Op avontuur met de Easy Riders in Vietnam van Dala - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Op avontuur met de Easy Riders in Vietnam van Dala - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Op avontuur met de Easy Riders in Vietnam van Dala

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

28 Mei 2014 | Indonesië, Lembongan

Lieve allemaal

Het eerste weekend van mei was één van de leukste gedurende onze tijd in Vietnam. Anne en ik wilden graag een tour maken achterop bij de Easyriders. Easyriders zijn locals met motoren die tours organiseren. Ze hebben hun eigen 'bedrijfje' opgezet. Je kiest een bepaalde route en doet die zittend achterop de motor.

Direct de eerste dag in Dalat kwamen we Hung tegen op straat. Hij vertelde veel over de trips die hij maakt met toeristen en was ontzettend enthousiast. Hung lacht de hele tijd en is erg gezellig. Natuurlijk twijfel je in het begin of je zomaar met iemand in zee moet gaan, maar Hung kwam zo leuk over en hij had een schriftje met ervaringen van vorige reizigers die met hem mee waren geweest. Na even nadenken hebben we besloten het gewoon te doen!

De trip die wij maakten ging van Dalat naar Nha Trang. Deze afstand kun je normaal in een dag afleggen. Wij hebben er drie dagen over gedaan om het Vietnamese platteland te verkennen en het echte Vietnam te zien. We hebben meerdere dorpjes en plaatsjes aangedaan en hebben veel lokale dingen bezocht.
De trip was werkelijk fantastisch! Alle drie de dagen hebben we heel veel plezier gehad met Hung, Djuong en
Phuoc.
Sander, Anne en ik zaten alle drie achterop bij een local. Gedurende de drie dagen zat ik achterop bij Djuong. Een super aardige man! Hij kon redelijk Engels, maar soms begreep hij me niet en dan zei ik maar gewoon: It's okay, don't worry waarop hij dan keihard moest lachen. Sowieso waren de Easy Riders erg gezellig en hielden ze van grappen maken.

De eerste dag hebben we ontzettend veel gezien van het echte Vietnam. Verder was het natuurlijk super cool om achterop de motor te zitten; dat had ik nog niet eerder gedaan!

Onze allereerste stop was het oude treinstation van Dalat. Alles is nog intact. Het station wordt op dit moment alleen nog gebruikt voor toeristen, zij kunnen een 7 km lange rit maken met een oude locomotief. Natuurlijk een leuke foto gemaakt met z'n drieën in de locomotief :)

Onderweg stoppen we bij verschillende punten met een prachtig uitzicht over Dalat en profiteren we van de kennis van onze gidsen. Zij weten zo ongelooflijk veel, erg leuk om alles te kunnen vragen. We maken foto's bij een prachtig kunstmatig meer en zien het eerste bruidspaar van de velen die nog langs gaan komen dit weekend. Volgens de Lunar kalender zijn er goede en slechte dagen. Veel stellen trouwen dus op dezelfde dagen. Tijdens trip waren het twee goede dagen volgens de gids, vandaar de vele bruiloften.

Even later zie ik op een gegeven moment kassen om me heen. Ik zeg dit tegen de gids en hij vertelt mij dat een Nederlander de kassen naar deze regio heeft gebracht. Later bekijken we kassen met snijbloemen (gerbera's!!), grappig om te zien. Verder bezoeken we een koffieplantage waar we de duurste koffie ter wereld drinken. Koffie gemaakt van bonen die zijn uitgepoept door wezels. Erg lekkere koffie moet ik zeggen. Vooral die met mokka smaak ;)

Het is leuk dat onze drivers ons veel kunnen vertellen over Vietnam, ookal praten ze soms steenkolen Engels, ze doen zo hun best! Verder hebben we ongelooflijk veel lol, we hebben het naar ons zin!

De Easy Riders brengen ons naar een klein bedrijfje waar zijde wordt gemaakt en waarvan dan weer sjaals en bijvoorbeeld jurken worden gemaakt. We hebben de zijderupsen gezien, dat was leuk en bijzonder! Er worden machines gebruikt maar er wordt ook veel handwerk door mensen verricht. Ook worden sommige kledingstukken geborduurd, wat is dat een priegelwerk!

Hierna was het tijd voor wat natuur. We hebben de Elephant Waterval bezocht. Deze heet zo omdat de berg die er naast ligt op een olifantenkop lijkt. Nou ik heb nergens iets gezien wat op een olifant lijkt, maar het was wel een mooie, grote waterval. We konden zelfs een stuk omlaag klimmen en dan kwam je onder de waterval terecht. Echt gaaf!

Terwijl we verder touren gaan we van het ene landschap over in het andere. Vietnam is zo divers en mooi. Van rijstvelden (veel!) tot koffieplantages (veel!) en kleine dorpjes tot in de middle of nowhere, ik geniet met volle teugen. Even later maken we een stop bij een huis dat in de buurt bekend staat voor het maken van rijstwijn. Natuurlijk proeven we even. Wat is dat sterk! Voor mij was proeven genoeg, maar de locals smullen ervan!

We passeren de meest mooie uitzichtpunten over valleien, bergen en locals die werken op het land. Eind van de middag hebben we nog een kleine village bezocht. Onze gids Hung vertelt ons over hoe men hier leeft. Helaas kun je geen woord met de bewoners zelf spreken. Ze spreken namelijk niet eens Vietnamees (kun je het je voorstellen: men woont in Vietnam!), ze spreken een eigen taal. Het was leuk om te zien, vooral Sander vond het leuk. Ik had dit ook in Thailand al een paar gezien.

's Avonds komen we in het donker aan bij de homestay. De homestay is gelegen in een klein dorpje, Buon van Hoa, gelegen aan een groot meer Lak Lek in de Dak Lak provincie. Het dorpje bestaat uit één weggetje waar alle houten huizen aan staan. De huizen in dit dorp zijn erg lang. De gehele familie woont achter elkaar. Zodra er een nieuw gezin gevormd wordt, wordt er aangebouwd. De minderheidsgroep die er woont zijn de H'mong.
Onze homestay is eigenlijk best luxe te noemen. We hebben een matras, ookal ligt deze op de grond. In een homestay is dit vrij luxe, gezien de mensen die in dit soort villages wonen (minderheidsgroepen), meestal niet op matrassen slapen. Verder hebben we ventilators en genoeg stopcontacten om onze camera's weer op te laden.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd lopen we het weggetje af waar een klein eettentje is (ook meteen het enige in de buurt) waar we een heerlijk diner voorgeschoteld krijgen. Rijst, noodles en lekkere groenten! Onze Easyriders hebben alles keurig geregeld. Handig om even wat locals bij de hand te hebben die alles even voor je vertalen.
Ondertussen kletsen Hung, Djuong en Phuoc honderduit over Vietnam. Ze maken grapjes en wij lachen hier natuurlijk hard om. Ik vind Aziaten echt heel grappig en ze maken veel plezier. Natuurlijk komen ze aan met 'happy water', dit is lokale Whiskey. Bij ieder shotje wordt er luid geproost. Aziaten zijn er gek op! Gezellige avond gehad dus!

De volgende dag staan we weer vroeg op. Vroeg in de ochtend, voordat we vertrekken, loop ik rond in de village. In de ochtend rondlopen is zo leuk en daar geniet ik echt van. Je ziet hoe iedereen de dag begint. Aziaten zijn zelf altijd erg vroeg op. Wanneer ik rondloop in de village zijn de lokale mensen al een paar uur bezig. De mensen in het dorp zijn druk bezig met het drogen van hun rijst. Door de hele village ligt rijst op plastic op de grond verspreid. De rijst moet drie dagen drogen, dan kan het vliesje van de rijst er makkelijk worden afgehaald. Het hele dorp is er druk mee. Ik heb wat rondgekeken en foto's gemaakt. Zoals ik eerder schreef; in deze village wonen de mensen in lange houten huizen. Hele families (van de vrouw, de man moet bij de familie van de vrouw gaan wonen) wonen in hetzelfde huis. Het zijn verschillende ruimten achterelkaar.

Rond 8 uur hebben Anne, Sander en ik samen een wandeling gemaakt langs het meer. Ik kwam in het begin gelijk wat jonge Vietnamezen tegen dus ik bleef praten. Zij kwamen uit Danang, een redelijk grote stad. Het is op dit moment vakantie in Vietnam dus zij waren zelf ook wat dagen weg. Ze spraken goed Engels, wat je niet veel tegen komt, dus ze zullen wel gestudeerd hebben. Het was leuk om even met ze te praten!

Tijdens de wandeling kwam ik nog veel meer tegen. Ik kan wel blijven klikken met m'n camera, wat is het daar prachtig. Alles is een foto waard. De natuur, maar ook de mensen die aan het werk zijn op het land, of een herder die net terug komt met z'n vee. Het is zo leuk allemaal om te zien. In Vietnam dragen de meeste vrouwen een mooie hoed van bamboo, de ronde met de welbekende punt. Alleen al dat is leuk om te zien in het landschap of in de stad.
De village ligt aan een prachtig meer, genaamd Lak Lek, met gifgroene rijstvelden er omheen. Het uitzicht leek net een ansichtkaart. Na de wandeling zijn we gaan ontbijten bij hetzelfde restaurantje als waar we hadden gedineerd de avond ervoor.

Na het ontbijt hebben we een wandeling gemaakt met Duong (mijn Easyrider!) door de village. Hij wist echt super veel te vertellen. Omdat het Engels van de Easy Riders soms ook niet al te best is, kan het luisteren soms aardig vermoeiend zijn haha.

Na de wandeling vertrokken we weer op de motor. We begonnen met een mooie route langs het meer, echt geweldig. Daarna stopten we bij een klein bedrijfje dat wierookstokjes maakt. De locals lieten ons zien hoe ze dit maakten en we hebben het zelf ook nog even kunnen proberen. Het rook er heerlijk naar kaneel haha, want dat was de geur van de stokjes.

Ook de tweede dag rijden we door de meest mooie landschappen. Ik kan er geen genoeg van krijgen. We zien locals bezig met het oogstten van de rijst, een oude kerk en brug uit de Franse tijd en we stoppen voor een lunch en krijgen een halve kip op ons bord geserveerd.
Terwijl we op de motor zitten praten Djuong en ik over van alles. Soms rijden we maar 20/30 km per uur dus dan kan dat prima. Hij vertelt dat hij drie kinderen heeft en dat ze allemaal in Dalat wonen. Zijn kinderen zijn maar iets ouder dan ik. Op een gegeven moment komt het onderwerp op het eten van hond. Hij vertelt dat hij dat vroeger, toen hij bij het leger zat, wel eens heeft gegeten. Het wordt vooral in het noorden gegeten zegt hij, maar ook hier in de streek kun je het vinden. En inderdaad, als je er op let en weet wat hond is in het Vietnamees, nlu dan zie je het overal. Hij wijst me verschillende keren aan waar staat dat je hond kunt eten (op meer plaatsen dan ik dacht) op een gegevens moment stopt hij. Langs de weg staat een klein karretje, zo één die we wel vaker zien. Maar aan deze kar hangt een dode hond te 'drogen'. Nou echt vreselijk!!! Ik kon het niet geloven en zei: is this really a dog?!? Djuong vond het maar wat leuk en kwam niet meer bij van het lachen. Foto's heb ik natuurlijk gemaakt!
Hierna vertelt Djuong me dat hij ook slang en rat heeft gegeten. En tijger, hoewel ik me afvraag wat daarvan waar is, want hij wil nog wel eens iemand voor de gek houden haha.
Ratten worden op het platteland vrij veel gegeten. Eerst gruwelde ik bij het idee natuurlijk, maar ik kan het nu wel begrijpen, want deze ratten zijn niet 'vies'. Deze ratten leven in de rijstvelden en eten alleen maar rijst; het zijn dus vrij schone ratten. Toch heb ik geen rat geprobeerd hoor. Hond ook niet trouwens ;)

In de middag bezoeken we een National Park. We hebben twee prachtige, waarvan één hele grote, watervallen gezien! Verder gingen we nog naar een kleine soort dierentuin. Leeuwen en tijgers in te kleine hokken, daar houd ik niet zo van dus ik liep er doorheen en ben bij de motors gaan wachten.

Toen zijn we nog bij een kleine werkplaats geweest waar trommels werden gemaakt van hout en buffelhuid en daarna kwamen we aan in Buon Ma Thuôt, de plaats waar we die nacht hebben geslapen in een hotel.

Buon Ma Thuôt is de hoofdstad van de Central Highlands in Vietnam. In deze stad komen vrijwel geen toeristen. In de avond namen onze drivers ons mee naar een Vietnamees restaurantje waar we onze eigen verse Vietnamese loempia's hebben gemaakt (en opgegeten natuurlijk ;)).

De volgende dag, onze laatste dag met de Easy Riders, gingen we eerst Buon Ma Thuôt bekijken. Nou ik heb niet veel gezien want ik ben wel 10 pinautomaten afgeweest en nog had ik geen werkende gevonden. In het weekend (en zeker niet op zondag) zit er vrijwel nergens geld in de automaten. Heel handig. Gelukkig nog wel twee War monumenten kunnen bekijken. In Buon Ma Thuôt zijn veel slachtoffers gevallen tijdens de Vietnam oorlog. Het was een centraal punt voor onderhandelingen in die tijd.

Wanneer we uit Buon Ma Thuôt rijden komen we al snel weer op het platteland terecht. We bezoeken onder andere een rubberplantage, bijzonder om te zien dat het zo uit de boom in een bakje stroomt. Hierna bezoeken we een Cacao plantage. Ik wist niet eens dat dat in Vietnam groeide! Grappig is dat ze vertelden dat ze dit nog maar sinds een paar jaar doen en dus nog een beetje aan het zoeken zijn hoe en wat. Volgens onze Easy Riders is de grond er geschikt voor, maar zijn de Vietnamezen niet goed in het maken van Chocolade haha.

Na het bezoeken hiervan zie ik verderop wat locals aan het werk. Ik vind dat leuk om van dichtbij te zien en het zorgt natuurlijk voor goede foto's. Ik vraag aan Phuoc of hij met me mee wilt lopen en samen lopen we er naar toe. Ze planten maïs en de locals vragen of ik wil helpen. Natuurlijk wil ik dat en dus krijg ik een schoffel in m'n hand om het land om te ploegen. Wat een zwaar werk in die hitte! De grond is namelijk ook niet echt los dus het is flink hakken! Daarna mag ik een paar banen met mais planten. Een vrouw leent me haar hoed en zo lijk ik net één van hen haha! Erg leuk om zomaar met de locals in contact te komen.

Hierna gaan we nog naar twee andere plantages. Een plantage waar zwarte- en rode pepers worden verbouwd en nog naar een plantage waar cashewnoten worden verbouwd. Interessant en leuk om te zien allemaal!

Dan is het tijd voor een lunch. Seafood. Natuurlijk wat geprobeerd, maar nee ik ben er nog steeds niet gek op. Gelukkig was er ook rijst met groenten. Na weer even rijden komen we aan in Ningh Ha, waar we een fabriekje bekijken waar ze bakstenen maken en een andere waar ze aan houtsnijwerk doen.

Eind van de middag komen we in Nha Trang aan, ons eindpunt van deze driedaagse trip. We worden bij ons hostel afgeleverd en nemen afscheid van Djuong, Hung en Phuoc.
Als ik er over nadenk: best raar, we ontmoeten een local op straat en daarna besluiten we drie dagen te touren met drie locals die we nauwelijks kennen. En het was gewoon gek om weer afscheid te moeten nemen!! Echt jammer!

Ik kan nu al zeggen dat dit één van m'n leukste ervaringen is in Vietnam, en misschien wel van m'n hele reis. Wat hebben we het leuk gehad met de locals, we hebben ze echt een beetje leren kennen. We hebben zoveel mooie dingen gezien en het echte Vietnam ontdekt samen met onze nieuwe vrienden. En het avontuur op de motor was sowieso echt onvergetelijk!

Het hostel wat we geboekt hebben blijkt erg leuk en super nieuw en modern te zijn. Super lieve meisjes werken er bij de receptie die na 1x vragen naar onze naam deze gedurende ons verblijf niet meer vergeten. De stroom valt tijdens ons verblijf meerdere keren uit, niet heel leuk als je in een kamer slaapt zonder ventilator/airco terwijl het 30 graden is ;) maar dit maakt allemaal niet uit! De mensen zijn erg aardig!

In de avond hebben we gegeten bij een Vietnamees restaurant niet ver van het hostel. Simpele maaltijd en redelijk op tijd naar bed na deze avonturen!

Hierna komen er nog meer verhalen uit Vietnam. Deze plaats ik zo snel mogelijk.

Onze plannen zijn veranderd door de onrusten in Thailand. We bevinden ons op dit moment in Indonesië. Ongelooflijk haha. Nog een paar weken om te genieten!
Ik kan het soms niet geloven, wat hebben wij een gave tijd en wat maken we veel mee.

Liefs, Es

  • 28 Mei 2014 - 16:51

    Sander:

    Leukleukleuk! Was echt super:)

  • 28 Mei 2014 - 18:27

    Anky:

    Hoi Es, natuurlijk hadden we van Sander al een uitgebreide beschrijving gekregen van alle avonturen, maar wat heb jij het ook weer mooi op papier gezet. Wat kun je veel beleven in een paar dagen! Veel plezier nog in Indonesie, ook daar zullen jullie ongetwijfeld genieten. Nog een paar weken en dan mag je weer naar Nederland, veel plezier die laatste weken.
    Groetjes van Anky, Jan & Marije

  • 28 Mei 2014 - 18:52

    Pappa:

    Ha lieverd,
    Ik heb weer genoten van dit reisverslag. Geweldig dat je drie dagen een tour achterop de moter hebt gemaakt. Op deze manier krijg je een goed beeld van het land en de mensen die er wonen. Jij wilt alles zelf ervaren. Helpen op het land met een schoffel, fantastisch! Wat leuk dat je bij die werkplaats bent geweest waar ze trommels maken, zou Vinnie geweldig hebben gevonden. Vietnam lijkt mij echt een aanrader. Nou , lieverd geniet maar
    Lekker op Bali!!!
    Liefs en een stevige knuffel, Pappa xxx

  • 28 Mei 2014 - 20:23

    Mama:

    Hoi lieve schat,
    Wat een fantastisch verhaal weer! Erg leuk schat die tour op die motoren. Blij dat dat
    goed is gegaan want je neemt toch een risico. Je hebt weer ongelooflijk veel gezien.
    Wat een bijzondere ervaringen. Blij dat je geen hond hebt gegeten. Bah lijkt me echt naar.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal en ik kijk uit naar je terugkomst. In de tussentijd wens ik je veel plezier in Indonesië.
    Kus mama

  • 29 Mei 2014 - 15:11

    Tante Karin:

    Lieve Ess, wat een heerlijk verhaal weer ik heb weer genoten van je Blog, spreek je snel . Hihi. Kussss

  • 02 Juni 2014 - 19:53

    Ank:

    Hai Es, een geweldig verhaal weer! Wat een avontuur :) ben benieuwd hoe je Bali vindt! Totaal een ander cultuur, maar weer een ervaring rijker! Blijf genieten!
    Dikke kus van ons.
    Ray en Ank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 43932

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: