Kanchanaburi & eerste week weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Kanchanaburi & eerste week weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi & eerste week weeshuis

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

01 Februari 2014 | Thailand, Singburi

Lieve allemaal,

Vorige week vrijdag plaatste ik mijn eerste blog van mijn eerste ervaringen in Thailand. Het is ongelooflijk wat we allemaal hebben gedaan in één week.

Na een lange laatste dag van de Siam Culture week vertrokken we na het diner opnieuw. We verbleven dit weekend in Kanchanaburi. We hadden een tour geboekt bij de travel office tegenover de Twin House, de accommodatie waar we vanaf nu tot het eind zullen blijven.

Eenmaal aangekomen in Kanchanaburi vielen de kamers ons direct al tegen. Buiten was het erg leuk met hangmatten, veel groen en aan de rivier, maar binnen was het niet om aan te zien! Oude troep en de gaten zaten in de muur! We keken er al tegenop om hier twee nachten te moeten slapen.
Hoewel we erg moe waren werden we door onze guide gevraagd of we wat gingen drinken. Het hostel zat vlakbij een straat met allerlei eettentjes en bars. We hebben een cocktail gedronken op de stoep van één van de bars. Dit was erg gezellig. Onze guide (hij was nogal raar) hing in een andere bar uit, zijn favo bar. Later zijn we 'm gaan opzoeken en kregen we allemaal een gratis shotje, wat volgens velen 'disgusting' was. Wel hebben we veel leuke foto's gemaakt. Op een gegeven moment waren we erg moe en zijn Rosa, Juliette en ik terug gegaan naar onze kamer. Er waren alleen tweepersoonskamers, maar dan zou één van ons alleen moeten slapen (we waren met 9), dus besloten Rosa, Juliette en ik de kamer met z'n drieën te delen haha. Het bed was net een houten plank. We waren het er allemaal over eens dat we volgende keer gewoon alles zelf gaan regelen, aangezien het dan veel goedkoper is en we alles zelf kunnen bepalen.

De volgende dag zijn we na een goed ontbijt inclusief een lekkere papaya milkshake Kanchanaburi ingereden. We zijn begonnen met een boottrip in een speedboot over de rivier Kwai, wat zij daar een long-tail boot noemden. Okee hij zag er zo uit maar er zat een motor achter van zo'n 200 pk. We vertrokken in twee boten en de locals deden zo ongeveer een wedstrijdje wie het hardste kon. Toch was het een leuke tocht. Onderweg zijn we uitgestapt om een tempel te bekijken.

Het was erg heet die dag. Ook de boottocht had mij niet echt goed gedaan. Ik merkte al dat ik het erg heet kreeg en probeerde genoeg te drinken, maar ik werd steeds misselijker. We stonden op het punt een grot in te gaan, dus het leek me beter om mee te gaan gezien het daar beneden een stuk koeler was. Eenmaal beneden ben ik direct gaan zitten en heb ik geprobeerd wat te eten. Ik voelde me vreselijk en draaierig. Iedereen van de groep was erg behulpzaam. Uiteindelijk wilde ik weer opstaan maar toen ben ik alsnog flauwgevallen. Gelukkig ging het daarna al snel weer beter. Een Thais oud vrouwtje die daar werkte heeft me een voetmassage gegeven wat erg goed hielp. Ik kreeg weer kleur in m'n gezicht.

Na de boottrip hebben we de beroemde brug over de rivier Kwai goed bekeken.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wilde Japan een spoorwegverbinding creëren tussen Bangkok (Thailand) en Yangon (Birma). Duizenden mensen werden tegen hun wil te werk gesteld om de spoorweg aan te leggen. Onder hen waren Westerse krijgsgevangenen en Aziaten uit onder andere Maleisië en Birma (Myanmar). Door de erbarmelijke omstandigheden stierven velen van hen, in totaal lieten meer dan 100.000 mensen het leven. De bijnaam van deze spoorweg is de Dodenspoorlijn. De brug is erg mooi om te zien. We hebben er even over heen gelopen om hem goed te bekijken.

Na het bekijken van de brug zijn we het stadje verder ingelopen. Ik heb een erg mooie broek met mooie print gekocht op de markt en twee hele leuke armbandjes. In Kachanaburi zit de grootste sieradenmarkt.
Het was een bloedhete dag en daarom perfect weer om lekker te zwemmen. Voor 200 Bath (ongeveer 4,5 euro) mochten we zwemmen bij een resort in de buurt. Het was heerlijk. Lekker in de zon gelegen en ontspannen. Lekker verfrissend!
In de avond hebben we nog wat geslenterd en heb ik een boek gekocht, Duizend schitterende zonnen, maar dan de Engelse versie, voor rond de 5 euro! Daarna hebben we gegeten bij een pizzeria. Het was een lekkere pizza, maar hij viel me ontzettend zwaar; ik kan nu al niet meer zonder rijst haha! Pizza slaan we voorlopig even over ;)

Eigenlijk waren we van plan om in de avond te gaan stappen. Helaas waren álle bars gesloten, vanwege de verkiezingen in Thailand. Het was namelijk zo dat er geen alcohol geschonken mocht worden die avond. Blijkbaar willen ze dat iedereen nuchter zijn of haar stem uitbrengt? Helaas dus voor ons. Ik ben gaan relaxen en sommige meiden namen een massage. Ik had daar niet echt behoefte aan na dat flauwvallen en die warmte. Een Thaise massage kan best heavy zijn namelijk!

De volgende ochtend moesten we vroeg op. We hebben lekker ontbeten met brood en een omelet en een kokosnoot shake. Hierna zijn we naar een olifantenverblijf geweest. Ik weet niet echt wat ik er van moet denken. Opzich zagen de olifanten er goed uit, maar je kon op ze rijden (wat ik niet heb gedaan) en er zat een zitje op de olifanten. Dat vind ik erg zielig! Olifanten kunnen namelijk rond de 100 kilo dragen, dus 2 personen op een zitje is te zwaar!

Hierna zijn we naar de Erawan watervallen geweest. Deze zijn gelegen in het Erawan National Park. De waterval bestaat uit zeven niveaus en je begint onderaan en loopt omhoog richting de andere levels. Het water valt in totaal zo’n 1500 meter naar beneden. Er loopt een pad dwars door het bos. Onderweg zijn we mooie apen tegengekomen. Ik heb leuke foto's gemaakt en ik heb bij het fotograferen van de apen goed mijn telelens kunnen gebruiken! Erg blij mee! Het was soms best een aardige klim, dus ik was erg blij met m'n Nikes, ipv de slippers die sommigen aan hadden! Eenmaal boven op het zevende level heb ik een duik genomen in het water.
Helaas moesten we op een gegeven moment het hele eind weer naar beneden. Eenmaal beneden waren we erg moe dus hebben we lekker in de zon gelegen. Ik kijk terug op een super leuk weekend in Kanchanaburi!

De volgende dag (maandag) begon de eerste week in het weeshuis. Het is 3 kwartier rijden naar het weeshuis. Ik had eerst verwacht dat we er vlakbij zouden zitten. Dit is dus helaas niet zo. Ook maken we vrij korte dagen, hoewel ik denk dat het ook wel voldoende is in de hitte. De eerste dag vond ik vrij lastig. Qua materialen heeft het weeshuis vrijwel alles, van schoolmaterialen tot speelgoed. Het terrein is aardig groot. Er staat een tempel, er is een speelveld, er zijn wat lokalen en een meisjesslaapzaal en jongensslaapzaal. Wat mist is de begeleiding voor de kinderen en hygiëne. De hygiëne is ver te zoeken. De kinderen moeten eigenlijk alles zelf doen en de ouderen helpen hun jongere broertjes en zusjes. Veel kinderen douchen dus niet, of in elk geval niet vaak. We willen dus iedereen komende week douchen. Op maandag zijn wij begonnen met het meest vieze werk. De toiletten. Van tevoren had ik veel verschillende verhalen gehoord van vrijwilligers dat 'er niet veel te doen is' in het weeshuis. Dit is onzin. Er is veel te doen, alleen moet je alles zelf aanpakken en dit is zeker in het begin wel lastig. Maandagochtend zijn we eerst met een paar meiden schoonmaakspullen gaan kopen. Het schoonmaken van die toiletten was echt bijna niet te doen. De indringende geur van poep en pies. Het zat zelfs op de wanden. Het is bijna ondenkbaar dat de kinderen hier naar het toilet gaan. Zeer ongezond natuurlijk. Na het schoonmaken hebben we nog wat gespeeld met de kinderen.
Op dinsdag heb ik wat les gegeven aan de kinderen. Ze zijn soms niet erg enthousiast en het is ook moeilijk om hun aandacht vast te houden. Woensdag heb ik een leuke dag gehad bij het weeshuis. De kinderen waren al veel enthousiaster! Samen met Juliette heb ik lesgegeven aan de kinderen. Deze kinderen waren rond de 9 jaar oud. Het zijn simpele basis lessen in Engels. Het is best lastig, gezien ze bijna geen Engels kunnen. We hebben iedere keer op het bord wat afbeeldingen getekend, bijv. Dieren. Eerst hebben we de woorden er naast geschreven en klassikaal opgenoemd. Hierna moest de klas het zelf proberen te herhalen. Ook hebben we een spel gedaan dat ze afbeeldingen en de tekst moeten combineren. Aan de ene kant van het bord tekenden we bijv allerlei smilies en aan de andere kant van het bord schreven we: 'happy, sad, crying, in love' etcetera. Bij iedere tekening mocht een kind naar voren komen om het met het goede woord te verbinden, dit werkte goed want dit vonden de kinderen leuk om te doen. Ook schreven we woorden op en de kinderen moesten tekenen wat het was.
Na de les hebben een paar meisjes mijn haar ingevlecht. Ze hebben het meerdere keren opnieuw gedaan omdat ze niet tevreden waren haha, maar ze waren er erg goed in! Hierna was het alweer tijd voor de lunch. Op woensdag zijn we alleen in de ochtend bij het weeshuis. Na de lunch zijn we naar Singburi geweest. Samen met Juliette, Rosa & Danielle heb ik wat gewinkeld en op de markt gelopen. In de avond hadden we weer een BBQ.

Woensdagnacht heb ik erg slecht geslapen. Erg last van diarree, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten bij de BBQ. Donderdagochtend besluit ik om niet naar het weeshuis te gaan vandaag. Ik baal erg, want ik begon net een beetje in een ritme te komen. Ik heb die dag geprobeerd veel te slapen. Ik heb ook veel moeten overgeven en daardoor raakte ik nogal uitgeput. Waarschijnlijk heb ik een voedselvergiftiging opgelopen.
Rond 2 uur kwam Niya terug van het lesgeven. Ik voelde me op dat moment iets beter. Erg leuke gesprekken gehad met haar. Het is zo leuk om te praten met iemand met zo'n andere cultuur! Helaas was ik daarna opnieuw niet lekker, ik heb de rest van de dag in bed gelegen. Af en toe kwam één van de meiden langs met wat eten en drinken; er is goed voor me gezorgd! Heel lief! In de avond ben ik even uit bed gegaan en even gaan zitten in de gemeenschappelijke ruimte. Donderdagavond was het Chinees nieuwjaar en Niya had samen met wat anderen Chinese hotpot gemaakt! Ze wilde graag dat ik mee zou eten. Helaas heb ik niks kunnen proeven, want ik voelde me nog steeds niet goed en het leek me niet heel verstandig om nog meer verschillende smaken te proeven. Echt heel jammer want ik had er erg naar uitgekeken. Gelukkig vertelde ze me dat ze nog wat Chinese kruiden en specerijen over had en dat ze volgende week wat voor me klaar zal maken!

Vrijdag ben ik opnieuw niet naar het weeshuis gegaan. Ik was nog steeds niet lekker. Ook moest ik in de middag beslissen of ik het weekend weg zou gaan of niet. Ik voelde me nog steeds niet goed dus niet verstandig om weg te gaan. Ik zou alleen al 6 uur moeten reizen, dus dat leek me niet zo'n goed plan. Nu lig ik op bed in m'n kamer. Ik zou met Niya naar Singburi gaan maar ik voel me toch weer niet lekker, dus dat stel ik maar uit tot morgen.
Ik baal erg dat ik niet meekon naar Hua Hin en dat ik twee dagen vrijwilligerswerk heb gemist, maar helaas is het niet anders. Hopelijk kan ik maandag weer beginnen!

Verder gaat alles hier goed hoor! We hebben een leuke groep hier! Voor sommigen van hen is volgende week de laatste week in Singburi, dus we gaan er een gezellige week van maken!

Groetjes vanuit Singburi. Liefs, Es

  • 01 Februari 2014 - 08:12

    Yvonne:

    Hoi Es, jammer dat je ziek geworden bent, toch weer leuk verslag. Sterkte en beterschap! Groetjes Yvonne.

  • 01 Februari 2014 - 09:26

    Tante Karin:

    Lieve Es wat een super leuk verslag weer, wat maak jij veel mee. Jammer dat je ziek bent geworden hoop dat het nu weer beter gaat met je. Kussss tante Karin

  • 01 Februari 2014 - 12:04

    Ank:

    Hai Es, ik lees dat je antistoffen aan het kweken bent ;) Wel balen, maar bekende kwaal in dat soort landen. Voel je niet bezwaard, iedereen krijgt zijn deel.
    Veel water drinken, eventueel met wat zout!
    Je hebt weer veel leuke en indrukwekkende dingen meegemaakt, goed verslag.
    Meid beterschap, ziek en rust goed uit en op naar het volgende avontuur!
    Groet Ank X

  • 01 Februari 2014 - 18:16

    Pappa:

    Ha lieverd,

    Wat maak je veel mee in een week. Goed dat jullie met de meiden zelf het initiatief nemen om aan de slag te gaan in het weeshuis. Jammer dat je je niet zo lekker voelt en dat je daardoor van alles mist. Ik hoop dat je maandag weer mee kan doen. Zorg dat je in ieder geval voldoende drinkt. Het was fijn om vanmorgen even te skypen en je even te zien. Nou lieverd beterschap.
    Groetjes en een dikke kus.
    Pappa xxx

  • 01 Februari 2014 - 19:29

    Mama:

    Hoi lieve schat, wat jammer dat je zo ziek bent geworden. Ik hoop echt dat het morgen beter gaat.
    Zo niet, dan moet je echt een dokter bezoeken. Fijn dat je het zo goed kan vinden met al die meiden. Leuk ook dat je zo veel plezier hebt met Niya. Komende week zal vast weer leuk worden en wie weet
    kan je het volgende weekend weer op stap gaan. Fantastisch blog weer. Ik kijk al weer uit naar de volgende.
    Groetjes en kussen van Mama

  • 01 Februari 2014 - 22:37

    Carmen:

    Hee Es,
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen!
    En wat een leuke dingen doe je in het weeshuis. Op je facebook had je ook hele mooie foto's!
    Gaaf hoor!!
    Ik hoop dat je snel weer opknapt en weer leuke dingen kunt meemaken.

    Ik ben alweer benieuwd naar je volgende blog!

  • 02 Februari 2014 - 18:50

    Oma :

    Lieve Es

    Weer een blog van je gelezen. ik vind het leuk om het allemaal te lezen
    ik vind dat je veel beleeft en ziet
    Ik hoop dat je weer gauw opknapt.

    Met mij gaat het goed!

    Veel kussen liefs van oma x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 43923

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: