een nacht stappen in Sky Garden in Kuta! We hebben het erg naar ons zin gehad 

De volgende dag waren de Engelse meiden natuurlijk veel te brak van alle alcohol van de nacht ervoor en dus gingen An en ik samen naar het strand. Niet dat ik me nou zo soepeltjes voelde, maar ja ik laat natuurlijk ook niet zomaar een dagje strand aan me voorbij gaan! Die avond was de wedstrijd tegen Australië. En alsof An en ik nog niet moe genoeg waren gingen we die gewoon wel kijken. Na een rondje door Seminyak trokken we de conclusie dat er hier echt niks te doen was en dus namen we opnieuw een taxi naar Kuta om daar de wedstrijd te kijken in een sportcafé, samen met een heleboel Nederlanders en ook wat Australiërs.

In Seminyak is verder niet heel veel te zien, behalve strand en winkels en dus vertrokken we donderdag naar Lovina, een plaats in het noorden van Bali. Dit werd onze laatste echte sightseeing in Azië.
Door de eigenaar van ons hostel werden we naar Lovina gebracht. Direct na aankomst vonden we het tijd om te lunchen. Ik had natuurlijk weer erge honger, maar helaas moesten we een tijdje wachten op onze lunch, want het restaurantje waar wij zaten was letterlijk een eenmanszaak. De man moest ons z’n eentje voorzien van ons eten en drinken en dat ging niet zo snel ;)
In de middag hebben we Lovina town verkend en onszelf beloond met een heerlijke chocolade cake op een terras op het strand. Lovina heeft zwarte stranden. Erg bijzonder om te zien en ontzettend fotogeniek ;) De eigenaar van ons (mooie!) hotel had ons vantevoren gewaarschuwd: er gaan geen taxi’s in Lovina. Je hebt de bemo’s (lokale busjes), maar die rijden maar tot een uur of 19:00. Tsja toen was het kwart over 7. Het was te ver om te lopen en dus regelde we twee scootertaxi’s om ons naar huis te brengen. Dit wil zeggen, met z’n tweeën achterop de scooter bij de chauffeur. Ontzettend gelachen. In de avond hebben we lekker gegeten op het strandje achter ons hotel.

Op tijd naar bed, want de volgende ochtend vertrokken we om 6 uur met en bootje de zee op om dolfijnen te spotten! Iets waar Lovina wel echt bekend om staat! In Cambodja heb ik Irrawaddy dolfijnen in het wild mogen zien, maar deze zien er wat anders uit dan de bekende dolfijnen zoals flipper haha. Het bootje was ontzettend smal en klein. Niet schommelen, want dan zou je er zo uit kiepen. Vele boten waren naar dezelfde ‘spot’ plek gekomen. Nogal toeristisch dus. In het begin dacht ik ‘we gaan nooit dolfijnen van dichtbij zien’. Onze boot was namelijk één van de langzaamste boten van allemaal en iedere keer waren wij de laatste die aankwamen bij een plek en dan was de groep dolfijnen natuurlijk alweer een kilometer verder. Gelukkig zijn wij lang op zee gebleven en na een tijd gingen veel boten weg en hadden wij het beste zicht. Uiteindelijk hebben we nog veel dolfijnen kunnen zien en ook van dichtbij. Het was erg leuk en er zijn zelfs nog wat foto’s goed gelukt!

Nadat we terugkwamen bij ons hotel kregen we ons ontbijt. De rest van de dag stond in teken van een sightseeing tour in Noord Bali. De omgeving was echt ontzettend mooi en het was een dag van hoogtepunten! We zijn begonnen bij de Gitgit waterval, een grote waterval een half uurtje van Lovina. Hierna reden we door en onderweg zagen we veel mooie natuur. We stoppen bij het kratermeer Bratan en bekijken een prachtige tempel genaamd Pura Ulun Danu Bratan. Hier hebben we een tijd rondgelopen. De tempel was dit keer goed onderhouden, iets was niet overal zo was op Bali. Eindelijk weer een echt mooie tempel! Verschillende mensen vonden ons erg interessant daar en dus maakten we meerdere foto’s met bezoekers van de tempel (onder andere mensen van Java). We lunchen even verderop en na de lunch rijden we naar de Twin Lakes. De naam zegt het al, dit zijn twee meren die bij elkaar komen en er is een uitzichtpunt waar je dit goed kunt zien. We maken nog een korte stop bij een paar mooie rijstvelden en sluiten deze leuke dag af bij de Holy Hotsprings van Banjar. We hebben ons heerlijk ondergedompeld in de hete baden. Locals komen hier omdat het water heilig zou zijn en een helende werking zou hebben.
In de avond zijn we wat gaan eten bij een klein restaurantje op het strand. Bij het restaurantje zat eigenlijk niemand op wat locals na. Eén van hen was wat aan het tokkelen op zijn gitaar. We vroegen of hij wat voor ons wilde spelen. Dit wilde hij wel maar zijn voorwaarde was dat wij dan mee zouden zingen. En zo zaten we uren daarna nog te zingen. Er kwamen steeds meer mensen bij en ook wat andere locals met trommels. Het was ontzettend leuk!
Indonesische mensen vinden zichzelf ook wel erg grappig. Eén van de locals zong bijvoorbeeld: Never I will find someone like me. Het moest natuurlijk zijn: Never I will find someone like you, een nummer van Adele. Ook zeggen ze vaak: Nice to meet me en lachen daar dan heel hard om!

Inmiddels zijn de laatste dagen aangebroken in Indonesië. Met z’n vieren gaan we raften ergens in Centraal Bali. Samen met onze guide Coco trotseerden we de woeste rivier. Want woest was ie, wat was dat water wild! Ontzettend gaaf om eens te doen en wat hebben we een lol gehad met z’n allen! Iedereen ging elkaar nat spetteren enzo haha! Op het eind van de tocht was er nog een val van 4 meter van een waterval. We moesten allemaal liggen in de boot en gingen zo naar beneden! Super spannend. We hebben een hele leuke dag gehad samen! Maar helaas toen kwam ons avontuur met z’n vieren toch echt aan z’n eind. Het was nog niet écht gedag zeggen, want we zagen elkaar nog in Singapore, maar toch..

Anne en ik lieten ons afzetten in Jimbaran, een kustplaats ten zuiden van Kuta. We hebben besloten hier heen te gaan omdat we nog maar één volle dag op Bali hadden en die wilde ik wel graag spenderen op het strand! En Jimbaran ligt niet ver van het vliegveld, dus dat kwam goed uit. Jimbaran is een plaats met vooral 5 sterren resorts en dus vooral gezinnen en stellen. We hebben erg lang gezocht nog betaalbare accommodatie, maar uiteindelijk iets kunnen vinden. Eind van de middag hebben wel een heerlijke Balinese massage gehad. Het was in een chique salon en we kregen allebei een massage van een jongen! Ze vroegen ons of we het erg vonden, want er waren geen vrouwen aanwezig op dat moment. In het begin wel gek, maar ze waren gelukkig heel professioneel. In de avond hebben we lekker gegeten op het strand. Het leuke is dat men in de avond allemaal tafeltjes op het zand zet, dus je kunt echt op het strand dineren.

De volgende dag is toch echt onze laatste dag op Bali. De dag begint met regen, dus bijna zie ik m’n laatste stranddagje in het water vallen. Gelukkig klaart het na een uur of één en besluiten we alsnog naar het strand te lopen. We hebben de rest van de dag heerlijk in de zon gelegen! ’s Avonds nog lekker gedineerd op het strand! Dat was echt genieten met onze laatste Bintang erbij!

Toen zat het avontuur op Bali er alweer op. De tijd is zo snel gegaan. We hebben een ontzettend leuke tijd gehad in Indonesië. Ik wil zeker terug om bijvoorbeeld Java, Sumatra, Borneo en Sulawesi te bekijken.

Liefs,
Es