Ho Chi Minh, Mekong Delta & Dalat - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh, Mekong Delta & Dalat - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh, Mekong Delta & Dalat

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

21 Mei 2014 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

Hier dan eindelijk weer een nieuwe blog, over mijn avonturen in Vietnam. Het heeft even geduurd, sorry hiervoor. Ik ben er niet eerder aan toe gekomen haha ;)

Vietnam is echt geweldig. Wat is het hier mooi. (Zeg ik dat niet bij elk land?!). Nee, echt Vietnam is heel erg divers en eigenlijk overal is het mooi. We hebben ontzettend leuke dingen gedaan de afgelopen weken. De tijd in Vietnam zit er nu bijna op helaas, overmorgen vliegen we naar Thailand, Bangkok. En dan nog een maand en dan ben ik alweer thuis! Oh wat gaat de tijd snel, nog even niet aan denken ;)

Ik ga terug naar donderdag 24 april. Rond half 11 in de ochtend rijden we Ho Chi Ming City binnen, na een rit van 14 uur. Ik heb niet echt een fijne nacht gehad. De nachtbussen in Vietnam zijn niet echt comfortabel. Er zijn geen bedden maar een soort ligstoelen, nou je kunt niet zitten maar ook niet liggen (je kunt niks verstellen). Hele nacht niet geslapen dus.

Ho Chi Ming City is een grote stad in het zuiden van Vietnam en erg druk. Dachten wij dat we in Thailand en Cambodja veel scooters hadden gezien. Ho Chi Ming spant tot nu toe de kroon! Niet normaal. 7 miljoen inwoners en er rijden 4 miljoen scooters rond. Overal waar je kijkt zie je honderden scooters voorbij komen. Hele rijen staan voor de stoplichten en net als in Thailand, Laos en Cambodja worden ook hier hele families op vervoerd met hele ladingen bagage. Je ziet de gekste dingen voorbij komen.

Anne en ik hebben best lang rondgelopen voor een hostel. Het was lastig dit keer; we hadden een tweepersoonskamer (want Sander kwam die avond aan op het vliegveld van Ho Chi Ming) en een bed in een dorm nodig in één hostel. Dat is niet makkelijk, blijkt wel in Ho Chi Ming.
Na wel een uur rondlopen in de hitte met onze backpacks kwamen we in een klein steegje met wat guesthouses. Hier hebben we een aardig guesthouse gevonden met een tweepersoonskamer en een dorm beschikbaar.

Na even relaxen zijn Anne en ik naar de Benh Thành market gegaan, een bekende markt in Ho Chi Minh City. We waren best wel moe maar wilden toch wel rondkijken. Het was een super leuke markt. Hoe langer je daar rondloopt, hoe meer je koopt. Ik heb me dit keer in kunnen houden; ik heb alleen twee armbandjes en chopsticks gekocht voor Sander. Daarna hebben we wat gedronken om bij te komen. In de avond hebben Anne en ik genoten van onze eerste Vietnamese maaltijd. Anne een Vietnamese curry en ik de typische Vietnamese Pho, een soep met kip en groenten. Erg lekkere kruiden ook.
Na ons diner heb ik een taxi naar het vliegveld genomen om Sander af te halen. Was fijn om hem weer te zien na maanden!! Samen namen we de taxi naar ons hostel. Met z'n drieën hebben we een biertje gedronken in ons hostel.

Vrijdag 25 april was Sander z'n eerste dag in Azië. Ook Anne en ik waren net 24 uur in Vietnam of we werden afgezet. Ik was echt ontzet door het feit dat dit ons overkwam!! Normaal hebben we het altijd door als het niet in de haak zit.
Ergens op straat worden we aangesproken door drie mannen met ieder een cyclo (een soort hoge fiets met voorzitje). Nu denk je misschien wat dom dat je daar op in gaat. Nouja in Azië gebeuren vele onderhandelingen op straat. Je koopt van alles op straat, van eten tot zonnebrillen tot hele tours. We merken snel genoeg wanneer het om een toerist trap gaat. Tot nu dan. Vantevoren hebben we een prijs afgesproken en besproken wat we willen zien en wat niet. En dus dachten wij dat dit wel prima was. Alles meerdere keren herhaald, van de prijs tot hoe lang etcetera. En ik dacht nog wel: wat zielig voor die mannen in de hitte. Een cyclo is namelijk een fiets waarbij de chauffeur vrij hoog zit, en voorop zit een zitje waar de passagier zit. Nou ik begrijp nu wel waarom ze totaal geen probleem hebben met dat zware werk, ze verdienen er namelijk geld als water mee (voor Vietnamese standaarden). Maargoed voordat we dit wisten leek het ons wel grappig dusja waarom niet. Het was opzich best leuk en lachen. Lekker foto's maken onderweg. We hebben best wat mooie dingen gezien. We hebben een mooie oud postkantoor gezien uit de tijd van de Fransen. Natuurlijk heb ik hier wat mooie kaarten gekocht om te versturen. Verder hebben we de Notre Dame gezien. Best mooi, maar natuurlijk niet zo mooi als die in Parijs staat. Verder zijn we naar een Chinese pagoda geweest. Best aardig allemaal maar nog steeds weegt het niet op tegenover de prijs die we ervoor betaalden. We hebben twee uur rondgereden en uiteindelijk niet veel gezien. Na twee uur vonden ze het wel genoeg. En toen begon het: men begon erover dat er per uur betaald moest worden terwijl wij een vaste prijs hadden bepaald. Om een lang verhaal kort te maken: het was pech maar we hebben er van geleerd. Voor iedereen die naar Azië gaat: never take a cyclo!!
We zijn ervoor gewaarschuwd dat de Vietnamezen een heel ander attitude hebben dan bijvoorbeeld Cambodianen en Thaise mensen. En ook de dagen erna wordt dit ons duidelijk. Opletten waarmee we in zee gaan dus. De Vietnamezen gaan een stuk slimmer te werk dan in de andere landen waar we geweest zijn.

Na deze bizarre ervaring liepen we eerst wat rond, wat gaan we nu doen? We zijn gewandeld richting de rivier. Onderweg hebben we streetfood als lunch gegeten. Een zeer pittig stokbroodje met rundvlees. Wel echt Vietnamees! Ook heb ik een lokaal drankje van rietsuiker gedronken. Zoet, maar ook verfrissend.
Terwijl we zitten te eten op kleine krukjes op de stoep zien we van alles voorbij komen. Scooters met super veel bagage, locals die bordspelletjes doen op de stoep (super leuk om te zien vind ik haha!), veel vrouwen met een mooie puntige hoed van bamboo en zelfs een aap voorop een scooter. Super zielig natuurlijk. Na de lunch lopen we verder naar de rivier. Hier hebben we een mooi uitzicht. Terwijl we op één van de bruggen staan komen er drie grote lange roeiboten voorbij. Het was een wedstrijd, leuk om te zien. Hierna zijn we nog naar een overdekte markt geweest, waarna we een taxi namen naar China Town. Hier zijn we ook op een lokale markt geweest. Leuk om te zien. Na wat rondgelopen te hebben op en rondom de markt nemen we de taxi terug naar ons hostel. We waren alledrie wel moe van het slenteren en door de hitte verbruik je ook energie.
Ondanks de afzetterij was dit een leuke eerste dag in Vietnam. Vietnam is anders dan de andere landen waar we zijn geweest. Heel Aziatisch, maar ook modern. En de mensen hebben een grotere mond. Toch heb je net als in Cambodja, Laos en Thailand, hier ook kleine villages waar mensen wonen die erg primitief wonen en niets hebben. En Vietnam is ontzettend mooi. Hier in een volgende blog meer over.

In de avond hebben we een nacht geboekt bij Hide Out hostel voor nog een nacht in Ho Chi Minh na de tour in de Mekong Delta en daarna zijn we naar de night market geweest vijf minuten lopen van ons guesthouse. We hebben lokaal gegeten op de markt. Een Vietnamese Pho Gà, een noodle soep met kip. Na ons diner hebben we rondgelopen over de markt en uiteindelijk kwamen we in een leuk boetiekje terecht met kleding die wat prijziger was dan we tegenwoordig gewend waren. Gelukkig vertelde Sander mij dat omgerekend 14 euro voor een lange jurk niet duur is. Dus uiteindelijk gingen Anne en ik beiden met iets de deur uit. Ik dus met een mooie lange strapless jurk en Anne een korte broek.

Zaterdag was het tijd voor weer wat geschiedenis. Natuurlijk heeft de Vietnam oorlog een grote impact achtergelaten, dit merk je ook nu nog. We hebben een tour geboekt om de Chu chi tunnels te bekijken. Normaal boeken we geen tours voor dit soort dingen, toen we naar de killing fields gingen namen we gewoon een tuktuk. Nou in Vietnam heb je dus geen tuktuks. Het is of de cyclo (die we dus nooit meer nemen) of een taxi. Bovendien was het best ver rijden, dus was een tour de beste optie. We hadden een super leuke tourguide! Een vrolijke jongeman die een mooi Vietnamees lied begon te zingen midden in de bus. Super leuk zijn dat soort dingen vind ik altijd. Veel mensen in Zuid-Oost Azië beginnen spontaan te zingen, maar vooral in Vietnam valt het me op.

De Chu Chi tunnels waren interessant om te zien. Toch denk ik dat het beter is om eerst naar het War museum te gaan, omdat je dan een beter beeld hebt. Die tunnels zijn namelijk eerder een soort attractie, terwijl je je natuurlijk wel moet bedenken dat sommige mensen jarenlang in het donker in die tunnels hebben geleefd. Vreselijk natuurlijk. Tijdens de rondleiding werd er wel uitgeleg gegeven over de tunnels.

In de middag zijn we naar het War Remnants museum geweest in Ho Chi Minh. Dit is een erg interessant museum vol met brieven, foto's en materialen uit de Vietnam oorlog. 's Avonds hebben we in de straat een curry gegeten en nog een drankje genomen bij ons guesthouse.

Zondag 27 april werden we in de ochtend verwacht bij de office waar we onze Mekong Delta tour hadden geboekt. De Mekong Delta liggen in het zuiden van Vietnam, ten zuiden van Ho Chi Minh. Het is een gebied waar de rivier Mekong uitmondt in de Zuid-Chinese zee. De Mekong Delta bestaan uit allerlei eilandjes en dit gebied staat vooral bekend om de rijstvelden, fruitbomen en floating markets. De man van het kantoortje waar we de tour hadden geboekt dezelfde ons dat de groep niet groot zou zijn. Nou ik geloof dat onze groep wel uit 40 man bestond. Zo'n tour hadden we nog niet eerder gedaan en ik zou het ook nooit meer overdoen. De eerste dag was echt gigantisch toeristisch. Natuurlijk hebben we wel leuke dingen gezien en gedaan, maar rustig aan zit er niet in, je rent constant achter de groep aan. Wat achteraf wel komisch was: de gids op de boot ratelde van alles, het hield niet op. Alleen hield hij constant de microfoon tegen zijn mond; er was dus geen bal van te verstaan. En dan te bedenken dat Aziaten sowieso al moeilijk te verstaan zijn in Engels. Dit zorgde er dus voor dat wij iedere keer geen idee hadden waar we heen gingen of op welk eiland we aankwamen.
Beetje rare tour dus! Maar toch hebben we de eerste dag nog wel wat leuke dingen gedaan.
We begonnen de tour met een stop bij een tempelcomplex met een grote liggende Buddha, niet ver van My Tho. Voor Sander de eerste kennismaking met een tempel. In de tempel beginnen monniken net aan hun lunch. Hierna reden we door naar My Tho, de toegangspoort van de Mekong Delta. We stappen hier op een boot en varen allereerst naar Unicorn eiland (ja zo heet het echt!). Op dit eiland wordt honing gemaakt. We hebben heerlijke thee met honing gedronken en we kregen honing snoepjes.
Hierna vertrokken we met de boot en na nog geen 100 meter gingen we weer aan land op hetzelfde eiland.
We kregen tropisch fruit en gember thee en er werd een traditionele dans opgevoerd. Nogal toeristisch, maar toch leuk om te zien. Aan de andere kant van het eiland stapten we in een klein bootje, soort gondel. Dit vond ik echt het leukste en mooiste van de hele dag. De doorgang was vrij smal en we voeren dwars door een prachtig groen gebied met allerlei palmen. Op onze route kwamen we locals tegen met hun Vietnamese hoeden, het paste precies in het plaatje. Na dit boottochtje stapten we over op de grotere boot. Het was tijd voor een lunch. Na de lunch bezochten we Tortoise eiland (ook wel Coconut eiland). Hier konden we zien hoe koskosnoot snoepjes werden gemaakt. Sander en ik hebben beiden een vers kokosnoot ijsje geproefd :) Hierna kwam een heel dom toeristisch gedeelte. We moesten in een karretje waarvoor een paars liep. Nou wij dachten natuurlijk dat we met die kar ergens heengingen. Opeens draait die kar om op het midden van de straat! Gaan we dus gewoon weer hetzelfde stukje terug! Alsof we hadden gevraagd om een ritje pony rijden! Nouja erg bizar dus en eigenlijk ook irritant dat ze het zo toeristisch maken!

Na het bezoeken van de eilanden moeten we nog een aardig stukje rijden met de bus. Begin van de avond komen we aan in onze homestay vlakbij Can Tho.
We worden ergens gedropt naast een drukke weg en vragen ons af waar onze homestay dan is? Gelukkig komt er al snel een taxi ons oppikken en arriveren we snel bij de homestay. Het is helaas al donker dus we zien niet veel van de omgeving. Direct besluit ik dat ik morgenochtend extra vroeg opsta om rond te kunnen lopen.
Samen met Sander en Anne slaap ik in een houten gebouwtje. Prima verzorgd allemaal. Zoals ik eerder vertelde was de groep de eerste dag erg groot. Gelukkig verbleef het grootste gedeelte van de groep in hotels en dus dineerden we 's avonds heerlijk met z'n zevenen en nog een Amerikaans meisje dat we daar ontmoetten. We maken voor het eerst onze eigen Vietnamese loempia's. Rijstpapier met verschillende groenten,
Na het diner kletsen we allen honderduit over onze avonturen tijdens onze reis. We gaan op tijd naar bed, want morgen is het weer vroeg dag.

Voor mij nog vroeger, ik besluit om er om 5 uur uit te gaan. Net als de locals doen. Om half 6 loop ik rond, en ja de dag is begonnen. Kinderen fietsen naar school, anderen openen hun winkeltje en wat vrouwen vangen vis in de rivier. Aziaten staan altijd vroeg op en gaan dan ook vroeg naar bed. Ik vind het heerlijk om rond te lopen. Op de foto's die ik heb gemaakt kun je zien dat het nog vroeg is. Ik ben de enige blanke die rondloopt in dit kleine dorpje. Een oude man kijkt verbaasd en zwaait naar me. Vervolgens loop ik verder en kom ik bij een huis waar drie locals voor zitten, twee vrouwen en een man op de bekende lage krukjes. Van een afstand maak ik een foto van ze en zwaai. Ze zwaaien terug en wijzen naar een leeg krukje. Ze gebaren dat ik mag komen zitten. Ze spreken geen woord Engels dus veel wordt er niet gezegd. Maar wat is dit leuk!! Zit ik daar, om 6 uur in de ochtend een drankje te drinken waarvan ik niet eens weet wat het is met mensen waarmee ik alleen kan communiceren in gebarentaal. Dit is het leuke van alleen op pad zijn!

Na mijn ontmoeting met de locals moet ik nog haasten voor het ontbijt. Na het ontbijt vertrekken we met de groep met boot richting de Floating market. De Mekong Delta, en dan vooral in de omgeving van Can Tho, staan bekend om de drijvende markten. Dit zijn boten die varen op een bepaald stuk en zij verkopen vooral groenten, fruit en vis. Je kunt dus alleen met een bootje de markt op. Wat is dit een leuke ervaring. We komen ogen te kort en ik blijf maar klikken met m'n camera!

Na een tijdje op de markt varen we een stukje verder en stoppen we voor een BBQ. Ja om 11 uur 's ochtends! Nou niemand had hier natuurlijk zin in en dan vooral niet als slang en rat op het menu staat! Ik ben dus maar de tuin die er omheen lag doorgelopen.

Na deze stop gingen we nog een stukje terug over de floating market en bij Can Tho, een redelijk grote plaats, gingen we de boot af. Samen met twee Duitse meisjes heb ik rondgelopen in het plaatsje en nog op een markt gelopen. Hierna was het tijd om terug te reizen naar Ho Chi Ming. We hadden gereserveerd in een gezellig hostel: Hide Out. Hier hebben we een leuk groep leren kennen en samen zijn we wat gaan eten en drinken.

Dinsdag 29 april vroeg in de ochtend namen we de bus naar Dalat. Pas om 5 uur 's middags kwamen we aan in ons hostel. Van mensen waarmee we eerder hebben gereisd hoorden we goede verhalen over Dalat Family hostel. Alles wat erover gezegd wordt is waar. Het is crazy, het is crowded, het is cosy, het eten is delicious! Het hostel is erg klein en biedt accommodatie aan eigenlijk dubbel zoveel mensen dan normaal gezien mogelijk zou zijn. De dorm is werkelijk volgepropt met bedden. Er is één kamer waar iedereen zit te eten of te kletsen. Het hostel wordt gerund door 'Mama', de vrouw des huizes. Verder zijn er twee Aziatische meisjes die helpen. 'Crazy' (Phuong, maar iedereen noemt haar crazy haha). Dan is er nog een meisje en zij is de meest serieuze dus zou beheert het geld haha.
Toen we aankwamen was die ene kamer vol met backpackers die allen op de grond zaten te eten. Super gezellig. We worden enthousiast ontvangen en konden gelijk 'aanschuiven'. Heerlijk gegeten! Dit ging net zo de avonden die hierna volgden. Diezelfde eerste avond gingen we met iedereen uit het hostel naar een lounge-bar. Gezellig avond gehad.

Woensdag 30 april was het tijd voor
sightseeing in Dalat. Dalat is een stadje gelegen op 1500 meter hoogte. Het heeft dus een heel ander klimaat dan de rest van de omgeving. We droegen sinds tijden weer lange broeken en ook vestjes waren nodig. Het was koud en het regent er ook heel veel.
In de ochtend hebben we lekker en goedkoop ontbeten bij Strawberry family, een schattig restaurantje iets verderop. Hierna hebben we Dalat verkend. In het centrum van Dalat ligt een groot meer, erg mooi! We hebben de Crazy house bezocht. Dit is een huis met rare vormen, soort fantasiehuis met allerlei trappen ontworpen door een designer. Tussen de middag heb ik een lekkere Vietnamese Pho (noodle soep) gegeten en hierna zijn we de lokale markt over gelopen. Een erg leuke markt, vol met vrolijke vrouwen met hun Vietnamese hoeden. Goed voor foto's! Dalat is absoluut niet toeristisch, wel fijn na ons verblijf in Ho Chi Ming City. Tijdens de lunch begon het te regenen en dit stopte helaas niet meer. Het weer is aan het omslaan en in Dalat is het weer sowieso al slechter door de ligging.

In de avond hebben we genoten van heerlijke maaltijd in het hostel en zijn we uit geweest met alle backpackers die verbleven in het hostel. Het meisje dat Crazy genoemd wordt neemt iedereen mee naar een lokale bar/club ofzoiets. Die avond ben ik voor het eerst naar een echte Karaoke bar geweest in Azië. Nou dat was echt een hele happening! Super cool haha! Je huurt samen met een groep mensen een zaal af. In de zaal vind je een groot scherm waarop de tekst in beeld komt, twee microfoons en een grote lounge bank. Het zag er echt super luxe uit, een beetje zoals een bioscoop haha. We hebben super hard gelachen want het was natuurlijk best vals!

De volgende dag stond er een groot avontuur op het programma. Voor mij tenminste. Rondom Dalat kun je veel watervallen vinden. Canyoning is een bekende activiteit. Anne en Sander wisten zeker dat ze dit wilden doen. Ik heb lang getwijfeld maar heb uiteindelijk besloten het toch te doen! Canyoning houdt verschillende activiteiten in. Allereerst begonnen we na wat uitleg met abseilen van een berg van 16 meter. Je moest eerst een aantal meter lopend abseilen langs de muur, daarna kleine sprongen naar beneden maken en als laatste een sprong maken in het water van 2/3 meter. Nou ik heb hoogtevrees dus ik dacht eerst wel waar begin ik aan?! Maar de eerste was absoluut minder eng dan ik had verwacht. Het was natuurlijk nog maar het begin! Hierna deden we iets soortgelijks, de ondergrond was droog, maar toch vond ik deze enger dan de eerste, terwijl hij minder hoog was. De meest spectaculaire en tegelijkertijd het meest moeilijke was de waterval van 25 meter. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik heb geabseild van een waterval van 25 meter!! Ik moet zeggen het was eerst wat eng, maar het was ontzettend gaaf! Tussendoor waren er 'natuurlijke glijbanen', door het water is de rots uitgesleten en door de kracht van het water 'glijd' je naar beneden. De laatste stop om te abseilen heb ik overgeslagen. Ik was moe en ik vond het te eng en wel genoeg! Maar ik ben best trots dat ik het gedaan heb en het was een gave ervaring!

Zoals jullie lezen is Vietnam tot nu toe al erg divers.Mijn volgende verhaal plaats ik er zo snel mogelijk op. Ik vond het te lang om in één keer te plaatsen :)

Verder wil ik alle lieve mensen die berichtjes achterlaten heel erg bedanken. Vind ik super lief van jullie! Leuk dat jullie me volgen :)

Dikke kus vanuit Vietnam,

Es

  • 21 Mei 2014 - 13:05

    Yvonne:

    Ja, dan toch eindelijk weer een verslag! Mijn ma vroeg al steeds: heeft Es al weer eens een verslag gemaakt? Ik print het altijd voor haar uit en ze leest het met veel belangstelling (ik ook hoor) en heeft ze allemaal bewaard!Het is weer een prachtig verslag.
    Nog veel plezier daar, groetjes Yvonne en oma van Wier.

  • 21 Mei 2014 - 13:24

    Sander:

    Hee liefste, mooi verhaal weer, je schrijft het echt heel leuk en toegankelijk! Kijk al uit naar het tweede deel en natuurlijk totdat je weer in Nederland bent. Kus van mij :)

  • 21 Mei 2014 - 14:28

    Yvette:

    Es!! Wat een geweldige avonturen beleef je toch, heerlijk! Ik kan voelen op de manier hoe je schrijft dat je van elke minuut geniet!!

  • 21 Mei 2014 - 20:47

    Tante Karin:

    Het lieve Es', weer een super gaaf verslag om te lezen. Nog een mndje en je komt weer terug. Je kan terugkijken op een mooi avontuur, ga nog lekker genieten straks in Thailand. Dikke kussen van mij..

  • 21 Mei 2014 - 21:47

    Carmen:

    Hee lieve Es',

    Weer een erg leuk verhaal om te lezen! Wat maak je toch veel mee!
    Nog even en je komt weer terug,wij zijn erg benieuwd naar al je foto's!
    Je foto's op Facebook vind ik elke weer super leuk om te zien!

    Heel veel plezier en geniet nog even goed van de laatste maand!

    Liefs Carmen Xx

  • 22 Mei 2014 - 22:14

    Ank:

    Hai Es, wat een geweldig verhaal weer! Je geniet intens

  • 22 Mei 2014 - 22:17

    Ank:

    Vreemd toch weer! Er wordt maar 1 zin geplaatst ipv een verhaaltje :(
    Teveel woorden zeker haha XX

  • 22 Mei 2014 - 22:23

    Mama:

    Hé lieve schat,
    Ik had je blog nog niet gezien, omdat ik vannacht uit Madrid kwam.
    Weer een fantastisch verhaal over je reis door Vietnam. Ik wist gelukkig
    al dat je het erg leuk hebt gevonden in Vietnam door alle appjes van je.
    Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    Jammer genoeg ga je nu toch niet naar Thailand vanwege de situatie daar.
    Gelukkig heb je een mooi alternatief gevonden in Indonesië. Goede reis
    morgen naar Bali. Kussen van mama

  • 22 Mei 2014 - 23:27

    Pien :

    Lieve Es, bedankt voor je mooie kaart. Ook weer vol geschreven. Je hebt sinds Parijs, het schrijven niet verleerd. Met je verslagen en prachtige foto's, neem je iedereen weer met je mee op reis. Misschien is dat wel je nieuwe toekomst, reizen en daar boeken over schrijven.
    Maar het allebelangrijkste is dat je het bent gaan doen. Reizen, een ander deel van de wereld zien. De dagen gaan snel voor jou, voor ons ook en dan ben je terug. Gelukkig voor jou is het nog niet zover, je gaat nog naar Bali. Weer een nieuw reisavontuur. Ik ben benieuwd! Veel liefs Pien en natuurlijk ook van je Oom Kai.

    P.s. Je moeder kan trouwens ook heel goed verhalen vertellen....vooral over jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 43929

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: