Genieten in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Genieten in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Genieten in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

08 Februari 2014 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

Wat ben ik blij dat ik heb gekozen om vrijwilligerswerk te doen voordat ik aan mijn reis begin. Het is leuk dat ik hierdoor de Thaise cultuur gelijk goed kan ervaren en ik heb er erg veel plezier in! In het begin was het wennen, maar Ik heb een ontzettend leuke week gehad bij het weeshuis.
Ik heb echt genoten van het constructiewerk (zoals tegels leggen), de kinderen en ja zelfs het wassen van alle lakens! Het is leuk dat de kinderen je leren kennen en nu vanzelf naar je toekomen!

In het weeshuis wonen rond de 275 kinderen. Er wonen kinderen van 4 tot ongeveer 16 jaar. Ze mogen blijven tot hun 18e. In het huis wonen niet alleen wezen, maar ook kinderen uit arme families. Zij komen vooral uit de Noordelijke provincies waar men vaak nog een primitief leven leidt en er niet genoeg geld is voor onderwijs. De Thaise koning heeft veel projecten opgezet in Thailand en het weeshuis is één van zijn projecten. Dit is natuurlijk een erg goed initiatief. Helaas betekent dit wel dat er niet echt een goede directe leiding is in het weeshuis. De kinderen moeten veel zelf doen en leven qua hygiene onder slechte omstandigheden. Zeer ongezond.

Afgelopen week ben ik dinsdag weer begonnen in het weeshuis. Ik ben maandag nog thuisgebleven, omdat ik nog niet volledig hersteld was. Het werken bij het weeshuis kost je best wat energie aangezien het erg warm is de laatste weken, dus het leek me beter te wachten tot ik weer genoeg energie had!

Afgelopen week heb ik samen met een paar andere meisjes de lakens van de jongensslaapzaal gewassen. Het is hier erg stoffig in Thailand. De zaal waar de kinderen in slapen is eigenlijk in een half open gebouw, onder een soort afdak. Er komt dus heel veel stof en zand de kamers binnen. Samen met de andere meiden heb ik de lakens van de bedden gehaald. We hebben constant handschoenen aan, want alles wat je aanraakt is vies. Je weet nooit wat je eigenlijk oppakt, er zijn natuurlijk overal bacteriën en je kunt zo wat oplopen. Je moet eigenlijk constant oppassen met wat je aanraakt.

Sommige kinderen zijn gewoon nog te klein om henzelf te verzorgen. Ook letten ze niet op hun eigen veiligheid en lijken ze voor alles wel immuun; ze lopen overal gewoon op hun blote voeten door alles heen (dat wil zeggen: poep, plas en wat niet allemaal meer)

Het stinkt ontzettend in de kamers, of nouja eigenlijk overal in elke ruimte. Maar ookal is het vies werk; het voelt goed om de lakens te wassen en de kamers te vegen en te dweilen. Het is echt nodig en belangrijk dat het gebeurd! Er wordt vrijwel niet naar omgekeken!

Wij hebben er eigenlijk best veel plezier in gehad. In de ochtend halen we de lakens eraf en wassen we ze met de hand in een grote teil. Er is een kleine wasmachine dus een aantal lakens kunnen we daarin doen. Hierna hangen we de was op aan de lijn. Vaak spelen we dan nog een half uurtje met de kinderen of kijken we in de lokalen wat we kunnen doen. Na de lunch maken we de bedden op. Één van de slaapzalen is op een verdieping en pal onder het dak. Hier is vrijwel geen luchtcirculatie. Het was dan ook flink zweten! En dan te bedenken dat het in maart hier boven de 40 graden zal uitkomen! Ongelooflijk maar waar: de Thaise mensen vinden het nu nog 'koud' en slapen met dikke dekens!

Naast het wassen van de lakens heb ik wat constructiewerk gedaan.
Op dit moment worden er tegels gelegd bij de keuken van het weeshuis. Deze keuken bestaat eigenlijk gewoon uit een ruimte op de grond met wat pannen. De kinderen hebben altijd op de grond moeten eten, in het zand. De tegels zijn nu bijna allemaal gelegd. Van de week heb ik samen met wat anderen de voegen opgevuld met speciale verf/kit.

De ochtenden bestaan vooral uit constructiewerk of andere nuttige dingen. In de middag maken we het werk af van de ochtend en daarna spelen we met de kinderen.

Afgelopen donderdag en vrijdag waren erg leuke dagen. We hebben de slaapkamers verder schoongemaakt. Ook hebben we de kleedkamer van de jongens schoongemaakt. Je merkt dat eigenlijk elke ruimte van de jongens veel viezer is dan die van de meisjes. In de kleedkamer kleden de kinderen zich om en hebben ze allemaal een eigen kastje met persoonlijke spulletjes. Hier bewaren ze ook hun eigen bord en bestek. De ruimte van de jongens was werkelijk smerig. De lucht was niet te harden en het is werkelijk onbegrijpelijk dat hier kleine kinderen rondlopen. Ze storen zich werkelijk nergens aan en lopen zo overal doorheen (op blote voeten). We hebben de ruimte schoongemaakt. Na lang bezig te zijn geweest was het nog steeds niet blinkend schoon, maar wel beter dan eerst!

Donderdag- en vrijdagmiddag heb ik veel contact gehad met de kinderen.
Elke woensdagavond wordt er tijdens de BBQ geld opgehaald onder alle vrijwilligers. Dit geld wordt besteed aan het weeshuis, als extraatjes voor de kinderen. Afgelopen donderdag mocht ik samen met nog een paar ijsjes uitdelen aan alle kinderen! In Thailand is het werkelijk rijst voor en na, want zelfs bij ijs wordt rijst gegeten! Alle kinderen kregen een hoorntje met rijst erin. Hierop kregen ze een bolletje kokos schepijs. Het was erg leuk om voor alle kinderen een ijsje te maken!

Met sommige kinderen heb je meer contact dan met anderen. Er zijn twee meisjes die mij altijd opzoeken. Ze zijn ontzettend lief. Ik schat dat ze een jaar of 10 zijn. Beide meisjes willen constant mijn haar invlechten. Ze zijn hier erg goed in! Eigenlijk vragen ze elke dag of ze m'n haar mogen doen! Zelf verzorgen ze zichzelf ook goed, hun haar is altijd prima gekamd. Ze delen samen maar één kam en omdat ze er zoveel plezier in hebben leek het me leuk om hen wat te geven. Voor beide heb ik in Singburi een schattig klein etuitje gekocht met een olifant erop. Hierin heb ik voor beide wat elastiekjes en clipjes gedaan en voor beide heb ik een mooie roze kam. Afgelopen donderdagmiddag kwamen ze weer naar me toe. Ik heb ze de etuitjes gegeven en het was zo leuk om te zien hoe blij ze ermee waren en hoe dankbaar.

Het is soms erg lastig te communiceren maar toch kun je met gebarentaal best ver komen! We hebben wat leuke foto's samen gemaakt met mijn cadeautjes en ook heb ik ze gevraagd hun namen op te schrijven in m'n notitieboekje. Ik vraag hun namen meerdere keren maar ze zijn zo moeilijk te onthouden! Daarom heb ik eerst zelf: My name is Esmeralda opgeschreven en toen volgden ze vanzelf met hun namen! Dus het contact leggen is soms wat moeilijk, maar wel erg leuk!
Ik vond het afgelopen dagen zo leuk bij het weeshuis dat ik heb besloten volgende week weer te gaan. Ik was eerst van plan les te gaan geven op één van de scholen in de dorpen, maar het lijkt me fijner als ik nog een week naar het weeshuis kan. Doordat ik ziek ben geweest moest ik deze week weer een beetje opnieuw opstarten en dus lijkt het me zinvoller om hier nu mee door te gaan! Bovendien wil ik nog geen afscheid nemen haha!

Deze blog komt wat later dan ik had gewild, maar we hebben erg veel gedaan deze week! Afgelopen weekend ben ik thuisgebleven omdat ik nog ziek was. Echter zaterdagavond voelde ik me wel redelijk goed en dus ben ik meegegaan naar de Chinese New Years Party die werd gehouden in de Lemon House. De 'party' was een diner, helaas heb ik eigenlijk alleen kunnen 'genieten' van de droge witte rijst, omdat mijn maag niet veel meer kon hebben op dat moment, maar we hebben erg veel plezier gehad die avond. Zondagmiddag ben ik met Niya en Yvette (een Nederlands meisje dat de vorige dag was aangekomen) naar de avondmarkt geweest in Tha Khan. Alleen als je maag niet zoveel aankan (zeg maar alleen toast en witte rijst) is het niet zo leuk als normaal haha!

Woensdag was eigenlijk de eerste dag dat ik me weer goed voelde. Na het weeshuis zijn we Singburi ingegaan en in de avond hadden we weer een BBQ, maar dit beperkte zich bij mij nog tot witte rijst. In de avond werd er een feestje gehouden vlakbij Brown House, een andere accommodatie. Het was gelijk een soort afscheidsfeestje van Niya. We hebben een erg leuke avond gehad met z'n allen.
Donderdagavond zijn we naar een event in de buurt geweest. We hebben hier genoten van alle leuke kraampjes en optredens van verschillende Thaise dansen!

Op dit moment bevind ik mij in Bangkok. We vermaken ons hier prima! Ik geniet echt ontzettend van alles wat ik zie en doe! We hebben een drukke week gehad dus maar super leuk allemaal :)

Ik hoop dat alles goed gaat in Nederland.

Heel veel liefs vanuit Bangkok,

Esmeralda t

  • 08 Februari 2014 - 17:36

    Tante Karin:

    Hoi Lieve Es, wat een ontzettend leuk verhaal weer om te lezen. En wat heb jij het zo te horen naar je zin. Heel leeuk ook dat je het zo leuk vind in het weeshuis met al die kinderen, mooie ervaring. Hier gaat ook alles goed en kijken uit naar wat lenteweer, want de laatste dgn veel regen hier. Veel plezier en geniet van al het moois en de mooie ervaringen. Dikke knuffelsxxx

  • 08 Februari 2014 - 17:46

    Sander:

    Hee liefste, mooie blog weer! Kijk r echt naar uit om die kant op te komen, morgen ga ik ticket boeken :)

  • 08 Februari 2014 - 21:33

    Mama:

    Hallo lieve schat, wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En wat ontzettend lief van je,
    dat je die etuitjes hebt gekocht voor die meisjes. Heel erg leuk. Ik snap dat je nog geen afscheid
    kan nemen van het weeshuis. Goed van je dat je er nog even mee door gaat. Ik hoop dat je er
    nog een fijne tijd zult hebben. Veel plezier met alle anderen en geniet van je vrije tijd in de weekenden.
    Veel liefs en kussen van mama.

  • 09 Februari 2014 - 10:17

    Anky:

    Lieve Es, je hebt weer een mooi blog geschreven, zo blijven we op de hoogte van jouw belevenissen. Het is wel duidelijk dat het werk in zo'n weeshuis nooit klaar is, maar jullie dragen nu je steentje bij. De foto's laten vrolijke kinderen zien en daar gaat het om. Succes nog met het werk daar en veel plezier in Bangkok. Wij kijken uit naar het volgende blog.
    Dikke kus van Jan, Anky & Marije.

  • 09 Februari 2014 - 17:28

    Pien:

    Lieve Es(meralda),

    Je beschrijft alles wat je meemaakt weer in detail, ik kan het zien op de foto ' s en je ervaringen lezen en voorstellen hoe het in het echt moet zijn. Het leest weer als een boek.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en goed voor de kinderen kan zorgen. Dat was je eerste wens, zorgen voor de weeskinderen, die is uitgekomen, je voldoening hieruit, voel ik uit je beschrijving. Ook lichamelijk gaat het weer goed en kan je weer volop genieten. Met mij gaat alles goed, gisterenavond gezellig bij je vader en moeder gegeten en daarna naar het optreden van Vin in de Kiem geweest, dat was goed. De dagen gaan snel, jij bent al drie weken weg! Zo gaat dat als je werkt em druk bezig bent. Voor nu wens ik je nog fijne dagen met je weeskindertjes en je collega's. Veel Liefs en dikke X Pien

  • 09 Februari 2014 - 23:30

    Oom Richard:

    Lieve Es,
    Wat een ervaring doe jij op daar in het verre oosten. Je verslagen zijn heerlijk om te lezen. Geniet ervan en let goed op jezelf. Liefs oom Richard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 43921

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: