De echte reis is begonnen! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu De echte reis is begonnen! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

De echte reis is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

20 Maart 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

Onze reis is begonnen! We zijn begonnen in Bangkok en hebben hier wat dagen verbleven. Hierna zijn we naar het noorden van Thailand vertrokken en hebben we Chiang Mai, Pai en Chiang Rai aangedaan. Afgelopen maandag zijn we de grens overgestoken naar Laos. Hier zijn we op dit moment aan het genieten in Luang Prabang.

Eerst zal ik jullie vertellen wat ik na de olifantenweek heb gedaan. Op mijn eerste dag alleen in Bangkok heb ik vrijwel niks gedaan. Ik was doodmoe van de lange reis vanuit Umphang en heb eerst lekker uitgeslapen. Na een beetje rond te hebben gelopen in de buurt kwam ik een nieuwe kamergenoot tegen, een Chinees meisje Mio. Ze was gezellig om mee te kletsen en dus stelde ik voor om gezellig samen te eten. En zo bestelden we een heerlijke kokosnoot shake en noodles.

Maandag ben ik de hele dag op stap geweest met Mio. We hebben een wandeling gemaakt door China Town en een mooie tempel bekeken. Eind van de dag hebben we een boottocht gemaakt en zijn uitgestapt bij Asiatique Market. We kwamen op een heel ander soort markt dan gedacht: deze was voor de rijke Thai. Afdingen was bijna onmogelijk en we hebben een gigantisch dure maaltijd gehad. Duur wil zeggen: rond de 10 euro, duur dus voor Thaise begrippen. Wel hebben we een erg gezellige avond gehad. Het is zo leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en dat dan blijkt na een uur dat het echt klikt! De bootreis terug was ook prachtig om te zien, met alle lichtjes van de stad. Mio en ik hebben de avond afgesloten bij een ontzettend leuke lounge bar!

Dinsdagochtend afscheid genomen van Mio, want ik ging op weg naar het vliegveld. Rond kwart over 10 kwam Anne, mijn reismaatje, aan in Bangkok. Ik heb haar opgehaald en daarna zijn we doorgegaan naar het hostel wat we hadden gereserveerd. Wat was dat een vreemde plek zeg. We vonden het maar niks en zijn gauw weer vertrokken naar Chern, het mooie hostel waar ik de dagen daarvoor had verbleven.

In de middag hebben we tempels bekeken. Je waant je echt in een oase van rust rond zo'n tempel, heel gek is dat zo midden in de stad. We hebben de dag afgesloten met een lekkere Pad Thai en kokosnoot shake!

Woensdag hadden we een heel programma gepland. Om 7 uur in de ochtend begonnen we met een georganiseerde fietstocht door Bangkok en omstreken. Van meerdere mensen had ik tips gekregen over Co van Kessel (het van oorsprong Nederlandse bedrijf dat verschillende fietstochten organiseert), dus dit moesten we natuurlijk zelf gaan ervaren. De fietstour was ontzettend leuk! We hadden een leuke Thaise meid als gids. De fietstocht was erg divers: we fietsten door steegjes, kwamen langs markten en konden soms zo de huizen binnen kijken! Ook moesten we overvaren met een pont naar Thonburi, het oude gedeelte waar Bangkok is ontstaan, en bezochten we een tempel met de grootste Buddha van Bangkok en omstreken. Vervolgens namen we een longtailboot en hierna fietsten we door de rijstvelden afgewisseld met palm- en bananenbomen. We hebben genoten!

In de middag bezochten Anne en ik het welbekende Grand palace en de Emerald Buddha. Een overvloed aan prachtige tempels.
In de avond hebben we de nachttrein genomen naar Chiang Mai. Prima trein met banken die 's avonds worden omgetoverd tot bedden. Zeker een aanrader, een stuk comfortabeler reizen dan met de nachtbus!

De dagen daarop hebben Anne en ik Chiang Mai verkend. De eerste dag hebben we rustig rondgelopen, lekkere mango shakes gedronken en een mooi park bezocht. In de namiddag hebben we heerlijk in de jacuzzi van ons hostel gezeten. Lekker relaxed met een muziekje. 's Avonds hebben we op aanraden van de eigenaar van ons hostel gegeten bij een Thais restaurant. Dit was allemaal een beetje raar! Ik had, dacht ik, een lekkere curry besteld. Blijkbaar heb ik of de ober het niet goed begrepen. Ik kreeg een klein schaaltje met wat groenten. Wij dachten dat dit het garnituur was. Geduldig wachten we op mijn maaltijd die maar niet kwam. Op een gegeven moment heb ik gevraagd waar het bleef, waarop de Thai zei, dat wat u voor u heeft is uw maaltijd! Wat bleek: ik had een aperitief besteld. In plaats dat die man mij dat even verteld? Nou ik kan je vertellen het was nogal gênant, maar Anne en ik hebben erg gelachen. Als afsluiting hebben we nog een cocktail gedronken in een bar. Dit was erg gezellig.

Op vrijdag hebben Anne en ik fietsen gehuurd en hebben we een tempeltour gedaan. Chiang Mai staat bekend om haar tempels, ze waren dan ook zeker mooi! In de middag hebben we Doi Suthep bezocht, een tempel op een berg nabij Chiang Mai. Na de hele dag te hebben gefietst was dit ook nog een half uur heen en terug fietsen, en ja alles is vals plat! Ja we houden onszelf hier wel in shape. Op de terugweg kwamen we nog een leuke moderne kledingmarkt tegen. Gelukkig kon ik mezelf inhouden en heb ik niks gekocht! In de avond een heerlijk Noord-Thaise curry gegeten.

Zaterdag besloten Anne en ik wat in de omgeving te gaan bekijken. We hebben een tuktuk chauffeur gestrikt die ons de hele dag bijstond en ons overal naar toe heeft gereden voor omgerekend 8 euro per persoon. We zijn naar een hot spring geweest, die zo heet was dat zelfs je voet erin steken bijna niet te doen was! Gelukkig was er ook een mineral bath waar we heerlijk in hebben kunnen zwemmen. Op de weg hier naar toe zijn allerlei handcrafts markets. Sommige waren bijzonder om te zien, zoals de fabriek met de met de hand beschilderde parasols. Jammer dat we er geeneen konden meenemen. Ook gingen we langs een dure winkel met prachtige leren tassen. Ik geloof dat onze tuktuk chauffeur dacht dat wij miljonair waren, want nee helaas een tas van mooi krokodillenleer van boven de 1000 euro is voor mij ook nog een tikje teveel.
Gelukkig gingen we in de avond naar de welbekende Saturday night market in Chiang Mai, dit paste beter in ons budget. Ik heb dan ook best wel wat souvenirs geshopt, waaronder een prachtige handgemaakte ketting met mooie steentjes.

We hebben het erg leuk gehad in Chiang Mai. Toch begrepen wij niet waarom iedereen zo lyrisch is over dit stadje. Zouden we iets gemist hebben? Op onze laatste dag kwamen we er achter dat we in een heel deel nog niet geweest waren!

Zondagochtend zijn we vroeg vertrokken naar Pai, een plaatsje ongeveer 3/4 uur vanaf Chiang Mai. Direct bij aankomst wist ik het al: deze plek vind ik leuk, dit spreekt mij aan. Pai is een erg klein plaatsje in een vallei. Het bestaat enkel uit een paar straten met wat winkeltjes, veel restaurantjes. Langs de rivier staan de meest leuke hutjes. Na even rondlopen met onze backpack (op een gegeven moment krijg je het daar echt wel warm van!), komen we aan bij Pai Park. Een hostel met mooie bungalows met uitzicht op de rivier. Om er te komen moet je eerst een hangbrug van bamboe over: werkelijk idyllisch! Al snel is de keuze gemaakt, dit is mooi én leuk. We boeken voor een nacht en zien wel.

's Middags genieten we van een Thaise massage (Anne haar eerste!) en boeken we een trekking voor de komende twee dagen! 's Avonds eten we een heerlijke curry bij een klein restaurantje. De Thaise man doet alles zelf: bedienen en koken tegelijk! Genieten.

De volgende ochtend staan we vroeg op. Om 9 uur vertrekken we samen met 3 Duitsers en onze guide met een pick-up richting Mae Hong Son, een uur van Soppong. Een plaats ten westen van Pai.
De trekking die volgt bedraagt ongeveer 6 uur en valt niet mee. De weg, als je dat al zo kan noemen, gaat steil omhoog en je moet echt klimmen. Ik heb het best zwaar gehad, maar gelukkig liet m'n lijf me niet in de steek. Onderweg hebben we een lekkere Thaise lunch gehad onder de bomen en in de middag hebben we nabij een rivier thee gedronken uit bamboe bekers. Onze gids heeft deze ter plekke voor ons gemaakt door de bamboe in stukken te hakken.
Na weer een paar uur hiken komen we uiteindelijk om 4 uur aan in de village, genaamd Mae umong. Hier woont een stam die behoort tot het Karen volk. We hebben hier een heerlijk diner gehad en 's avonds kaartspelletjes gespeeld met elkaar, We hebben hier overnacht in één van de houten huizen in het dorp. Op de grond op een rieten matje en in een ruimte zonder deur hebben we het best koud gehad. Natuurlijk was het een leuke ervaring, dus dit neem je voor lief. Helaas ben ik gedurende de eerste dag, aan het eind van de hike, door m'n enkel gegaan nadat ik viel op een steil stuk. Ik had gehoopt dat het de volgende dag beter zou gaan, maar eigenlijk ging het alleen maar slechter.
Aangezien we ons op dat moment in de middle of nowhere bevonden was er geen andere optie dan gewoon te lopen. Het hiken ging hierdoor een stuk lastiger, ik had echt m'n spieren in m'n enkel heb verrekt en de steile stukken waren bijna niet te doen.
Onderweg zijn we gestopt bij een mooie waterval en was het tijd voor een lunch. Gelukkig was deze hike minder zwaar dan de dag ervoor. Aan het eind van de dag komen we aan in Nong Khao, een village van een Lahu stam. We mogen rondwandelen en onze groep wordt uitgenodigd in iemands huis. Ze vieren de komende dagen nieuwjaar en dus voorziet de vriendelijke ons van lokale hapjes.

Dinsdagmiddag komen we rond half 5 terug in Pai. We hebben besloten nog een nacht in onze mooie bungalow te blijven, lekker bijkomen van de trekking. Na een warme douche hebben we afgesproken voor een diner met Annika en Daniël, twee Duitsers van de trekking.

Woensdag hebben we lekker uitgeslapen en gebruncht met Annika en Daniël. In de middag hebben Anne en ik een Sightseeing tour gedaan. We hebben veel gezien in een paar uur! We zijn naar een waterval geweest en hebben rondgelopen in een Chinees dorpje. Verder hebben we koffie gedronken bij Coffee in Love, een idyllisch plekje met uitzicht over Pai. We deden de tour samen met een Chinees en hij wilde ons overal op trakteren, waaronder een frappe en een aardbeienshake, die we dronken bij een Strawberry farm verderop. Verder hebben we nog een canyon bekeken en een beroemde brug uit de tweede Wereldoorlog. Als laatste hebben we een prachtige witte Buddha bezocht die is gelegen op een berg nabij Pai, met uitzicht over de vallei.
In de avond hebben we lekker eten gehaald op straat, een heerlijk aardappelgerecht met tomaat.

Donderdagochtend namen we de Minibus naar Chiang Rai, tenminste dat was de bedoeling. We bleken de wekker te laat hebben gezet waardoor we klaarstonden om kwart voor 8 in plaats van kwart voor 7. Gelukkig kunnen we een bus nemen om 8 uur naar Chiang Mai en vanaf daar een andere bus naar Chiang Rai. In Chiang Rai zijn we op zoek gegaan naar een leuk hostel. Anne en ik wilden graag overnachten in een dorm om wat meer backpackers te ontmoeten, maar we konden niet echt een typisch hostel vinden. Uiteindelijk hebben we een aardig hotel/hostel gevonden en hierna hebben we rondgelopen in Chiang Rai en zijn we gelijk verdwaald. Onderweg zijn we een leuk lokaal marktje tegengekomen. In de avond hebben we over de night market gelopen.

De volgende ochtend bekijken we wat er te doen is in en rondom Chiang Rai. We komen wat laat op gang deze dag en besluiten daarom te gaan relaxen op Chiang Rai Beach, een stukje strand aan de Kok rivier die langs Chiang Rai stroomt.

We bekijken alles per dag en dus hebben we eerst maar twee nachten geboekt. Eerst afwachten wat wij van Chiang Rai vinden. Nou en of we het leuk vinden. Ik in ieder geval. Ik vond het heerlijk in Chiang Rai, veel leuker dan Chiang Mai, al zal ik daar misschien de enige in zijn. In de avond komen de locals naar de avondmarkt om gezellig samen te eten op een groot plein. Gezellig met lokale live muziek en danseressen. We hebben hier heerlijk gegeten tussen de Thais.
We wilden nog even wat gaan drinken maar konden geen leuke bar vinden dus we zijn teruggegaan naar ons hostel. Hier kwamen we aan de praat met David, een Ierse jongen, en later ook met Peter. Het was erg leuk om met ze te praten en we hebben veel tips van ze gekregen voor Vietnam en Laos.

Zaterdag hebben we de omgeving van Chiang Rai verkend. We deden een Sightseeing tour samen met een Amerikaanse vrouw en Australische jongen (Daniël). We hebben een prachtige witte tempel bezocht. Erg mooi, bijna sprookjesachtig. Verder zijn we bij verschillende stammen op bezoek geweest, waaronder de welbekende longnecks. De longnecks, alleen vrouwen, dragen ringen van messing om hun nek. Zodra een meisje 4 jaar wordt krijgt zij haar eerste ringen om haar nek. Elke drie jaar komen er drie ringen bij, tot hun 25e of tot ze gaan trouwen. Het is werkelijk bizar en tegelijkertijd fascinerend om te zien. Het is bijna niet voor te stellen dat deze vrouwen dit altijd met zich mee dragen. We mochten zelf even de ringen om ons nek voelen (deze waren aan de achterkant open zodat wij ze makkelijk om konden doen), nou ik vond het na 5 minuten al zwaar! Hun nek lijkt werkelijk langer, maar dit is optisch gezien, want de nek wordt niet langer, maar de schouders worden naar beneden geduwd. De ringen gaan in principe niet af, maar als de ringen af moeten om bijvoorbeeld te worden schoongemaakt, dan moet het hoofd van de vrouw worden ondersteund door iemand anders, omdat de nek niet in staat is dit zelf te dragen. Dit zegt natuurlijk al hoe slecht het eigenlijk is! Verder zijn we die dag naar de Golden triangel geweest. De Golden Triangle is een gebied in Thailand, Laos, Myanmar en Vietnam. Het gebied heeft de meeste illegale opium-productie van Azië sinds 1920. We zijn dan ook naar het opium museum geweest, best interessant! Verder kun je er een 'drielandenpunt' zien, een punt waar je Thailand, Myanmar en Laos bij elkaar kunt zien komen. Als afsluiting hebben we nog het dorpje Mae Sai bezocht, op de grens met Myanmar. We hebben nog veel meer gezien die dag, maar het wordt nu al erg uitgebreid haha!
In de avond hebben we weer heerlijk pad Thai gegeten op de saturday night market in Chiang Rai.

Zondag was onze laatste dag voordat we naar Laos zouden vertrekken. We hebben die dag een beetje rustig aangedaan, want ik had al weer sinds dagen keelpijn. De lucht is hier erg slecht, omdat dit de tijd is dat alle rijstvelden worden verbrand.

In de middag hebben we een thee plantage bezocht! Prachtig om dat te zien liggen op de heuvels. Genietend van het mooie uitzicht hebben Anne en ik lekker thee gedronken. Hierna hebben we nog een mooie waterval bezocht nabij Chiang Rai en 's avonds hebben we weer heerlijk Thais gegeten.

Op dit moment bevind ik me al in Laos. Zoals jullie kunnen lezen heb ik het erg naar m'n zin. Ik zie echt prachtige dingen hier! Hier later meer over!

Veel liefs,
Esmeralda

  • 20 Maart 2014 - 14:01

    Mama:

    Hé Es, ik had niet gedacht dat je al zo snel weer een blog zou schrijven. Ja, je had wat in te halen natuurlijk. Gelukkig deed de site het weer, dus heb ik hem al gelezen. Ik heb je blog meteen gedeeld.
    Ik ben zo blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik vind het jammer dat ik dat nooit gedaan heb. Misschien kan ik het met papa nog inhalen. Ik ben ook zo benieuwd naar al je foto's. Ook zou ik best toch even
    willen langskomen. Veel plezier schat.

  • 20 Maart 2014 - 18:54

    Anky, Jan & Marije:

    Lieve Es, wat een prachtig verhaal en wat maken jullie veel mee, om jaloers te worden. Dit wordt een heel dik foto album na afloop! Ben benieuwd naar alle foto's die ook heel veel vertellen natuurlijk. Ook goed te lezen dat het met Anne samen ook goed gaat! Vandaag kregen we jouw kaart uit Bangkok, hartelijk dank nog daarvoor. Veel plezier in Laos, geniet van alles, maar denk aan je gezondheid!
    Groeten en dikke kus,
    Anky, Jan & Marije

  • 20 Maart 2014 - 19:07

    Ok:

    Lieve Es, nu dit blog weer gelezen hebbend is er naast een groot hotel managen, nog een fijn vak in het verschiet. Het schrijven van reisverhalen. Ik zal de eerste koper zijn als je er aan begint, heerlijk lezen en weten hoe het is. Je kan iedereen meenemen naar je belevenissen. Heerlijk. GenieT met vole teugen zoals ik van je blog heb doe. Veel plezier en ik reis mee. Dikke kussen ok

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 43921

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: