Travailler comme une Gouvernante à Crown Plaza - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Travailler comme une Gouvernante à Crown Plaza - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Travailler comme une Gouvernante à Crown Plaza

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

08 Februari 2010 | Frankrijk, Parijs

Bonsoir,

Normaal weet ik precies hoe ik moet beginnen, maar nu weet ik echt niet waar ik moet beginnen. Ik heb vorige week eindelijk een keer níet zoveel gedaan, tussen het werken door. Het werken is namelijk al zwaar genoeg. Ik loop iedere dag ontzettend veel. Het werken zelf gaat goed. Ik heb al aardig wat verantwoordelijkheid. Leuk is ook dat alle Femmes des Chambres (Kamermeisjes) mij ook echt zien als Gouvernante, dus als hun leidinggevende. Mijn Frans gaat er ook op vooruit, want bij de Housekeeping spreekt vrijwel niemand Engels. Zeker op mijn werk gaat het Frans steeds makkelijker.

Vorige week heel hard moeten werken. Ik begin iedere dag om 9 uur en ben klaar om half 6. Hier ben ik erg tevreden mee, handige tijden.
Ik zal wel even beschrijven hoe mijn dag eruit ziet.
Ik begin om 9 uur. Op het 'Bureau des Gouvernantes' 'verzamelt' iedereen. Hier hebben we een kort overleg. Eén van de Gouvernantes verstrekt de pasjes aan de kamermeisjes. Meestal ben ik degene die dit regelt. Als het kamermeisje bijvoorbeeld op de 3e etage werkt dan heeft ze een pasje dat past op alle kamers op de 3e etage. Iedereen moet ook tekenen bij binnenkomst en tekenen bij het weggaan. Dit gaat dus best strikt.
Hierna pak ik mijn ‘rapport’. Hier staan alle kamers van mijn verdieping op. Meestal heb ik de 3e etage. Er zijn 3 ‘soorten’ kamers op mijn rapport die ik moet controleren. Als ik boven ben begin ik allereerst met het nakijken of alle kamers zijn gegeven aan de kamermeisjes. Dus niet dat we er aan het eind van de dag achterkomen dat we een kamer zijn vergeten. Hierna zeg ik aan elk kamermeisje wat de ‘prio’s’ zijn voor vandaag. De kamers die dus de prioriteit hebben en die als eerste moeten worden schoongemaakt. Dit is bijvoorbeeld voor VIP-gasten. Het is mijn verantwoordelijkheid dat deze kamers op een betaalde tijd klaar zijn. Sommige voor 10 uur, sommige kamers voor 2 uur.

De kamermeisjes gaan aan het werk en ik begin met het controleren van de ‘IP’. Dit staat voor Inspected. Deze zijn gister dus al door mij (of een ander e Gouvernante) gecontroleerd, maar zijn dus niet verhuurd aan een gast. Ik moet deze opnieuw controleren. Dit heeft verschillende redenen. Allereerst ligt er weer stof, ja zelfs na één nacht. Dit moet ik controleren. Ook kan het zijn dat de receptie een fout heeft gemaakt en de kamer in het systeem leeg is, maar dat er toch een gast in verblijft. Of dat de kamer was gegeven aan een gast en dat de gast daarna veranderd is van kamer en toch wat dingen in de kamer heeft gebruikt bijvoorbeeld.
Na de ‘IP’ begin ik met een ronde over mijn gehele verdieping. Ik kijk in alle kamers. Départ en Récouche. Départ zijn de gasten die vertrekken, Récouche zijn de mensen die nog blijven. IK moet controleren of een kamer wel écht een ‘Départ’ is of een Récouche. Zo vergelijk je dus alles wat er in het systeem staat. Ondertussen hou ik bij waar welk kamermeisje zich bevindt, zodat ik weet waar ze mee bezig zijn en wanneer welke kamer klaar is. Ik ga na of ze al de ‘Prio’ heeft gedaan. Zo ja, dan controleer ik die direct. Via de telefoon in de kamer kan ik zo met een code de kamer veranderen in ‘Inspected’ in het systeem. Tijdens mijn ‘tour’ (Oui, c’est en francais, je vais faire un tour’ over de verdieping controleer ik alvast wat kamers. Het is vooral belangrijk dat ik in alle kamers heb gekeken wat de ‘status’ is voor de kamer. Dit is voor de ‘Litiges’ die plaatsvinden om half 1. Zo gaan we met de Receptie na of alle kamers daadwerkelijk goed in het systeem staan.

Ik voel soms best een druk. Ik moet namelijk alles op tijd af hebben. De ‘IP’ moet ik op tijd hebben geïnspecteerd, want anders zitten er al gasten in die al gearriveerd zijn. Daarna moet ik een rondje maken over de verdieping, maar dit zijn nogal wat kamers. Ondertussen belt de Receptie mij constant voor kamers die klaar moeten zijn, omdat er al gasten beneden zitten. Dan loop ik hard de verdieping over, op zoek naar het kamermeisjes die die kamer moet doen. Voor de ‘Litiges’ is het dan ook echt, deur open, ‘O, c’est une récouche, bon’, deur dicht. En zo ga je de verdieping over.
Ondertussen controleer ik ook al de ‘Départs’, de mensen die die ochtend zijn vertrokken. Natuurlijk moet ik eerst wachten tot het kamermeisje een aantal kamers schoon heeft. Vooral na de lunch is het controleren, controleren, controleren. Ik doe aan snelwandelen, de hele dag. Het is echt hard werken. Tijd is geld. Natuurlijk moet ik de kamer goed controleren, maar veel tijd is er niet. Ik weet nu precies waar ik naar moet kijken en veel dingen zie je dan ook in één oogopslag. Vaak missen er dingen, bijvoorbeeld een folder, of er mist een kledinghanger. Dit is erg jammer, want dit kost veel tijd, als ik per kamer steeds dingen moet gaan halen. Ik moet ook controleren of alles werkt in de kamer. Als een lamp het niet doet bel ik de Technische dienst op en die moet dan zo snel mogelijk dat gaan repareren. Verder moet ik natuurlijk constant in de gaten houden of de kamermeisjes goed bezig zijn. Tegelijkertijd, terwijl ik de ‘Départs’ doe, doe ik ook al een aantal ‘Récouche’. Deze gasten verblijven dus nog langer. Zij krijgen niet alleen schone handdoeken, nee, de hele badkamer wordt weer schoongemaakt, er wordt gestofzuigd, het bed wordt natuurlijk opgemaakt en ze krijgen inderdaad schone handdoeken. Dit moet ik ook controleren. Natuurlijk moet ik controleren of de service überhaupt verleend is en of de service goed is gedaan.
Verder heb ik dus altijd een mobiele telefoon bij me zodat ik met elke afdeling kan communiceren. Dit is vooral de Receptie, de Technische Dienst en Roomservice. En natuurlijk ook met mijn eigen team. Verder doe ik soms ook wat administratieve zaken, beneden op het bureau. Dit vind ik ook leuk om te doen.
Nou dit was het even voor nu. Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen en uitzonderingen, maar nu hebben jullie een beetje een indruk wat ik moet doen de hele dag.

Bonne soirée,

Esmeralda

  • 08 Februari 2010 - 21:51

    Mama:

    Hallo lieve schat, nou ik ben absoluut onder de indruk. Super van je dat je dat allemaal onder de knie hebt. Het is inderdaad keihard werken; de tijd zal wel elke dag omvliegen. En wat dat rondrennen betreft, zo houd je wel je conditie op peil.
    Kus van mama

  • 08 Februari 2010 - 22:55

    Cynthia:

    Hee Es, wat een werk heb jij op een dag zeg! wel fijn dat je nu betere tijden hebt en dat het met je frans zo goed gaat. verder alles goed met je? we praten snel weer bij op msn.

    xxx Cynthia

  • 09 Februari 2010 - 07:48

    Miranda:

    Hoi Esmeralda, Ik ben helemaal onder de indruk.
    Dat meen ik oprecht.
    Doei

  • 10 Februari 2010 - 18:48

    Row:

    Leuk om te lezen Es hoe je dag er uit ziet!!! :D:
    xxxx

  • 11 Februari 2010 - 08:51

    Ank:

    Phhhhh Es, als ik dit lees word ik al moe! Je hoeft in ieder geval niet meer te sporten 's avonds :runforest:
    En de dag draait snel, voordat je het weet ben je alweer thuis om leuke dingen te doen :)
    Dikke kus
    Ank

  • 15 Februari 2010 - 13:09

    Kirsten:

    Lieve Es, ik heb even je laatste posts bijgelezen. Had tevoren even niet zo veel tijd. Maar meid, jeetje, wat goed van je dat je dit allemaal al onder de knie hebt. Je schrijft ook zo beeldend he, ik zie je echt helemaal rondlopen (-rennen?) daar in dat hotel.. super! Ben trots op je. xx

  • 24 Februari 2010 - 19:06

    Mam:

    Hé schat, hoe gaat het nu met je? Vond het erg leuk in Parijs. Zou er ook wel willen wonen. Fantastisch dat je goede cijfers hebt voor je vorige periode. Deze periode gaat het misschien nog wel beter. Inderdaad geknipt voor de horeca met een grote H, zoals mevr. Alberts al zei. Je mag trots op jezelf zijn. Je doet het gewoon ontzettend goed. Onthoud dat voor jezelf. Kus van mama

  • 05 Maart 2010 - 17:49

    Jilly Dros:

    Via waarbenjij.nu ben ik op zoek gegaan naar meisjes die ook voor een tijdje in parijs werken en wonen, omdat ik op zoek ben naar gezellige mensen waar ik wat leuks mee kan gaan doen. Zelf werk ik sinds twee weken als au pair in een suburb (bry sur marne) van Parijs. Ik heb nog niet zoveel contacten, vandaar dat ik misschien een beetje brutaal overal berichtjes achterlaat! Als het je leuk lijkt om een keer ergens wat te gaan drinken of bijvoorbeeld het louvre te bezoeken, hoor ik het graag! mijn emailadres is: jilly_dros@hotmail.com
    Ook kun je me vinden op facebook en hyves, als je even wilt checken wie ik eigenlijk ben!

    Ik hoop snel iets van je te horen!

    Groetjes en veel plezier in paris,

    Jilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Esmeralda

Welkom allemaal op esmeraldagroen.waarbenjij.nu! Op deze blog houd ik al mijn ervaringen en belevenissen van mijn reizen bij. Het zou leuk zijn als jullie een reactie achterlaten :) Liefs, Esmeralda

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 43934

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 20 Juni 2014

Backpacken Thailand, Laos, Cambodja & Vietnam

19 April 2012 - 01 Juli 2012

Zuid-Afrika Minor Lodge Management 2012

03 Augustus 2009 - 06 Juni 2010

10 maanden Parijs

Landen bezocht: