Une gouvernante à Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Une gouvernante à Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Une gouvernante à Paris

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

12 Januari 2010 | Frankrijk, Parijs

Bonsoir lieve mensen,

Ik ben weer volop begonnen met n'n stage. Ik wilde toch nog even vertellen over de dingen die ik overgeslagen heb.

Eind november (o wat klinkt dat nu ver weg!) is Rowena hier op bezoek geweest. Dat was zo ontzettend leuk en gezellig! Heel fijn dat ze er was. We hebben gewinkeld, we zijn uit eten geweest en we zijn naar Disneyland geweest! Row, wil je bij deze nogmaals bedanken voor het leuke weekend. Verder heb ik in december nog heel veel gewerkt. De laatste loodjes waren dat dus. Met Kerst moest ik ook nog werken en 2e Kerstdag was m'n eerste vakantiedag. Papa, mama & Vin waren er al sinds de 24e, maar ik moest de hele tijd werken. Op 2e kerstdag zijn we uit eten geweest in 'mijn hotel' in restaurant 'Le Dix'. Dit was zó ontzettend leuk! Heerlijk gegeten. Een leuke verrassing was de champagne bij het dessert. En nog leuker was dat toen we de rekening vroegen alle drankjes gratis waren inclusief de champagne! Wow. Was echt heel leuk en lief. Dit was dus als dank voor mijn goede stage! Heel leuk!

Op zondag 27 december ben ik met mijn ouders en Vin naar huis gereden. Ik heb de hele week ontzettend veel gedaan en met veel mensen afgesproken. Leuk om weer mensen te zien. Op 3 januari weer teruggegaan, zie mijn vorige blog.

Dan zijn we nu aangekomen op dinsdag 12 januari. Sinds ik weer in Parijs ben heb ik weer heel veel gedaan. Sinds 5 januari loop ik stage bij de Housekeeping. Vorige week, de eerste week, vond ik niet zo leuk. Ik moest erg wennen. Niet aan de collega's, die kende ik al. Ik moest gewoon zo ontzettend wennen dat ik geen gasten meer om me heen had. Verschrikkelijk vond ik het, de hele dag van étage naar étage op en neer, in m'n eentje, zonder iemand te zien.

Ik ben dinsdag begonnen in de 'Lingerie', dit is de Wasserij. Hier wordt alle personeelskleding gewassen, sprei voor op het bed, douchegordijnen en ga zo maar door. Handdoeken en linnengoed voor de gasten gaat naar een speciaal bedrijf buiten het hotel. Het werk was simpel, maar het is belangrijk om alles te weten voordat je gaat leiding geven natuurlijk. Je zou het misschien niet denken, maar deze afdeling was erg interessant. De volgende 2 dagen was ik Femme de Chambre (Kamermeisje). De eerste dag was het: 'Esmeralda tu fait la poussière (Esmeralda jij doet het stof) et tu vas aspirer (je gaat stofzuigen)'. De tweede dag heb ik alleen maar badkamers gezien. Die ken ik dan nu ook op mijn duimpje. Aan het eind kon ik dan ook geen badkamer meer zien en Nicole maakte ook nog een leuke grap door te zeggen: 'Hee Es, kan je mijn badkamer ook nog even doen?'. Non, merci.
Natuurlijk snap ik erg goed dat dit moet voordat ik leiding ga geven. Ik moet natuurlijk weten wat de regels zijn (want vergis je niet, er zijn er zóveel) en hoe lang alles duurt (je doet niet even een kamer in 10 minuten!). Ik heb echt zoveel respect voor die dames. Ik weet nu, ik ben er gewoon niet voor gemaakt. Dat schoonmaken, ik kan het niet vlot genoeg, vind ik zelf. Le lit, c'est une catastrophe! Dát is pas zwaar. En dat moet je dan alleen doen hè en dan even 14 kamers op een dag. Conditie moet je ook hebben. Laat die van mij nou op dit moment op nul staan.

Donderdag was ik dans la Publique. Dit wil zeggen, schoonmaken 'in front'. Openbare ruimte. Zoals openbare toiletten. Voor de receptie enzovoort. Die dag heb ik me eigenlijk echt kapot verveeld. Dit was omdat het de hele dag keer op keer hetzelfde was. Het enige wat we eigenlijk moesten doen waren de openbare toiletten (1e étage, begane grond) schoonmaken. En dan moet je die elk half uur controleren en opnieuw schoonmaken. Je doet je eigen werk dus steeds over. En reken maar dat mensen je anders aankijken als je met roze rubberen handschoenen en een toiletreiniger in je hand staat, dan dat je in je keurige nette pak staat met een ordner in je hand. Verschrikkelijk vind ik dat gewoon. Ik geef daar zelf echt niks om, maakt me echt niet uit dat ze denken dat ik dom ben als ik daar een toilet sta schoon te maken. Maar sommige mensen moeten dat iedere dag doen en worden dus soms echt onbeschofd behandeld.
Sta ik als kamermeisje in de gang, bezig met iets te pakken voor in één van de kamers. Ik zie dat er een vrouw aan komt lopen. Keurig in pak met een paar ordners in haar hand. Er is genoeg ruimte in de gang, ze kan er makkelijk langs. Toch zegt ze heel onaardig: Pardon. Rustig stap ik opzij en denk, wat een rare mensen heb je toch?

Loop ik dus vandaag in pak, eerste dag als gouvernante. Alle gasten die ik tegenkom zeggen vriendelijk gedag. Toch een verschil dus.

Verder is mijn rooster veranderd. Ik ben nu zondag en maandag vrij, dit zijn mijn vaste dagen. Ben ik erg blij mee. Ook mijn tijden zijn veranderd. Ik werk nu elke dag van 9 tot half 6. C'est parfait!

Vandaag eerste dag als Gouvernante. Dit houdt in: leiding geven aan de kamermeisjes en alles controleren wat zij doen. Ik moet dus alle kamers controleren. Of alles goed schoon is, of er niks ontbreekt in de kamer, of alles werkt in de kamer. Als er iets ontbreekt kijk ik of ik het zelf kan oplossen. Je kan je niet voorstellen hoeveel er soms ontbreekt in een kamer. Mist er opeens een schermlamp. Très bizarre. Als er iets niet werkt communiceer ik met andere afdeling zoals de Technische dienst.

Vandaag ben ik begonnen samen met een andere Gouvernante. We begonnen met het checken van de kamers die al als 'Inspected' in het systeem stonden. Dit betekent dat ze schoon en al eerder gecontroleerd zijn, maar het hotel was niet vol dus ze zijn niet verhuurd. Die worden dan als eerste op de dag gecontroleerd. In de tussen tijd maken de kamermeisjes de kamers schoon. Eigenlijk moeten alle kamers rond 14:00 klaar zijn (dit zijn er 326), want dan is het Check-In Time. Ondertussen, als een kamer klaar is, controleer ik de kamer. Andere taken van mij zijn; invoeren in het systeem welke kamers ik heb gecontroleerd, deze kunnen dan ook als 'Inspected' worden aangevinkt. Verder zit ik soms op het bureau. Ik neem dan de telefoon op voor de gehele afdeling. Of ik doe wat administratie. Kijken of het rooster klopt. Aan het eind van de dag komt elk kamermeisje weer beneden met haar pasje (die toegang heeft tot alle kamers). Ik neem die dan in en teken voor degene die die heeft ingeleverd. En natuurlijk is mijn taak ook om de kamermeisjes aan te sturen, maar dat moet er nog meer van komen deze week ;)

Afgelopen zaterdag was mijn laatste werkdag van de week. Toen dacht ik echt, dit is echt niks voor mij. Ik moet 5 maanden bij deze afdeling zitten en ik vind er niks aan. Ik vond het vooral zo verschrikkelijk dat ik de hele dag bezig was met materialen (die dus niet praten ;)) en dat je de hele dag alleen werkt, in een kamer (toen met dat schoonmaken dus).Vandaag vond ik het al veel beter.Ik kreeg vandaag verantwoordelijkheid en heb zelfs een hele tijd gewoon mijn eigen étage mogen controleren. Ben dus best tevreden over vandaag.

Tussen al het werken door doe ik natuurlijk toch óók nog leuke dingen!Donderdagavond ben ik bij Nicole gaan eten. Heerlijke wraps gegeten en als toetje een heerlijk chocoladecakje. Verder nog Gossipgirl gekeken al hebben we daar vrij weinig van gezien omdat we zo gezellig aan het kletsen waren!
Vrijdagavond ben ik met Nienke, Roos, Maxime & Lissi wat drankjes gaan drinken bij St. Michel. Dit is een erg leuke buurt, gelegen 'onder de Seine' (kijk maar op de kaart). Erg gezellig met veel bars en restaurantjes. Zaterdagmiddag nog gewerkt. Zaterdagavond was ik dan EINDELIJK eens vrij. Dus ik dacht, laat ik eens helemaal los gaan dan hè! Nou, dat hebben we (ik was met Nienke, Roos, Lissi & Margot) zeker gedaan. We zijn naar een hele leuke bar geweest, ook bij St. Michel. In het begin van de avond was er karaoke (al hebben Roos en ik daar het meeste van gemist, omdat wij eerst uit eten gingen en nogal laat waren aangekomen) en later op de avond was het een gewone bar en daar hebben wij tot in de vroege uurtjes gedanst. Uiteindelijk lagen Roos en ik om half 7 in bed.

Natuurlijk heb ik ook alweer plannen voor deze week. Donderdagavond ga ik weer bij Nicole eten. Echt super gezellig! Vrijdagavond ga ik, waarschijnlijk, een drankje drinken met Suzy, het meisje dat ik heb ontmoet in de Thalys!
Natuurlijk moet ik af en toe toch nog wat dingen bekijken in Parijs, dus zaterdag gaan Nicole en ik lekker de toerist uithangen!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne week. Ik hoop dat het goed met jullie gaat.

Veel liefs en kussen,
Esmeralda

(Sorry voor het gigantisch lange verhaal, maar ik kán het gewoon niet korter maken?)

  • 16 Januari 2010 - 16:41

    Roween:

    leuk Es!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 43920

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: