Cape Town - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Cape Town - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Cape Town

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

26 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal!

Hier een berichtje, jawel, uit Kaapstad! Na een geweldig afscheidsfeestje in de schoolbar en bij Roxy’s aan het strand (die tent heet nu anders maar dat is net veranderd dus dat weet ik niet ;)) vertrok ik donderdagochtend naar Port Elizabeth Airport, samen met Josien, Marrit, Pytsje, Carolien en Martijn.
We vlogen rond half 4 ’s middags en kwamen rond half 5 aan. Toen we eenmaal van het vliegveld vertrokken werd het al donker.

We verblijven in Longstreet, wat een hele bekende straat is in het centrum van Kaapstad. Ons hostel bevindt zich op de 6e verdieping. Vergeleken bij alle andere hostels is het hier erg schoon en het is lekker centraal gelegen!

’s Avonds uit eten geweest bij Mama Africa, een ontzetttend leuk Afrikaans restaurant! Heerlijke bobotie gegeten :) Verder speelde er een ontzettend leuke band. Hele leuke muziek.

Vrijdag hebben we even in de buurt rondgekeken. Even gewandeld en zo kwamen we bij de Company gardens terecht. Een mooi park met ontzettend veel eekhoorns! Heel leuk om te zien :) Ze kwamen ontzettend dichtbij! Ook nog een lekker drankje in de zon gedaan, het weer viel mee die dag. ’s Avonds gingen we op de goedkope tour. Kilian en Martijn hebben pannenkoeken voor ons gebakken!

Op tijd naar bed gegaan, want zaterdag gingen we Cape Peninsula verkennen. Vanaf Cape Town reden we naar Simon’s Town, waar niet erg veel te beleven was, dus reden we verder naar Boulders Beach. Dit strand staat bekend om de pinguïn kolonie en die hebben wij daar dan ook gezien! Aangezien alles hier in de omgeving erg commercieel is, moet men ook betalen om vanaf een bepaalde brug de pinguïns te kunnen zien. Wij als Nederlanders vonden dat natuurlijk grote onzin en te veel geld, dus liepen wij een stukje meer opzij en daar zagen wij de pinguïns gewoon op het andere strand, zo voor onze neus! Erg grappige beestjes die zo over het strand heen waggelen.

Hierna zijn we doorgereden richting Cape Point. Dit is het meest zuidwestelijke punt van Zuid-Afrika. Verder hebben hier aardig wat schipbreuken geleden, zoals is te lezen in de vele toeristische boekjes. Toch is ons hier niks van opgevallen toen wij bij Cape Point stonden. Cape Point was een aardige klim en tijdens het lopen wisten Josien en ik dan ook dat we zeker niet de Tafelberg gingen beklimmen ;)
Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over zee en je kon zien dat we vanaf dat punt wel 9635km vanaf Amsterdam verwijderd zijn! Erg ver dus!

Daarna zijn we verder gereden naar Cape of Good Hope wat iets verder ligt. Hier heb ik samen met Josien en Martijn gewandeld over wat rotsen om de zeehond, die lekker in de zon lag te bakken op een eilandje, beter te kunnen bekijken. Was super leuk om te zien! De volgende stop was Noordhoek waar we lekker hebben geluncht. Via Chapmen’s Peak Drive, de weg die van Noordhoek naar Houtbay loopt, kwamen we in Hout Bay aan. Dit staat bekend om een prachtige kustlijn. Hoewel het wat bewolkt was, was het nog steeds prachtig!

Na deze lange dag moest er nog boodschappen worden gedaan. Heerlijke nacho’s met kaas, gehakt en groenten hebben we gegeten die avond in ons leuke backpackers hostel! ’s Avonds hebben Pytsje, Marrit en ik nog wat lekkere Cosmopolitan’s gedronken in Longstreet. Dit is dezelfde straat als waar ons hostel ligt.

Zondag moesten we weer vroeg op, want Robben Island stond op het programma deze dag! Hier heeft Nelson Mandela 18 jaar gevangenen gezeten. Vanaf de haven in Kaapstad was het ongeveer 40 minuten varen. Wat ik van tevoren niet had verwacht was dat het eiland vrij groot was en dat er ook gewoon verschillende huizen en andere faciliteiten waren. Op dit moment wonen er namelijk gewoon mensen op het eiland. Veel hiervan zijn ex-gevangenen die zijn vrijgelaten maar toen geen familie of dergelijke meer hadden of kenden. Ik had gedacht dat het een eiland was dat echt alleen maar bestond uit een gevangenis.

We kregen eerst een tour met een bus. Veel uitleg werd gegeven over de geschiedenis. Verder hebben we de cellen bekeken en dit gedeelte van de tour werd geleid door een ex-gevangenen.
Rond half 3 waren we weer aan het vaste land. Eenmaal in de haven zagen we opeens walvissen! Echt fantastisch om te zien en zo dichtbij! Helaas waren deze walvissen de weg een beetje kwijt, want volgens mensen uit de haven bleven deze beesten maar rondzwemmen en konden ze de uitgang niet meer vinden.

Maandagochtend begon met zingen voor Pytsje, want die werd gister 21 jaar! Het plan voor die dag was om naar de tafelberg te gaan. Met de taxi werden we er naar toe gebracht en toen bleek het helaas dicht te zijn in verband met de bewolking (‘het tafelkleed’) die boven de berg hing. We hebben toen besloten om Castle of Good Hope te gaan bekijken. Dit was ontzettend leuk, vooral omdat de geschiedenis van dit kasteel zo interessant is. De Nederlanders hebben een aardig groot aandeel gehad aan de geschiedenis hier in Zuid-Afrika. Het kasteel/fort werd gebouwd in opdracht van de VOC. Na het bezoek aan het kasteel hebben we ons door de taxi weer laten afzetten bij de tafelberg. Dit keer was hij wel open (de lift), omdat bijna de gehele bewolking was weggetrokken!
We gingen met de kabelbaan omhoog, wat maar 3 minuten duurde, gelukkig. Op de tafelberg hadden we een prachtig uitzicht over de gehele stad! Echt ontzettend mooi. Op de berg zelf hebben we ook nog wat gewandeld. Eenmaal terug in het hostel hebben we even gerelaxed, want we waren toch wel wat moe.

’s Avonds zijn we uit eten geweest bij Arnold’s, een restaurant, iets verder gelegen van ons hostel. Dit kwam omdat het restaurant waar we wilden gaan eten dicht was en de rest was allemaal niet leuk genoeg ;) Ik heb heerlijk gemsbok gegeten! Echt ontzettend lekker! Nadat we allemaal ook nog een dessert hadden genomen waren we goed verzadigd.
Later op de avond zijn we uit geweest in Longstreet. We zijn uiteindelijk terecht gekomen bij de Irish Pub. We hebben een ontzettende gezellige avond gehad en ik heb erg gelachen!

Vanochtend waren we nogal moe en dus hebben we rustig aan gedaan. Ook was het weer ontzettend slecht, lees: regen, regen, regen, à la Nederland. Het weer is de afgelopen week (weken) helaas niet meer zo goed geweest. Het is vaak gewoon koud.

Daarom zijn we vanmiddag naar Victoria & Waterfront geweest om te winkelen. Helaas niks kunnen kopen, aangezien het een beetje boven m´n budget lag. Louis Vuitton, Gucci, ze hadden het allemaal. Toch lekker geluncht en verder wat gerelaxed. Vanavond gaan we ook niet veel doen, want morgen gaan we de hele dag naar Stellenbosch! Ik heb er echt ontzettend veel zin in! Het lijkt me geweldig. We gaan een wijntour doen, dus ik ben erg benieuwd en ik hoop veel te kunnen zien.

Verder gaan we donderdag nog een dag naar Hermanus om walvissen te spotten. Vrijdag vliegen we weer naar Port Elizabeth om de volgende dag te beginnen aan de terugreis! En dan land ik zondag weer op Nederlandse bodem!
Tot heel snel allemaal.

Apetrots op mijn zus!

• 26 Juni 2012 - 21:26

Vincent:

He Es,

Ik ben echt ónwijs trots op je.

• 26 Juni 2012 - 22:11

Cynthia:

Hey Essie,

Je komt al bijna weer naar huis, maar wilde toch nog even een berichtje achterlaten. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad. Ik vind het altijd super leuk om je verhalen te lezen. Heel veel plezier nog en geniet van de laatste dagen.

Tot snel! X

• 27 Juni 2012 - 07:35

Mama:

Hoi lieve Esmeralda, nou jullie hebben niet stilgezeten in Kaapstad. Je hebt weer heel veel gezien. Vandaag ga je naar Stellenbosch. Oh wat zou ik daar graag eens naar toe gaan. Veel plezier en maak veel foto's. Kus en tot zondag.

Mama