Bangkok & Weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Bangkok & Weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Bangkok & Weeshuis

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

13 Februari 2014 | Thailand, Singburi

Thailand, wat is dat een divers land. Er wordt gezegd: het land van de glimlach. Zeker waar. Wat een vriendelijke mensen heb je hier. Het is erg leuk om over een lokale markt te lopen of proberen te communiceren met een Thai. Ze lachen vriendelijk om alles en zijn erg behulpzaam.
En wat een prachtige natuur en omgeving. Echt alles is een foto waard. Het is echt genieten en mijn camera wijkt niet van mijn zijde.
Ook de vriendelijke en respectvolle cultuur spreekt me erg aan. De mensen leven allemaal volgens de leer van Buddha.

Wat je hier verder heel veel tegenkomt: rijst (dit eten we elke dag, soms een paar keer), honden (maar dan ook echt óveral), scooters (echt iedereen heeft er één (of meer)) en ze rijden hier met minimaal drie personen op, het verkeer is echt gekkenwerk (veiligheid hebben ze nog nooit van gehoord), stof en luchtvervuiling heb je overal, vooral als je achterin een tuk tuk zit (je zou eigenlijk minimaal 2x per dag moeten douchen en nieuwe kleding moeten aantrekken haha en ik snap nu eindelijk waarom Aziatische mensen met mondkapjes op lopen!).

Dit zijn zomaar wat dingen die me te binnen schieten. Ik geniet van alles om me heen en prijs mezelf gelukkig dat ik dit allemaal kan meemaken. Ik vind het super dat ik in Singburi ben begonnen met dit avontuur. Zo leer ik de Thaise cultuur goed kennen en kan ik alles lekker rustig ervaren!

Bangkok stond voor afgelopen weekend op de planning, een echte wereldstad. We hebben een gezellig weekend gehad met zeven meiden! De reis naar Bangkok is vanaf Singburi ongeveer 2,5 uur. Eenmaal in Bangkok moesten we nog met de taxi. Nou wat een rit!! Ongelooflijk! De taxichauffeur bleek geen woord Engels te spreken. Behalve geen Engels leek het wel of hij Bangkok niet eens kende! Wij hebben de taxichauffeur met ónze telefoons (Google Maps) de weg moeten wijzen naar ons hostel. Na honderd keer hetzelfde rondje te hebben gereden (overal éénrichtingsverkeer!) kwamen we 2 uur later eindelijk aan bij ons hostel. Deze route duurt normaal een half uur!

Het hostel maakte echter alles goed. Wat een kwaliteit voor weinig geld! Mooie, moderne kamers met heerlijke bedden én eindelijk weer eens een warme douche! ’s Avonds hebben we met z’n allen lekker lokaal Thais gegeten bij een tent midden op de stoep. Als enige westerse mensen genoten van lekkere noodles tussen de locals. ’s Avonds zijn we gaan stappen in Khao San Road, dé backpackersstraat van Bangkok. Eerst een lekkere cocktail gedronken en daarna zijn we gaan dansen in ‘The Club’. Wat was het daar snikheet binnen zeg! We hebben wel een gezellige avond gehad!

De volgende ochtend hebben we (eindelijk weer eens) lekker uitgeslapen in de heerijke bedden. Hierna hebben we de tuk tuk genomen naar de Chatuchak Weekend Market, één van de grootste weekendmarkten ter wereld, en de grootste van Thailand. En wat hebben ze een leuke dingen op die markt. En wat is het allemaal goedkoop!! Ongelooflijk. We hebben van 12 tot half 6 op die markt rondgelopen en gewinkeld én nog waren we eigenlijk niet uitgekeken. Je hebt hier meer dan 9000 kraampjes en winkeltjes. Echt geweldig. Ik heb erg veel gekocht die dag, maar gelukkig is alles licht en klein, dus makkelijk mee te nemen. En o zo goedkoop. Ik heb super leuke topjes gekocht met leuke prints voor €1,50 per stuk! Dan is het dus erg moeilijk om te zeggen: vanaf nu koop ik niks meer! We hebben een erg leuke dag gehad en waren aan het eind van de dag best moe! Eenmaal in het hostel hebben we dan ook eerst lekker uitgerust en daarna zijn we weer lekker Thais gaan eten. We zaten gelukkig in een vrij rustige buurt, dus we zaten echt tussen de locals! En het uitgaansgebied was een kwartier lopen, dus ook prima te doen!

Over twee weken ga ik weer naar Bangkok om Anne op te halen van het vliegveld en dan gaan we beginnen aan onze reis! Misschien dat ik dan hetzelfde hostel boek, want het is me erg goed bevallen! Heerlijk schoon, netjes, goede locatie en men spreekt er goed Engels :) ook wel eens een verademing haha!

Zaterdagavond zijn we weer de stad ingeweest en hebben we weer cocktail gedronken op Khao San Road, dit keer ergens anders. Verder hebben we nog wat geshopt (dit kan gewoon tot diep in de nacht daar!) en wat rondgelopen. We waren toch wel erg moe rond 3 uur dus zijn we teruggegaan naar het hostel.

Zondag zijn we naar de Golden Mount gegaan, een bijzondere tempel gelegen op een berg. Hier had je een prachtig uitzicht over Bangkok. Erg mooi om te zien! Foto’s kunnen jullie bekijken op mijn Facebook! Hiervandaan zijn we gaan lopen naar China Town. Dit viel de rest een beetje tegen (ik had er nog wel rond willen lopen, maar je bent natuurlijk met een groep ;)), dus zijn we als afsluiting van het weekend nog ergens gaan lunchen. Uiteindelijk was het al erg laat geworden, dus werd het tijd om onzse spullen op te halen in het hostel. Rond 10 uur in de avond waren we weer terug in Singburi.

Deze week ben ik weer de hele week in het weeshuis. De dagen gaan erg snel. Ik heb het erg naar m’n zin. Ik merk, nu ik langer in het weeshuis ben, dat de kinderen me echt leren kennen. Deze week heb ik wat constructiewerk gedaan en ook ben ik met de kinderen samen geweest. Maandag heb ik cement gemaakt samen met een ander meisje. Wat een zwaar werk is dat. Ik zeg het niet graag; maar dat vind ik toch wel echt mannenwerk! We werkten in de bloedhete zon, en ik was dan ook echt kapot! Nadat we het cement hadden gemaakt konden we verder met tegels leggen. Deze worden gelegd bij de plaats waar nu gekookt wordt. Dinsdag gingen de kinderen naar de dierentuin. Het leek ons leuk om mee te gaan, dus hebben we dat doorgegeven aan Pi Wan. Pi Wan is een medewerker van Greenway die ons altijd naar het weeshuis brengt met het busje en zelf ook werk verricht bij het weeshuis (constructiewerk). Hij vond het prima en dus gingen we met de hele groep dinsdag naar de dierentuin. Er was alleen wat miscommunicatie geweest, want de kinderen waren al veel eerder het park ingegaan dan wij. Ze hadden dus al veel dingen gezien toen wij aankwamen. Ook dacht Pi Wan dat wij voor onszelf naar de dierentuin wilden, omdat wij graag die dieren wilden zien maar wij wilden natuurlijk graag met de kinderen zijn! Uiteindelijk hebben we in totaal maar een uurtje met de kinderen gelopen helaas. Maar het was wel erg leuk! Ik heb samen met de meisjes gelopen, Jandakan-me en Kanit en nog wat. Zulke schatjes zijn het! Ik zou ze zo mee naar huis willen nemen! We hebben ook erg leuke foto’s gemaakt samen!

Woensdag is altijd alleen een ochtend in het weeshuis. We hebben wat gespeeld met de kinderen en ik heb een tijdlang foto’s gemaakt. Ik wil graag mooie portret foto’s. Vandaag was weer een erg leuke dag in het weeshuis. Vanochtend hebben we weer cement gemaakt en tegels gelegd. Na de lunch ben ik met de kinderen geweest. Ze zijn echt ontzettend lief. De twee meisjes komen steeds vanuit zichzelf naar me toe. Vandaag renden ze beiden op me af en gaven me allebei een kus op m’n wang. Zo ontzettend lief!

Elke donderdag wordt er ijs uitgedeeld aan de kinderen. Tijdens de BBQ wordt er geld opgehaald. Dit geld wordt gebruikt voor extraatjes voor de kinderen of om bepaalde werkzaamheden te kunnen verrichten. Helaas is er vaak te weinig geld over voor ijsjes voor de kinderen. Vaak betalen vrijwilligers in het weeshuis mee, of soms, zoals vorige week en deze week betaalt één vrijwilliger het hele bedrag, zodat de kinderen een ijsje kunnen hebben. Ik denk er over om dit volgende week te doen, of in ieder geval mee te betalen. Verder hebben de kinderen vandaag veel gezongen en gedanst, dit was erg leuk om te zien. Zoals ik zei is het erg leuk dat de kinderen je beter leren kennen en ik hen. Ookal kun je bijna niet communiceren, je hecht je wel aan elkaar. Vandaag ging Jandakan naar Pi Wan (medewerker van Greenway) om te vragen hoe ze in het Engels aan mij kon vragen tot wanneer ik zou blijven bij het weeshuis. Ze kwam naar me toe en vroeg me in keurig Engels: When are you going home? Het was zo vertederend en zo lief om te zien dat ze dat deed, aangezien ze helemaal geen Engels kan! Ik zei dat ik hierna nog één week bij het weeshuis zal zijn. Ze ging naar Pi Wan om hem te halen en hij legde het haar uit!

Jullie horen, ik heb het ontzettend naar m’n zin hier! Volgende week is alweer mijn laatste week in het weeshuis! De tijd gaat zo ongelooflijk snel!

Morgen nog een dagje weeshuis en in de middag vertrekken we (Juliette, Yvette en ik) direct op weg naar Khao Yai National Park, nabij Pak Chong. Dit is ongeveer 4,5 uur rijden. We verblijven hier in Bobby’s Appartments. We zijn erg benieuwd, de reviews van dit hostel zijn erg goed en het National Park schijnt prachtig te zijn!

Jullie horen volgende week hoe het is geweest!

Groetjes aan jullie allemaal Liefs, Es

  • 13 Februari 2014 - 22:04

    Mama:

    Hé lieve schat, wat ontzettend leuk weer om te lezen hoe het gaat met je in Thailand. Ik had nog
    helemaal geen nieuw blog verwacht. Je bent erg snel. Ik snap helemaal dat je de meisjes mee wilt
    nemen. Ik heb dat zelf ook al gezegd toen ik de foto's zag. Misschien kan je ze op een of andere manier steunen. Daar moet je maar eens naar vragen. Gaaf dat je weer een weekend weg gaat. Niet met
    een hele grote groep. Zijn er veel weg gegaan? Of is er een andere reden. De tijd gaat enorm snel.
    Je bent idd nog maar 1 week in het weeshuis. Ga je wel naar de olifanten? Of blijf je misschien
    liever nog een weekje in het weeshuis? Veel plezier komend weekend en doe voorzichtig.
    Veel liefs van mama

  • 13 Februari 2014 - 22:44

    Pappa:

    Lieve Es

    Ha lieverd. Ik kan begrijpen dat je je camera altijd bij je hebt. Er is zoveel te zien en al die indrukken wil je meenemen. Ik vind het zo fijn dat je zo geniet en dat de mensen zo aardig zijn. Zoveel indrukken van de overweldigende natuur en cultuur. het lijkt mij geweldig om zo'n lokale markt te bezoeken. Fijn dat je zoveel voldoening ondervindt in het werk voor de kinderen van het weeshuis. je pakt echt alles aan, cement maken, tegels leggen echt fantastisch hoor. zaterdagmorgen ga ik naar Bretagne tot donderdag avond met enkele leerlingen op internationalisering.
    Nou lieverd, ik hoop dat je nog een fijne week hebt in het weeshuis voordat je aan je reis begint met Anne. Veel plezier !!!
    Dikke kus van pappa xxx

  • 15 Februari 2014 - 16:14

    Nienke:

    Essie!!
    Klinkt als een geweldige reis!
    Nog heel veel plezier!!!! Ik hou je foto's in de gaten op fb!
    xxx Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 43930

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: