Introductieweek in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Introductieweek in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Introductieweek in Port Alfred

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

26 April 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hierbij mijn tweede verslag. Het gaat goed hier in Port Alfred. Ik ben alweer wat meer gewend.
Zoals ik had geschreven, zijn we zaterdag naar het strand geweest. Het wordt hier erg vroeg donker, dus je moet er rekening mee houden dat je op tijd terug bent, omdat het niet zo veilig is in het donker. Nadat we (ik en nog twee meisjes die ik gister heb leren kennen, ze heten Pietsje en Daria) gister van het strand terugkwamen zijn we wat gaan eten op school. Het eten is eigenlijk prima hier! Er wordt 's middags warm gegeten en 's avonds ook, dus twee warme maaltijden op een dag ;) ) Het ontbijt is eigenlijk een Engels ontbijt. Dit bestaat uit geroosterd brood, croissantjes (alleen op zondag), eieren, bacon, yoghurt etcetera. Het is eigenlijk allemaal prima te eten, alleen is er weinig afwisseling. Het is vooral veel patat en pasta. Om toch nog een beetje in shape te blijven gaan we daarom vanmiddag hardlopen en vanavond misschien zwemmen.

Zaterdagavond ben ik met een groepje meiden naar Scallywags geweest, dit is een huis waar een andere groep studenten woont, 5 minuten vanaf ons complex. Ons complex heet trouwens Botmill. Het bestaat uit allemaal losse kamers (dus eigenlijk appartementen) met een tuin. Ik ben ontzettend blij dat ik daar woon. Onze kamer heeft ook nog eens een mooie uitzicht (we kunnen de zee zien!) en het is echt heel dicht bij school (ongeveer 300 m). Scallywags is eigenlijk een groot huis met allemaal kamers. Hier werd een feestje gegeven omdat veel van die bewoners net terug waren van vakantie. Daarna zijn we weer uitgeweest in 'The Lounge'. Hier komen ook locals, dus dat is wel leuk! Sommige spreken ook Afrikaans en dat is erg grappig om te horen. Ze kunnen ons ook verstaan dus dat is wel gek en dat zijn we natuurlijk niet gewend!

Het uitgaansleven begint hier veel vroeger dan in Nederland. Rond 10 uur begint het meestal en het duurt tot 2 uur in het weekend. En doordeweeks tot 12 uur. Die avond ben ik vooral opgetrokken met Femke. Zij doet de opleiding Personeel & Arbeid, ook in Leeuwarden op Stenden en zij (en die andere meiden ook van de groep) gaat International HRM doen. Was een erg gezellige avond.

Verder zoals ik al eerder had geschreven kun je altijd een busje bellen als je naar The Lounge wilt. Ze komen je ophalen en als je weer naar huis wilt word je ook gebracht. Echt een hele goede service dus en ook heel veilig! Het voelt wel een beetje alsof we als rijke mensen worden behandeld vind ik, want je hoeft maar te bellen en ze staan voor de deur!

Zondag en maandag was het niet zulk mooi weer, eigenlijk best koud. Niet heel veel gedaan dus op zondag. Maandag was de eerste schooldag. Die hield niet heel veel in. Ze zijn hier in ieder geval niet van de lange lectures. De dag begon met een officiële opening. Daarna kregen we Xhosa les. Xhosa is een volk in Zuid-Afrika met een eigen taal. Deze taal wordt vooral gesproken door donkere mensen uit de Oost-Kaap (veel mensen in de townships spreken deze taal).
Het allerleukste was dat een aantal dames (die hier in school werken) gingen zingen in hun taal. Het was zo leuk om te zien. Ik heb er een filmpje van.

Verder zouden we een campus tour krijgen maar dat is helaas niet gebeurd ;) In de middag kregen we les over safety en security en kregen we een 'tour' door Port Alfred. Deze tour stelde alleen niet veel voor en we hebben alleen de plaatselijke supermarkt, dokter en 'shoppingmall' gezien. Maandagavond ben ik met Josien (kamergenoot), Marrit, Karlijn, Pytsje, Daria en Martijn naar de pizzeria geweest aan het strand. We waren met z'n allen (7 personen) rond de 23 euro kwijt!! Spotgoedkoop. Ook alle drankjes zijn hier erg goedkoop, je betaald voor een biertje 80 cent en voor een mixdrankje 1,30.

Dinsdag was een rustig dag. Het was gelukkig prachtig weer. Onze eerste CBL les hebben we gehad, wat eigenlijk meer een introductie was. Daarna hadden we vrij, dus ben ik met een groep naar het strand geweest! Er stond wat wind, maar het was natuurlijk sowieso heerlijk om op het strand te zijn!
Woensdag was een drukke dag. Woensdagochtend hebben we les gehad over de Apartheid en de geschiedenis van Zuid-Afrika. Andere lessen gingen over HIV/Aids en Intercultural Sensitivity. Na de lunch vertrokken we naar de townships ('krottenwijken') (die liggen aan de rand van Port Alfred). Er zijn eigenlijk 3 townships. De donkere mensen wonen in NEMATO (Nelson Mandela Township). Verder is er een coloured township (kleurlinge in het Afrikaans) en Bathurst is nog een ander township. Wij zijn alleen in NEMATO geweest. Het was erg indrukwekkend. Vooral als je de wijk inrijdt. Het is ontzettend groot. We reden eerst een stuk door de wijk met het schoolbusje. We stopten bij een bepaald punt om het uitzicht te bekijken over Port Alfred. Daarna reden we verder richting de vuilisbelt van NEMATO. Dit is echt verschrikkelijk om te zien. Mensen struinen en/of zitten daar de hele dag om iets te vinden tussen het afval wat ze kunnen verkopen. Dit kunnen bijvoorbeeld onderdelen zijn van een apparaat die nog goed zijn. Ze kijken naar alles om maar aan geld te kunnen komen.

Hierna gingen we naar een project van Stenden University. Het is een opvang waar kinderen overdag verblijven. De jongen kinderen zitten hier overdag en de kinderen die al op de basisschool zitten komen hier 's middags. Zij zijn van de vuilnisbelt gehaald zodat ze een betere toekomst hebben en dingen kunnen leren. Toen we uit het busje stapten sprongen de kinderen letterlijk in onze armen. Dit was ontzettend leuk. Ze zijn zo enthousiast! In het gebouw werd wat verteld en de kinderen hebben voor ons gezongen! Ook zit er een groententuin naast de opvang zodat ze hun eigen eten kunnen verbouwen. Ik heb verschillende foto's gemaakt. De kinderen vinden de fotocamera's ontzettend leuk en willen constant zelf foto's maken. Ook gaan ze echt poseren ;)

Hierna zijn hadden we een lunch bij een klein winkeltje in de township. Dit bestond uit Zuid-Afrikaanse gerechten. Er was een soort mi/rijst achtig iets met een soort yoghurt er door heen. Verder hadden ze zoete aardappelen, iets met bonen en brood. Tijdens het eten werd er een dans op gevoerd door 4 meisjes, ik schat dat ze ongeveer 10 jaar waren. Het is moeilijk te schatten omdat veel van die kinderen heel klein zijn, omdat ze niet groeien. Deze dans was echt ontzettend leuk. Ze hebben ontzettend veel plezier met elkaar. Het viel me ook op dat ze zo lief zijn voor elkaar allemaal.

Na de lunch was het tijd voor een voetbalwedstrijd tegen het voetbalteam van NEMATO. Dit was echt geweldig om te doen. Ik heb eigenlijk de hele wedstijd meegespeeld en was dus wel aardig buiten adem :P Die kinderen (het was een jongensteam) waren zo ontzettend snel! We hebben gelijk gespeeld!

Gisteravond was het tijd voor een feestje. Er was een openingfeest op school om de module te openen. De Stenden Bar werd geopend en om 18:00 zaten we aan het bier. Voor de school is er gras met picknicktafels. Hier hebben we de hele avond gezeten. Rond 10 uur gingen we naar 'The Lounge'. Dit was ook erg gezellig.
Je merkt dat je na een aantal dagen al meer een groep vormt. Dat is erg leuk!

Vandaag nog een laatste les gehad over Medical Issues. Hierna heb ik huiswerk gemaakt met klasgenoten. Straks gaan we even naar het centrum en vanavond gaan we zwemmen!
Morgen zijn we vrij dus we hebben een lang weekend. We gaan met de auto toeren vanaf Port Alfred. De route is nog niet precies bekend, dus hierover horen jullie later meer!

Ik hoop dat in Nederland alles ook goed gaat.

Heel veel liefs en groetjes uit Port Alfred,
Esmeralda

• 26 April 2012 - 12:50

Mama:

Hoi Esmeralda, Wat leuk om je verslag te lezen. Ik was heel erg benieuwd hoe het was gegaan de laatste dagen. Fantastisch dat je zoveel meemaakt. Ik ben blij dat je het leuk hebt met je klasgenoten. Volgens mij is het de komende tijd prima weer. Geniet ervan! kus, mama

• 26 April 2012 - 15:03

Carnen:

Hee Es,
    Wat een leuk verhaal om te lezen! En wat fijn dat je al met zoveel mensen optrekt,leuk hoor!
    Veel plezier de komende dagen,en ik lees je volgende blog wel weer.
    Liefs x

• 26 April 2012 - 17:29

Opa En Oma:

Wat leuk om al je wetenswaardigheden
    te lezen. Het lijkt me heel gezellig
    om met zo'n groep studenten te ver-
    keren. Veel plezier voor de komen-de dagen.
    Opa en Oma

• 26 April 2012 - 17:32

Esmeralda Groen:

Bedankt voor jullie reacties!
    Opa en oma, ik zal zo wat foto's proberen te plaatsen hier, maar het is erg langzaam, dus anders moet mama maar even foto's via Facebook laten zien! Veel liefs, Es

• 26 April 2012 - 19:14

Ank:

Wat een enthousiast verhaal :) Geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Vervelen doe je dus niet. Leuk dat je ook weer nieuwe vriendinnen maakt, je kan er niet genoeg van hebben ;) Blijf genieten meid!
    Dikke kus van ons XX

• 26 April 2012 - 19:42

Jeanine:

Hoii Es!

Leuk verhaal! Je hebt het al goed naar je zin dus!
    Leuk dat je met de meiden van International HRM woont! Zijn leuke meiden, ik heb vorig moduul met hen in de klas gezeten;)

Geniet van je tijd daar en tot snel op de skype (hoop ik)

Kus!

• 26 April 2012 - 21:42

Pappa:

Ha lieverd, wat maak je veel mee. Geweldig om veel van een andere cultuur te leren. Over Nelson Mandela en de apartheid. Ook je bezoek aan de Townships moet indrukwekkend zijn geweest. Fijn dat je zo veel mensen leert kennen. Geniet er maar van !!!

liefs pappa xxx

• 27 April 2012 - 17:36

Ester:

heey es!

Super leuk verhaal weer en wat een heftige fotos van die afvalbult. Nou ik wens je een goed weekend en ook alvast een goede schoolweek volgende week! Volgensmij heb je het wel naar je zin!!!!! Echt super!!!

xxxx

• 01 Mei 2012 - 16:32

O.K.:

Moh Es, heerlijk dat je het super naar de zin hebt, lekker strandje, lekker eten lekker stappen, ben je er nu om iets te studeren of is this holyday, enfin geniet o.kai