Genieten van het leven als backpacker in Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Genieten van het leven als backpacker in Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Genieten van het leven als backpacker in Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

23 April 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Lieve allemaal,

Hier mijn eerste blog vanuit Cambodja. Inmiddels zijn we hier al 2,5 week en vandaag vertrekken we naar Vietnam! Maar ik wil toch nog twee blogs weiden aan Cambodja, want ik heb ontzettend veel te vertellen. Wat is het een heerlijk land! Ik geniet enorm van alles. We hebben weer in elke plaats super leuke mensen ontmoet!

Ik ga terug naar zondag 6 april toen we vertrokken met de boot vanaf Don Dhet, het zuiden van Laos naar het 'hoofd' eiland, Don Khong. We werden afgeleverd en konden het toen maar zelf uitzoeken. Alsof wij weten waar we dan heen moeten? Nouja uiteindelijk achter wat mensen aangelopen, je moet soms toch wat, en toen kwamen we aan bij een 'busstation'. We hebben hier ontzettend lang zitten wachten. Soms heb je geen idee waar je op wacht. Na veel gedoe en dingen invullen, voor ons visum van Cambodja, kwam uiteindelijk onze bus voorrijden. Bij de grens hebben we erg lang moeten wachten tot we onze paspoorten weer terug kregen. Het is soms heel raar. Ze zijn sowieso lekker relaxed met alles, maar ze vertellen je gewoon echt niet wat de stand van zaken is. Er wordt gesproken in de lokale taal en nouja wij moeten maar gewoon wachten.
De busreis was verder goed verlopen en rond half 4 kwamen we aan in Kratie, een kleine plaats waar niet heel veel toeristen komen. Ik wilde hier graag heen, een plaats waar niet elke backpacker langskomt.
Al snel hadden we een leuk hostel gevonden met een hele leuke rooftop bar! Het eerste wat we moesten doen was een pinautomaat vinden, want we hadden natuurlijk nog geen geld. In Cambodja betalen ze met de Riel en met de Amerikaanse Dollar. Met beide kun je betalen en soms krijg je je wisselgeld in Riel én Dollar terug. Dat is soms wel even rekenen, maar na een paar dagen ben je wel gewend! De ATM's waren eerst nergens te vinden en na een uur zoeken bleek er geen geld in de automaten te zitten, want het was zondag! Tsja we hadden dus echt geen cent. Gelukkig hebben we af kunnen spreken met het hostel dat we daar konden eten en het de volgende dag zouden betalen.

Kratie is een klein plaatsje richting het oosten van Cambodja. Het was heerlijk om hier het Cambodjaanse leven aan je voorbij te zien komen. Kleine straatjes, alleen maar locals en het is mooi gelegen aan de Mekong rivier. Goede plek om te wennen aan Cambodja. Ik heb het er heerlijk gehad, ookal wat het maar kort!

Maandagochtend werd ik iets voor 6 uur wakker van de geluiden van buiten. Veel scooters, mensen op straat. Om 6 uur ben ik eruit gegaan om te gaan kijken. De lokale groenten-en vleesmarkt was begonnen. Drie kwartier heb ik zitten kijken, met m'n camera continu in de aanslag. Wat was dit leuk. Ons hostel is op de eerste verdieping dus ik had een perfect uitzicht! Je ziet mensen hun scooters volladen met groenten en fruit. Als je denkt dit kan er niet meer bij; volgens de Aziaat kan het prima. Er komt van alles voorbij, vrouwen op een kar tussen hun waren, hele families op scooters, vrouwen in bloemetjes pakken (lijkt hier in te zijn, je ziet niet anders!) en zelfs een man met een scooter met een dood varken achterop! Ik heb genoten! Goed begin van de dag dus.

Na ons ontbijt was het tijd om een ATM te vinden waar geld in zat. Helaas, nadat Anne had gepind zat er geen geld meer in voor mij. Er zijn twee geldautomaten in Kratie en ze waren beiden leeg. Na 45 minuten te hebben gewacht voor de ATM omdat ze bezig waren met vullen ben ik teruggegaan naar het hostel.

We zijn met een Duits stel gaan fietsen op het eiland Koh Trong, dit ligt aan de overkant van de rivier bij Kratie.
Het was een prachtig eilandje, rustig, geen enkele toerist te zien en je kon echt het lokale leven ervaren. Na een stukje fietsen werden we uitgenodigd door wat locals om een cola te komen drinken. Na deze stop fietsen we verder en lunchten we bij lokale mensen. Een baquette (ja ook hier in Cambodja zijn ze!) met tofu en wat stokjes met vlees.
Hierna hebben we een tempel bekeken en hebben we een floating village (drijvende huizen) gezien. Deze ligt aan de rand van het eiland. We hebben een super leuke middag gehad. Hierna moesten we weer met onze fietsen met de pont naar de overkant. Op de heenreis ging dit makkelijk, de pont lag al op ons te wachten. Op de terugweg lag de pont aan de andere kant. De pont gaat pas als er genoeg mensen op zitten, anders wordt het te duur en ja tijd is geen geld hier. Het maakt helemaal niet uit hoe iets duurt. Tijd is geen geld hier. Dit werd dus wachten. Na een half uur kwam de pont eindelijk naar de overkant en konden wij alles erop laden. Eenmaal op de pont vertrok deze nog niet natuurlijk, want ook wij moesten wachten tot er nog meer mensen kwamen.

Verder staat Kratie bekend om het spotten van dolfijnen. Het is dé plek in Cambodja om ze goed te zien. In de Mekong rivier leven nog een klein aantal Irrawaddy dolfijnen, je kunt ze herkennen aan hun stompe neus. Ze zijn met uitsterven bedreigd. Ik wilde ze heel graag zien. Anne had er al wat gezien bij het kanoën in Don Dhet dus zij wilde niet mee. In het hostel vroeg ik wat mensen en uiteindelijk ging ik met Jennifer uit Canada en Reina uit Duitsland met de tuktuk naar Kampi, een plaatsje 15 minuten verderop. Toen we de tuktuk uitstapten begon het keihard te regenen. En ja wij gingen dolfijnen spotten in een bootje. Nouja toch maar kaartjes gekocht. Was eerst nog lastig want ze hadden geen wisselgeld (dat hebben ze hier dus echt bijna nergens en nu zelfs niet bij een loket ja haha) en dus moesten we bij een winkeltje geld wisselen. Na het kopen van de kaartjes gingen we het bootje op samen met een schipper. Het regende nog steeds. Er zat een kleine overkapping boven de boot, maar die was zo lek als een mandje.
Gelukkig stopte het na 10 minuten met regenen. We hebben echt super veel dolfijnen kunnen zien! Echt super gaaf! Ik heb ook echt hun stompe snuit kunnen zien. Het was heel leuk. Ben echt blij dat ik dit heb gedaan! Veel mensen hadden ons gezegd dat we niet veel zouden zien enzo, maar we hebben juist super veel gezien! Met de twee meiden was het ook erg gezellig. In de avond hebben we gezellig gegeten met allemaal mensen uit het hostel, waaronder de Duitsers, Jennifer en Reina en ook Ester, een Spaans meisje. Hierna ben ik maar gaan slapen, het was een lange dag geweest!

Met een busje volgeladen met 12 Cambodianen, een Spaanse, Fransman en Anne en ik vertrekken we dinsdagochtend naar Siem Reap. Onderweg wordt regelmatig gestopt, soms op elke hoek van de straat. De vraag is hoe laat we aan gaan komen op deze manier haha. De wegen zijn beduidend slechter in Cambodja. In de bus kletsen we gezellig met het Spaanse meisje Esther en met de Franse jongen uit Nantes. Even later komt er nog een Cambodiaan bij in de bus, naast mij. Ik probeer met hem te praten, maar dit gaat erg lastig, daarom lachen we maar gewoon vriendelijk naar elkaar.

Eind van de middag komen we aan in Siem Reap. We hebben best lang gezocht naar een hostel. We boeken nooit vantevoren, het is erg makkelijk om ter plekke een kamer of bed te reserveren. Het is fijn om eerst te zien hoe het er uit ziet voordat je ja zegt. Nu duurde het dus even, we zaten eerst in de wat duurdere straten. We zijn op dit moment met z'n vieren, een Fransman, Philippe en een Spaans meisje Esther. Esther hebben we ontmoet in Kratie, ze sliep in dezelfde kamer. Philippe hebben we ontmoet in de minibus naar Siem Reap.
Uiteindelijk hebben we een vijf persoons dorm gevonden. Een dag later kwam Jennifer er ook nog bij, een meisje uit Canada die we hebben leren kennen in Kratie. Super gezellig om een paar dagen met dezelfde mensen op te trekken! Eind van de middag hebben we met z'n vieren wat gegeten en daarna zijn we de night market opgegaan. In Siem Reap heb je super veel grote markten met allerlei souvenirs! Erg leuke dingen hebben ze. Hierna hebben we gegeten en daarna met z'n vieren wat gedronken in de pub street.

De grootste bezienswaardigheid op het gebied van cultuur en architectuur van Cambodja is Angkor Wat, gelegen vlakbij Siem Reap. Het werelderfgoed Angkor is een gebied in Cambodja met vele tempels en historische steden.
Angkor Wat is de grootste tempel en het nationale symbool van Cambodja. Het was ontzettend bijzonder om daar rond te lopen (vooral Angkor Wat). Het was natuurlijk één van de redenen waarom we in Siem Reap waren!
We hebben hier twee dagen voor uitgetrokken. De tempels liggen verspreid in een vrij groot gebied. Er zijn twee belangrijke routes die je kunt nemen, de grote en de kleine loop.
De eerste dag hebben we de kleine loop gedaan op de fiets. Dit was snikheet maar ontzettend leuk! Onderweg kom je veel locals tegen waar je dan even een praatje mee maakt en we hebben lekker geluncht bij een lokaal tentje. Tussendoor kwamen we ook nog zwemmende apen tegen!
Angkor Wat was erg mooi! Maar ook Angkor Tom was zeker de moeite waard. We kwamen er ook achter dat Cambodja toch nog wel een stuk armer is dan Laos. Bij veel tempels lopen kinderen achter je aan (vanaf 4 jaar oud!) om te bedelen of kaarten of armbandjes te verkopen. Het is soms hartverscheurend om ze te negeren of nee te zeggen. In het centrum van Siem Reap vind je ook tourist scams. Je moet dus ook wel een beetje oppassen met wat je doet of zegt. Toen we op een avond op straat liepen kwam er een meisje naar me toe, van een jaar of 10 met een baby op haar arm. Ze was gelijk vrij agressief en onaardig. Ze smeekt of ik melk wil kopen voor haar baby. 'Only milk, I don't want money'. Ik weet dat het een truc is, waarschijnlijk staat er aan het eind van de straat iemand op haar te wachten en krijgt zij niks van het geld. Vreselijk natuurlijk voor haar. Ik loop langs haar heen maar ze blijft achter me aanlopen. Op een gegeven moment steekt ze haar arm voor mij zodat ik er niet door kan. Ik loop er doorheen en opeens knijpt ze me keihard in m'n arm! Super raar!! Ik vind het wel erg dat ze dus. zo 'ver' moet gaan. Vervolgens zie ik haar elke avond voor dezelfde supermarkt staan. Later lees ik op een Nederlandse blog van een stel dat zij wel op haar in waren gegaan en dat ze eenmaal in de winkel werden gedwongen om de duurste melk te kopen. Deze melk wordt later natuurlijk gewoon verkocht om geld te verdienen. Hieraan merk je dus wel dat er echt mensen arm zijn, maar ook dat er heel veel kinderen gebruikt worden om geld te verdienen. Je ziet kinderen vanaf 4 jaar dingen verkopen!!

In de avond hebben we gegeten met z'n vieren, dit keer met Jennifer erbij en Esther ging ergens anders eten. Ook kwamen we opeens Adil tegen, een jongen die we hebben leren kennen in Vang Vieng in Laos! 'S Avonds hebben Anne en ik samen met Jennifer de markten afgestruind en kwamen we terecht bij Island Bar waar we een lekkere cocktail hebben gedronken. Toen was het tijd om naar bed te gaan, want lang slapen zat er niet in.

De volgende dag moesten we namelijk ontzettend vroeg opstaan. Om 4 uur ging de wekker en om 5 uur stond onze tuktuk voor de deur. We gingen namelijk de zonsopgang bekijken bij Angkor Wat! Dit was erg mooi om te zien.
We hebben die dag met z'n vieren de grote loop gedaan met een tuktuk. Overal op straat in Siem Reap zie je tuktuks, en anders zien ze jou wel. Constant wordt er naar je geroepen 'tuktuk, Lady?'. Na even onderhandelen hadden we voor 13 dollar een hele dag een tuktuk beschikbaar met z'n vieren. Ook de grote ronde was erg mooi. We hebben veel gezien. Op een gegeven moment werd ik wel een beetje 'tempel-moe'. Sommige springen er uit, maar veel tempels zijn ik dezelfde stijl. Je kunt voor Angkor Wat tickets kopen voor 1 dag, 3 dagen of een week. Dit hebben ze goed bedacht, want 1 dag is te weinig om het meeste te zien, en 3 dagen is eigenlijk te vermoeiend in de hitte. We hebben dus een drie dagen ticket gekocht, maar we zijn twee dagen geweest. Het was erg leuk dat we beide dagen samen hebben gedaan met Esther en Philippe. We hebben het erg gezellig gehad. Esther en Philippe wilden ook lekker rustig aan alles bekijken, dus dat vond ik wel fijn! Op een gegeven moment was de dag wel lang genoeg geweest, dus gingen Esther, Anne en ik naar huis. Onderweg kregen we nog een klapband met de tuktuk! Deze werd uiteindelijk gerepareerd door een heel klein jongetje! Bizar soms hier haha!
's Avonds hebben we afscheid genomen van Esther, zij zou de volgende ochtend vroeg de bus nemen naar Thailand. Altijd raar en jammer om dan weer afscheid te nemen. Omdat je in een korte tijd zoveel samen doet lijkt het alsof je elkaar al langer kent!

Vrijdag hebben we lekker rustig aan gedaan na twee drukke dagen. We hebben laat ontbeten en samen met Anne en Philippe heb ik wat leuke markten bezocht voor souvenirs. Het afdingen ging super goed haha!

In de middag hebben we fietsen gehuurd. In de buurt is een groot meer, het grootste van Cambodja. Hier wilden we wel heen fietsen, maar toen we onderweg waren bleek na navragen aan een local dat je eerst met een boot moest om bij het meer te komen (?). Kan natuurlijk ook dat hij ons verkeerd begreep, gebeurt hier regelmatig haha!
Onderweg kwamen we prachtige landschappen tegen. Super mooie velden met waterlelies, hele grote bloemen, echt prachtig. We kwamen ook nog waterbuffels tegen. Een paar kilometer verderop lag een klein dorpje, Chong Knies, waar veel kinderen buiten speelden. Het dorp lag aan mooie rijstvelden en velden vol met waterlelies. Eem paar uur lang zijn we in het dorpje geweest en hebben we veel foto's gemaakt van de kinderen en rondgekeken in het dorpje. Een stukje verder waren ze boten aan het inladen. Veel mensen vertrekken de komende dagen naar hun familie voor Khmer Nieuwjaar. Ook hebben we nog wat gegeten bij een lokaal tentje. We hebben een hele leuke dag gehad!

In de avond zijn we nog wat markten overgegaan en hebben we nog wat souvenirs gekocht. Hierna wilden Anne en ik een biertje gaan drinken. We kwamen terecht bij de Ankhor What? bar, deze zit in de Pub Street. Adil, een jongen die we kennen uit Vang Vieng (in Laos) hadden we gevraagd wat te komen drinken. Verder zaten we met veel mensen aan dezelfde tafel en zo kwamen we David weer tegen, een jongen die we ontmoet hebben in de bus van Chiang Mai naar Pai (Noord-Thailand). Erg grappig dat je elkaar weer tegenkomt. We hebben een super leuke avond gehad en erg veel lol gehad! Natuurlijk bleef het niet bij één biertje, wat dus eerst ons plan was. We bestelden meerdere buckets en waren uiteindelijk pas 3 uur thuis.

Helaas ging onze bus een paar uur later. We lagen om 3 uur in bed en we moesten er om 7 uur weer uit. We hebben de lokale bus genomen om half 9 naar Battambang. Een plaats iets zuid-westelijker. Rond 1 uur komen we aan en nemen we een tuktuk naar een hostel wat we in gedachten hebben. Hierna even wat rondgelopen en geluncht. In Battambang kom je bijna geen toeristen tegen. Ook wel weer fijn na 4 dagen Siem Reap!

Na wat rondlopen komen we op een gegeven moment bij een mooie tempel terecht. We lopen er wat om heen en raken aan de praat met een aardige monnik. We hebben uiteindelijk wel 1,5 uur gepraat over het Buddhisme, zijn taken, Cambodja en ook over ons land. Het was echt een leuke ervaring. Battambang staat er een beetje om bekend, de monniken willen graag hun Engels oefenen.
In de avond hebben er gegeten met een Frans gezelschap. Ze hielden alleen totaal geen rekening met ons, een beetje raar dus. Ze bleven maar Frans spreken en Anne kon het niet volgen (ik ook niet alles) dus dat was niet echt leuk.

De volgende dag hebben we lekker rustig aangedaan, lekker uitgeslapen en laat ontbeten. We hebben wat rondlopen in Battambang. Battambang is de tweede grote stad in Cambodja, maar daar is echt niks van te merken! Het is er erg rustig, bijna geen toeristen en dus kun je lekker genieten van het lokale leven.
Op een gegeven moment komen we op een leuke lokale markt terecht.
We zijn de enige toeristen. De markt is erg druk, alle locals doen hun inkopen. De komende drie dagen is het Khmer Nieuwjaar. Iedereen maakt zich klaar voor de viering van het nieuwe jaar, men is er erg druk mee. Nieuwe kleding wordt gekocht en men hangt mooie versieringen op. Ik heb ontzettend genoten van de markt. Het is voor mij een feest om te proberen mooie foto's te maken van de locals met hun kraam. En zij vinden het vaak ook heel leuk dat ik een foto van hen wil.

In de middag zijn we opnieuw naar de tempel gegaan waar we de dag ervoor waren geweest. De monnik waar we mee gesproken hadden wilde ons graag de tempel laten zien. De dag ervoor hadden we niet de juiste kleding aan (schouders en knieën moeten worden bedekt) en dus gingen we opnieuw. De monnik heeft speciaal de tempel voor ons geopend en alles uitgelegd over zijn taken en het Buddhisme in het algemeen. Het was erg leuk om er meer over te horen.

In de middag hebben we een ritje gemaakt met de Bamboo train, net buiten Battambang. De 'trein' is eigenlijk meer een bamboo platform op wielen. De 'trein' gaat met een flinke vaart over de rails. Deze rails is trouwens zo scheef als wat haha. Ook hadden wij de pech dat onze motor het niet meer deed en dus werden we eerst voortgeduwd door een andere trein. Dit werkte totaal niet en dus werd onze trein eraf getild en hebben we meegelift op het andere platform. Het was erg grappig en we hebben veel plezier gehad samen met een Chinees meisje, Yen, uit ons hostel. Ze komt uit China, is getrouwd met een Fransman en ze wonen in Myanmar, lekker multi-culti dus :) we komen zoveel leuke mensen tegen, overal vandaan! Echt fantastisch is het!!

In de avond hebben we lekker lokaal gegeten aan de boulevard langs de rivier met z'n drieën. Het zat helemaal vol met locals die lekker gingen eten om hun nieuwjaar te vieren! Wij hebben genoten van een kokosnoot shake en noodles met kip!

De volgende dag hebben we weer rustig aangedaan. Vanwege Khmer Nieuwjaar was eigenlijk alles dicht. Gelukkig was er één leuk restaurantje open. Hier hebben we ontbeten en later zijn we hier ook weer teruggegaan om te gaan lunchen en om lekker een boek te lezen.

De mensen hier vieren Khmer Nieuwjaar erg uitbundig. Drie dagen lang is het feest. Dit is hun allerbelangrijkste feestdag. Dit wilden wij natuurlijk wel meemaken. Eerst leek dat nog niet zo makkelijk te gaan. We kwamen een paar dagen daarvoor net uit Siem Reap en hoorden van veel mensen dat daar de leukste feestjes zijn met nieuwjaar. Nouja je kan niet alles hebben en het zal vast wel leuk zijn in Battambang dachten we. Nou Battambang zelf daar was echt niks te doen. Alles was dicht, er was niets bijzonders op straat. Gelukkig kwamen we na rondvragen erachter waar we moesten zijn! We hebben voor een paar dollar een tuktuk kunnen regelen die ons reed. We zijn naar een tempel gegaan ergens in de buurt van Battambang. Toen we aankwamen waren we hier ook weer echt de enige Westerse mensen. Dit blijft dan toch wel heel leuk en speciaal. Iedereen lacht naar ons en vind ons leuk haha! Rondom de tempel waren allerlei kraampjes waar je kon eten en drinken. Verder was er een open-air disco. Het was heel leuk om te zien, de Cambodiaanse jongeren dansen wel anders dan wij dat doen haha! Hierna hebben we de tempel bekeken en toen we daarna buiten kwamen, kwamen er allemaal kinderen op ons afgerend met baby poeder. Dit is één van de tradities. Men smeert elkaars lijf (vooral het gezicht) onder met baby poeder! Haha dit geeft gegarandeerd plezier! Na een paar uren te hebben rondgestruind rond de tempel gingen we terug richting Battambang. Nou dit ging niet zo maar! Wat ook echt bij Khmer Nieuwjaar hoort is het gooien van water naar elkaar. Met waterpistolen, plastic zakjes vol met water of gewoon glazen vol met water worden naar elkaar gegooid! Iedereen staat aan de kant van de weg, klaar om mensen die langskomen nat te gooien. En toen wij langskwamen natuurlijk vooral naar ons. Cambodianen zijn helemaal niet verlegen en worden helemaal lyrisch als wij langskomen. Ze hebben de grootste lol om vooral ons helemaal zeiknat te gooien. Vooral de jongens stoppen gewoon de tuktuk en springen erin om ons nat te gooien! We hebben echt super hard gelachen! We zagen er echt niet uit! We waren twee verzopen katten met witte gezichten van de poeder haha!

Het was erg leuk om mee te maken. De Cambodianen zijn heel lief en erg grappig. Ze hebben erg veel lol.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het ontzettend naar m'n zin! Cambodja is echt super leuk! Een prachtig land met lieve mensen. Ik geniet ontzettend van alles en vind het heerlijk om te reizen! Het backpacken bevalt super goed :) We ontmoeten zoveel leuke mensen en we hebben super veel plezier! Ook komen we ook veel dezelfde mensen weer tegen, dat is heel grappig en echt leuk want je kent dan dus veel mensen. Ik wil nog lang niet naar huis :)

Op dit moment zitten we in het zuiden van Cambodja en vanavond vertrekken we naar Vietnam met een slaapbus. Morgen komt Sander al! Ben blij om hem te zien natuurlijk en ik ben benieuwd hoe hij het backpacken ervaart :) hoop dat hij het net zo leuk vind als ik! Ik zal zo snel mogelijk de rest van mijn avonturen in Cambodja posten!

Liefs, Ester

• 23 April 2014 - 15:59

Mama:

Hallo lieve schat, helemaal fantastisch weer. Je maakt heel erg leuke dingen mee.
    En ook zo leuk om al die mensen te leren kennen. Je ziet: er zijn zoveel leuke mensen op de wereld. Die ken je voorlopig nog niet allemaal. Gelukkig voor mij ben je al langer weg dan de periode die nu nog komt. Nog een vraagje: hoe kan je velden waterlelies zien? Die groeien toch in het water? Nou heel veel plezier in Vietnam! Ook met Sander natuurlijk. Groetjes en veel liefs, mama

• 24 April 2014 - 09:12

Anky, Jan & Marije:

Lieve Es, wat weer een prachtig verhaal met veel belevenissen, ontmoetingen met allerlei mensen, culturen en de natuur. We wensen je de komende weken natuurlijk heel veel plezier in Vietnam, deze weken samen met Sander die we gister op het vliegtuig hebben gebracht en bijna bij jou is.
    Dikke kus uit Franeker
    Anky, Jan & Marije.

• 25 April 2014 - 09:22

Tante Karin:

Hoi Lieve Es , wat heb ik weer genoten van je verhalen alsof ik er zelf weer bij was. Fantastisch al die belevenissen. Heel leuk idd al die mensen uit verschillende culturen waar je contact mee maakt. Wij zitten nu op Rhodos en genieten hier ook, lekker even relaxen. Dag lieve Es tot horens en spreek je wel weer via App of Facebook. Kusss

• 19 April 2015 - 03:17

Ester Bolt:

Es, sorry dat ik pas zo laat een reactie schrijf! Ik ga je blogs allemaal opnieuw lezen zodat ik weet waar wij heen moeten haha. Liefs!