Het veelzijdige en prachtige Vietnam - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Het veelzijdige en prachtige Vietnam - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Het veelzijdige en prachtige Vietnam

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

22 Juni 2014 | Indonesië, Jimbaran

Lieve allemaal,

Het is lang geleden dat ik een blog heb geplaatst. Mijn verhaal gaat verder op maandag 5 mei, we bevinden ons op dat moment in Centraal Vietnam.

Nadat we uitgeslapen zijn (we zijn wel een beetje moe van drie dagen op de motor) verkennen we Nha Trang. We bekijken wat winkels en gaan even langs de office van ons busbedrijf. In Ho Chi Minh hebben we alledrie een open bus ticket gekocht. Je betaald een vast bedrag en hiermee kunnen we van zuid naar noord reizen. Anne en ik hebben beiden een ticket van Ho Chi Minh tot Hanoi en Sander heeft een ticket tot Hoi An. Met het open bus ticket ben je veel goedkoper uit en het is handig want je hoeft alleen te bevestigen wanneer je met de bus meewilt.
Hierna wilden Anne en ik gaan shoppen op de markt. Sander ging terug naar het hostel. An en ik hebben een paar uur gewinkeld, de markt was echt heel groot en we zijn ontzettend goed geslaagd! Allebei een nieuw jurkje, een nieuw broekje (zo'n surfshortje) en ik een sarong voor op het strand! In de middag zijn we naar het strand geweest met z'n drieën. Nha Trang heeft een mooi strand met palmbomen. Maar het is echt een badplaats met het strand aan een vrij drukke weg. Maar het was mooi weer en de zee was fijn! In de avond zijn we uit eten geweest bij een ontzettend leuk restaurant vol met lampionnen aan het plafond. We besloten om een heerlijk drie gangen menu te bestellen. Dit doen we normaal echt nooit, we nemen ook nooit een voorgerecht of dessert, maar het nemen van een drie gangen menu was voordeliger dit keer. Als voorgerecht kregen we een mais soep. Als hoofdgerecht een Vietnamese curry en toe een bord met vers fruit en lekkere thee. Heerlijk gegeten die avond!

Voor de volgende dag hadden we een dagje strand ingepland, helaas viel dit letterlijk in het water, want het was erg slecht weer. Het hielt maar niet op met regenen en het onweerde ook nog. We hebben dus eerst wat gezeten in het hostel en zijn toen gaan lunchen. Na de lunch werd het weer wat beter en toen ben ik met Sander naar het strand geweest. In de avond namen we de nachtbus naar Hoi An. Nha Trang was dus niet heel bijzonder, maar was een goede plek om even uit te rusten na de Easy Riders Tour.

Woensdag 7 mei komen we vroeg in de ochtend aan in Hoi An. Ik ben doodmoe want ik heb vrijwel niet geslapen die nacht. De nachtbussen zijn nog steeds niet echt ideaal, maar eigenlijk is dit de enige optie van reizen, omdat bijvoorbeeld 10 uur reizen in Vietnam geen uitzondering is. Vietnam is een gigantisch lang land en het kost dus wel wat tijd om van plaats naar plaats te komen.
Bij aankomst kunnen we nog niet de dorm in dus beginnen we met een stevig ontbijt. Na het ontbijt sprongen Sander en ik gelijk het zwembad in. Het was snikheet in Hoi An, dus dat was lekker verfrissend. Dat was alweer even geleden!

Een vriendin van Anne uit Nederland was op dat moment ook met haar vriend in Hoi An. Natuurlijk hebben we hen ontmoet. We zijn gaan lunchen aan de rivier. Leuke gezellige mensen! Hierna hebben zijn we met z'n vijven door Hoi An gewandeld.
Hoi An is een ontzettend mooi en schattig plaatsje. Het staat op de lijst van Unesco Werelderfgoed. Dit is zeker terecht. Het plaatsje heeft ontzettend mooie panden en een echt eigen karakter. Het heeft een mooi centrum vol met leuke en mooie winkeltjes en in het midden vind je een oude markthal met daarom heen ook allerlei locals die hun verse groenten en vooral vis verkopen. Hoi An ligt aan zee en aan een rivier, dus vis genoeg. Er zijn wat mooie bruggen, waaronder een brug in Japanse stijl. Deze brug leidt naar één van de leukste en mooiste straten van Hoi An. Een straat die volhangt met prachtige felgekleurde lampionnen. De straat zit vol met leuke winkeltjes.
Eind van de middag, moe van het wandelen, hebben we uitgerust in een café waar we cocktails dronken met lekkere hapjes uit Hoi An. Hierna verplaatsten we ons naar een restaurant waar we lekker lokaal Cao Lao aten, een speciaal noodle gerecht. In de avond hebben we ons gelijk in het nachtleven van Hoi An gestort. We begonnen met drankjes en buckets aan de rivier en eindigden in de Why Not bar, een bekende bar onder backpackers.

Waar Hoi An het meest bekend om staat zijn de vele kleermakers in het stadje. Het zit er vol mee, er zitten er zo 15 op een rij. En je kunt alles laten maken, van een jurk tot een maatpak en van een leren tas tot schoenen. Natuurlijk kun je ook alles zelf bepalen, van de kleur tot de stof en alles wordt opgemeten. Zo heb je dus je eigen unieke jurk die speciaal op maat is gemaakt! Dat is natuurlijk erg gaaf.
We zijn 6 dagen in Hoi An geweest en het was echt geweldig. De tweede dag begon met een heerlijk ontbijtbuffet en een duik in het zwembad. We hadden een super fijn hotel (vol met backpackers haha echt gezellig). We ontmoeten veel mensen en horen dan weer van hen welk hostel leuk is om heen te gaan :)
Hierna zijn we gaan lunchen met Astrid en Daniël en daarna hebben we hem gedag gezegd, zij reisden verder naar het zuiden. In de middag hebben we met z'n drieën de eeerste tailors bezocht. Super leuk om te doen en ook wel gek omdat je gewoon alles kan laten maken wat je maar wilt!
Ik wist van tevoren dat ik graag een jurk en leren tas wilde laten maken. Maar toen kwam ik aan in Hoi An en bedacht ik me; ja wat wil ik eigenlijk voor jurk? Hoe moet de jurk er uitzien? En de tas??

Wilt u een jurk van zijde of van katoen? Welke kleur wilt u? Wilt u de jurk laten uitlopen en moet hij tot de knie of erover? Waar wilt u de rits? Allemaal vragen waar je over na moet bedenken. We zijn tientallen tailors in geweest, vooral voor de tas. Het kiezen van de tailor voor onze kleding was wat makkelijker, want Astrid had ook wat jurkjes laten maken en was tevreden over de service en kwaliteit. We bekeken de stoffen en ik besloot de jurk te laten maken. Ik werd keurig opgemeten. Was erg leuk! Sander heeft die avond ook gelijk een overhemd besteld.

Wat de tailor moest worden voor onze leren tassen, daar waren Anne en ik nog niet over uit. Dat is eigenlijk nog moeilijker beslissen. De ene tailor geeft je een prettig gevoel en goede service, de volgende heeft erg mooi leer en de ander heeft weer veel meer voorbeelden waardoor het makkelijker is om uit te leggen wat je wilt. Het lastige maakt het ook dat men niet altijd zo goed Engels spreekt.
En men wil natuurlijk precies weten hoe de tas eruit moet zien. Het begint met het soort keer en de kleur. Dan wordt er gevraagd naar het aantal cm van de tas; de lengte, breedte en hoogte. Dit is echt super moeilijk in te schatten!! Dan vraagt men: wilt u een button of een rits? En waar wilt u ritsen? Hoeveel vakjes wilt u binnenin? Wilt u ook een vakje met een rits? Natuurlijk komt er bij elke rits en button ook wat bij de prijs. Maar natuurlijk wil je ook een mooie functionele tas. Nou ik kan zeggen het was een hele opgave. Wij waren er pas na 3 dagen uit!

De volgende dag hebben we met z'n drieën (Sander, Anne en ik) een scooter en de omgeving verkend. Hoi An zelf is niet alleen mooi, in de omgeving vind je veel rijstvelden en kleine dorpjes. We zijn gewoon een stuk gaan rijden en zijn langs het strand gereden. Onderweg hebben we een duik genomen op een strand verderop. Na even op het strand te zijn geweest zijn we verder gereden en hebben we een kleine village bezocht waar men potten bakt. Ze vroegen mij of ik het wilde proberen en natuurlijk wilde ik dat wel. Dus heb ik een pot gemaakt samen met één van de vrouwen daar. Ik zat echt onder de klei haha. Het dorpje zelf was ook echt schattig. Zo klein, een paar straten, met kleine huisjes. De mensen leven er van de vis en het potten bakken. We kwamen langs een houten huisje aan de waterkant waar men vis aan het roken was. De vrouwen die daar aan het werk waren vonden het erg interessant dat wij langskwamen. Ze bleven maar lachen en wilden wel poseren voor een foto. Onderweg kwamen we langs vele rijstvelden waar locals aan het werk waren. Natuurlijk zijn we even gaan kijken hoe ze te werk gingen. Leuk om te zien. Jammer was alleen dat één van hen na zijn uitleg om geld vroeg. Dat is dan weer zonde natuurlijk.

In de avond hebben we alle drie de kleding gepast die we de dag ervoor besteld hadden. Zo snel gaat dat! Het was natuurlijk voor ons alle drie spannend wat het allemaal geworden was en super leuk! Mijn jurk was eigenlijk gelijk perfect. Ik was dolblij en het is super gaaf om een jurk te hebben die speciaal voor mij gemaakt is, precies mijn smaak is en die niemand anders heeft ;) De jurk moest alleen aan onderkant nog iets worden ingenomen. De kleding van Anne daar moest nog wat meer aan gedaan worden en dat het overhemd van Sander was prima en dus bestelde hij er gelijk nog maar twee.

Zaterdag zijn we gaan fietsen over Cam Kim eiland, een klein eiland vlakbij Hoi An, aan de andere kant van de rivier. We namen in de ochtend de pond en zaten natuurlijk met bijna alleen maar locals op de boot, wat zo'n tochtje extra leuk maakt. Zodra we de boot afstappen spreekt iemand ons aan met: 'waar komen jullie vandaan?'. De man is Vietnamees en dus klinkt dat gek natuurlijk. Nou zijn er af en toe verkopers die wel wat woordjes Nederlands kunnen dus eerst dacht ik daar heb je ze weer haha. Maar nee! Deze man kon echt Nederlands. Wat blijkt nou, hij heeft 10 jaar in Alkmaar (of all places) gewoond! Ik denk dan gelijk; hoe kan iemand die op zo'n mini klein eilandje is geboren en getogen, terecht komen in Nederland. Haha echt bizar!

Het eiland was leuk om rond te fietsen. Eilandjes zijn eigenlijk altijd leuk! De mensen leven echt in totale rust. Ze werken op hun land en er is verder gewoon niemand om hen heen. Ze lachen of zwaaien vriendelijk als we langsrijden.
Na een tijdje stoppen we om even een koel drankje te drinken. Hierna maken we onze route af en nemen we de pond terug. Natuurlijk moesten we eerst wachten tot de pond ging, gelukkig was het dit keer niet lang!

Eenmaal terug in Hoi An hebben we nog een stuk langs de rivier gefietst en aan de overkant van de brug. Hierna hebben we heerlijk geluncht op de lokale markt. Een lekker Vietnamees broodje met een mango shake!

In de middag zijn we naar het strand geweest met z'n drieën en Houston, een Canadese jongen uit hetzelfde hotel. Lekker in de zon gelegen en gezwommen.
's Avonds hebben we opnieuw gegeten op de markt. Dit is ontzettend goedkoop en vaak erg lekker. En dit keer was het ook praktisch, want je kunt snel eten en zo hadden we nog tijd om tailors af te gaan om te beslissen waar we onze tassen laten maken.
En ja hoor, gelukkig hebben we eindelijk een keuze kunnen maken. Het is moeilijk omdat je ook van tevoren niet weet wat de kwaliteit zal zijn en of je voor een goede tailor kiest en daarom wil je dus alles afwegen.
Allereerst hebben we onze kleding opgehaald. Mijn jurk was perfect! Hierna zijn we naar de tailor gegaan om onze tassen bestelling te maken.
Na een uur waren we eindelijk klaar!

Zondag was alweer de laatste dag Hoi An voor Sander. Zoals velen wel weten is Sander dol op koken en dus besloten we om een kook cursus te gaan doen. Allereerst hebben we gefietst langs de rijstvelden en een groentetuin bezocht. Hierna zijn we terug gefietst naar het centrum van Hoi An. Samen met onze gids zijn we naar de markt geweest om onze ingrediënten te kopen voor de gerechten die we gingen maken. Hierna hebben we drie verschillende gerechten gemaakt, allereerst spring rolls, salade met garnalen en mango en daarna spicy kip
Na het koken hebben we gegeten met z'n drieën. Na de kookcursus heeft Sander nog wat laatste souvenirs gekocht en toen zijn we teruggegaan naar het hotel. Na nog een duik in het zwembad was het dan toch echt tijd voor Sander om te gaan. Er stond hem een hele lange busrit te wachten van wel 24 uur, helemaal terug naar Ho Chi Minh City.

In de avond zijn Anne en ik met Houston het centrum ingegaan om te eten. Lekker gegeten en wat drankjes gedaan aan de andere kant van de rivier. Uiteindelijk zijn we naar de Backpackers bar, de Infinity bar en en de Why not bar geweest. We waren om 4 uur thuis haha!

Inmiddels zijn we 5 dagen in Hoi An. Langer dan gepland, maar Hoi An heeft zoveel leuke dingen. Dit betekent wel dat we in het noorden van Vietnam wat sneller moeten reizen. We besloten ook nog een zesde dag te blijven.

Maandag was het namelijk volle maan. Aangezien ook Vietnam de Lunar kalender heeft vieren zij ook feest net als in Thailand, Laos en Cambodja. Het is zo leuk dat je feest viert omdat het volle maan is.
Vaak zijn het echt feesten, als in muziek, veel alcohol en dansen op het strand.
Hoi An heeft een ander Full Moon feest. In de hele stad is elke lampion verlicht. Wat is dat prachtig. Er is streetfood, veel locals komen naar het centrum en het allerleukste: de locals verkopen waxinelichtjes in een bakje om te laten drijven op de rivier. En zo zie je dus duizenden lichtjes drijven om je heen. Echt fantastisch om te zien!

In de ochtend hebben we eerst onze leren tassen opgehaald. Ah wat zijn ze mooi! We zijn zo blij!! Alles zag er goed uit dus er hoefde niks veranderd te worden.
Het was een ontzettende hete dag dus echt iets uitvoeren was onmogelijk. Dus we hebben het onszelf gemakkelijk gemaakt en hebben heerlijk bij het zwembad gelegen.
In de middag zijn we naar het postkantoor geweest om onze tassen te verzenden per luchtpost.
Daarna zijn we het centrum ingelopen en begon het feest! Anne en ik hebben lekker winkeltjes gekeken en rondgelopen. Het was ontzettend gezellig in het centrum. Opeens komen we Yan tegen bij de Japanse brug. Zo leuk, Yan komt uit China (en woont op dit moment in Myanmar). We hebben haar in Battambang in Cambodja ontmoet en kwamen haar in Hoi An alweer eerder tegen en nu dus weer op de brug! Aziaten zijn nogal bijgelovig. Ze vond het geweldig dat wij elkaar weer tegenkwamen bij de Japanse brug. In China zijn bruggen bijzonder, wanneer men elkaar daar ontmoet geeft dat geluk. Super leuk natuurlijk! Hierna zijn we samen streetfood gaan eten aan de rivier en hebben we een alle drie een lichtje op de rivier gelaten. Natuurlijk hebben we ook alle drie wens gedaan.
Hierna zijn we wat gaan rondwandelen. Anne en ik wilden graag door de lampionnenstraat, omdat deze zo mooi verlicht is en om nog even de laatste souvenirs in Hoi An te kopen. Yan was de straat al in geweest en vond het te druk dus ging ze terug naar het hostel. We hebben heel toevallig ook afscheid genomen bij dezelfde Japanse brug. Nou volgens Yan kon dat alleen maar positief zijn haha! Het was erg leuk om haar weer te hebben gezien. Ze is erg leuk! Later heb ik nog twee felgekleurde lampionnetjes gekocht, ik vind ze zo mooi! Aan het eind van de avond was er een lokale optocht door de straten van het oude centrum. Lokale mensen met allemaal lichtjes liepen langs. Om deze leuke dagen af te sluiten dronken we fruit shakes langs de rivier. Wat een prachtig gezicht al die kaarsjes op het water.

De volgende dag namen we vroeg de bus naar Hue. Een plaats ongeveer 4 uur verderop, niet heel lang reizen dus dit keer!
Na onze lunch in het hostel hebben Anne en ik fietsen gehuurd. Hue is een oude keizersstad. Er zijn veel dingen te bezoeken uit die tijd. Anne en ik fietsten naar de grote citadel met de verboden stad. Het was erg mooi om te zien. Er staat een gigantische muur met natuurlijk een gracht eromheen. We hebben er een paar uur rondgelopen.
In de avond wilden we graag streetfood eten op een lokale markt. We hebben eerst minstens een uur rondgefietst, eigenlijk tot vervelends toe. Uiteindelijk besloten we gewoon maar ergens anders te gaan zitten, bij een lokaal tentje. Hue is niet bepaald toeristisch dus iedereen keek ons aan. We waren aan een tafeltje gaan zitten op de stoep, gewoon tussen alle locals zoals altijd. Nou deze eigenaar vond dat niet zo'n goed idee en vond dat wij aan de overkant moesten zitten (dus ver weg van alles). Nouja zoiets hebben we nog niet eerder meegemaakt!! Anti-toerist ofzo! We zijn opgestapt en verder gefietst. Na nog 10x vragen hebben we eindelijk de avondmarkt gevonden. Die bleek op de plek te zijn waar we al eerder waren geweest!
Uiteindelijk hebben we heerlijk streetfood gegeten! Een lekkere soort pannenkoek, maar dan pittig natuurlijk. Super leuk tentje. We gingen zitten en krijgen gewoon wat er op dat moment gemaakt wordt.
We willen natuurlijk graag weten wat er nou precies, maar de mensen kunnen geen Engels. We vragen het aan mensen naast ons en zo komen we aan de praat met een leuk Vietnamees stel uit uit Ho Chi Ming City. Urenlang hebben we met heb gekletst. Eindelijk mensen die echt goed Engels spreken en waarmee je daadwerkelijk een goed gesprek kunt hebben. Het stel heeft allebei een goede baan op het vliegveld en daarom spreken ze natuurlijk goed Engels.

De volgende dag checken we uit in Hue Backpackers en lunchen we met drie andere jongens die we kennen uit het hostel. Een Nederlander, Amerikaan en Australiër. Ook hebben we geprobeerd ons vliegticket te boeken naar Bangkok maar dit is ons niet gelukt, want internet was veel te traag!
In de middag hebben Anne en ik een scooter gehuurd en zijn we naar een bekende pagoda gereden. Een soort tempel is dit. Echt in Vietnamese stijl, erg mooi om te zien. Hierna reden we terug en bestelden we Take away sandwiches voor in de nachtbus naar Hanoi.

Donderdagochtend komen we na een rit van rond de 14 uur vroeg aan in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Van veel backpackers hebben we gehoord dat Hanoi Backpackers een leuk hostel is. Wanneer we de bus uitkomen ontmoetten we twee Engelse meisjes, Stephanie en Lucinda. Samen met hen delen we een taxi naar het hostel.
Zodra Anne en ik aankomen ontbijten we en doen we een wandeling met gids door het centrum die wordt aangeboden door het hostel. Het was leuk om gelijk al iets te zien van de stad. Maar wat was ik doodmoe. Zo'n nachtbus blijft irritant als je niet kan slapen.
Na de wandeling hebben we zelf rondgelopen in de stad. Het centrum van Hanoi is niet erg groot, je kunt makkelijk rondlopen. Wat heel leuk is, is dat in het oude centrum alle straatnamen afgeleid zijn van de producten die er verkocht worden. Erg grappig. Zo heb je er een straat met alleen maar schoenenwinkels. Of een straat vol met kleine zaakjes waar je fruit shakes (smoothies) kunt halen. Ze hebben ook niks anders, alleen maar smoothies. Die straat zijn we natuurljk gaan bekijken en we hebben van een heerlijke shake genoten, ik mango met watermeloen. Na de lekkere shake zijn we gaan lunchen bij een lokaal restaurantje. Lekkere Pho Bo (Vietnamese noodle soep met rundvlees) gegeten! Hierna zijn we samen met een jongen uit het hostel de lokale markt over gegaan. Dit was niet heel speciaal, niet zulke mooie of leuke kraampjes. Na de markt gingen we terug naar het hostel en dronken we wat biertjes met wat anderen. In Hanoi Backpackers, het hostel waar wij verbleven is het eigenlijk altijd een feestje. Het is een gigantisch hostel met een grote bar en allerlei zitgedeeltes. Je ontmoet er heel makkelijk nieuwe mensen.

Rond kwart over 7 vertrokken Anne en ik richting het meer. We hebben wat gegeten op straat op de lage krukjes die je overal ziet in Azië. Daarna zijn Anne en ik naar de Water puppet show geweest, dit is typisch Vietnamees! Het is eigenlijk een poppentheater, dus poppen aan touwtjes, zoals marionetpoppen, maar dan op het water. De poppen worden van onderwater bediend. Alles was in het Vietnamees, er was een live orkest bij en er werd live gesproken. Leuk om gezien te hebben!
Hierna zijn we teruggegaan naar het hostel en hebben we nog een leuke avond gehad met wat meiden, waaronder de Engelse meiden waar we nu mee reizen.

De volgende dag begon onze tweedaagse tour naar Halong Bay. Halong Bay is een gigantische baai met1969 kalkstenen eilanden. De eilanden komen als hoge rotsen uit het water met begroeiing op de top. We hebben deze tour geboekt in ons hostel. De boot waar we op zaten zat dus vol met backpackers en het was eigenlijk een party boat. Na een dag hadden we gelijk een leuke groep gevormd! We hebben gevaren door Halong Bay, wat echt prachtig is. Het staat ook op de lijst van Unesco Werelderfgoed.
In de middag hebben we gekayakt met de hele groep. Dat was echt fantastisch. Zo mooi om tussen de rotsen door te varen. Er waren zelfs grotten waar we doorheen en onderdoor hebben gepeddeld. Echt heel bijzonder!

In de avond vloeide de drank rijkelijk op de boot. De avond bestond uit verschillende drankspellen waaronder een spel genaamd Dragons. Dit spel lijkt een beetje op een spel wat we wel vaker speelden in Leeuwarden (Kingzen).
Bij Dragons ligt de hele tafel vol met speelkaarten. Degene die aan de beurt is moet een kaart kiezen, ze liggen ondersteboven op tafel. Voor elke kaart is iets bedacht, van dansen op een stoel tot rare opdrachten die uitgevoerd moeten worden. En bedenk daarbij veel drank. Nou het was een rare maar gezellige avond!
We hebben het erg leuk gehad op de boot en super veel leuke nieuwe mensen ontmoet. Het leek net of we elkaar al heel lang kenden. Dat vind ik zo leuk aan het reizen; je deelt al heel snel heel veel met elkaar.

De volgende ochtend bleven Anne en ik en nog een paar op dezelfde boot; wij gingen terug naar Hanoi. De rest stapte over op een andere boot. Je kon namelijk ook 2 nachten boeken, maar wij hebben besloten 1 nacht te doen. Doordat we in Hoi An zo lang zijn gebleven moesten we wat meer tempo maken en wij wilden graag 2 nachten in Sapa verblijven.

Toen we aankwamen in Hanoi waren we ontzettend moe. Uitrusten kon niet want we moesten onze tas inpakken voor onze trekking in Sapa. Toen we klaar stonden om te vertrekken met de nachttrein bleek dat iemand bij het hostel een fout had gemaakt en in plaats van de nachttrein de nachtbus had geboekt voor ons. Dat was op dat moment echt niet leuk, want we waren doodmoe en waren blij dat we de nachttrein hadden geboekt zodat we nog een beetje een goede nachtrust zouden hebben. Ik slaap namelijk echt voor geen meter in nachtbussen. Maar helaas, we moesten toch echt met de nachtbus. Op naar Sapa!

Het avontuur dat ik heb beleefd in Sapa gaat volgt in mijn volgende blog.

Veel liefs vanuit Indonesië :)

X Es

• 22 Juni 2014 - 13:22

Mama:

Hallo lieve schat,
    Eindelijk weer een nieuw blog! Leuk om je verhaal over Vietnam te lezen. Nu weet ik ook wanneer
    je de Engelse meisjes hebt leren kennen. Je hebt weer mooie dingen gezien en beleefd. Veel lekkere
    en interessante dingen gegeten en gedronken. Lijkt me ook fantastisch. Leuk om steeds op een
    fiets of scooter de omgeving te verkennen. Volgens mij heb je nog wel een blogje of twee te schrijven.
    Nog veel plezier de laatste dagen. Kus van mama

• 22 Juni 2014 - 14:28

Pappa:

Ha lieverd,

het zit er nu toch echt bijna op. Je hebt een prachtige reis gemaakt om nooit meer te vergeten. Je zou nog wel langer door willen gaan, maar helaas het einde nadert. Toch vind ik het erg fijn dat je weer naar huis komt, je bent al zo'n tijd weg. a.s. donderdag vroeg in de morgen komen mamma en ik je halen.
    ik wens je nog veel plezier de laatste dagen.
    Dikke knuffel.

pappa xxx

• 22 Juni 2014 - 18:35

Oma:

Lieve Es,

Net je belevenissen gelezen, en je geniet nog even ten volle. Ik ook van je verhalen

Ik vind het fijn dat je weer thuis komt, ik heb je ook gemist.

Straks goede reis terug naar huis.

Heel veel liefs van Oma.

Tot ziens!

• 23 Juni 2014 - 19:54

Pien:

Lieve Es,

Ik heb weer genoten van je verhalen. Vooral over Hoi An en over de lichtjes die op het water drijven. Je schrijft zo met gevoel, je kan het echt goed overbrengen. Deze lange reis is bijna voorbij, dat is jammer, maar je herinneringen blijven en wie weet keer je op een dag weer terug naar dit prachtige land. Ik zag je foto en ik dacht het is zo lang geleden dat wij je hebben gezien, het is fijn dat je terugkomt naar huis, want wij hebben je gemist. Geniet van je laatste dagen samen met Anne en mocht je moeite hebben met afscheid nemen, ik zeg altijd ik neem geen afscheid, maar zeg tot ziens. Wij wensen je een goede reis en zien je terug op de Karekiet. Veel liefs Pien en Oom Kai

• 23 Juni 2014 - 21:32

Tante Karin:

Een van je laatste blogs nu gelezen, Ess je reis zit erbijna op ,geniet nog heel even van al het moois om je heen. Een hele goede reis terug en ben heel blij om je vrijdag weer te kunnen zien. Vijf en halve maand is toch Wel heel lang hoor(hihi),gelukkig hebben we geregeld contact gehad via Facebook en watsapp. Dag lieve Ess tot snel.xxx

• 23 Juni 2014 - 21:52

Carmen:

Hee lieve Es',

Weer een super blog! Al je avonturen en belevenissen zijn echt heel leuk om te lezen. Nog een paar nachtjes en dan kom je alweer terug en kun je terug kijken op een supergave reis. Wij hebben je allemaal gemist en zijn heel blij als je weer veilig terug bent.

Hele goeie reis en we zien je vrijdag!

Liefs Marco en Carmen