Eerste weekend weg naar Addo National Park - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu Eerste weekend weg naar Addo National Park - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Esmeralda Groen - WaarBenJij.nu

Eerste weekend weg naar Addo National Park

Door: Esmeralda

Blijf op de hoogte en volg Esmeralda

07 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Vrijdagavond hebben Josien, Pytsje, Marrit, Karlijn en ik het weekend ingeluid bij Guido's aan het strand. Om het weekend goed te beginnen lekker een stuk chocoladetaart besteld met ijs en slagroom. Met al die baantjes trekken leek me dat geen grote zonde ;) Afgesloten met een rosé en de avond was erg gezellig. Nog tot in de nacht zitten kletsen met Josien en toen toch maar gaan slapen, want de volgende ochtend werden we om 9 uur opgehaald door onze guide! Zijn naam weet ik eigenlijk nog steeds niet na een heel weekend. We dachten John, dus daar hou ik het maar op.

Rond 9 uur stonden we klaar voor de school. Relaxt als ze hier zijn kwam onze 'driver' ook pas rond 10 over half 10 aanzetten. Beetje verstrooid en chaotisch, maar aardige vent. Ik schat 'm rond de veertig, maar hij was blijven hangen in de leefstijl van een twintiger.

We hadden een geheel pakket geboekt, dus entree tot het park, inclusief overnachting, lunch en diner. Eenmaal vertrokken reden we richting het winkelcentrum. Onze gids ging gewoon nog even boodschappen halen, ondanks dat we dus al verlaat waren. Lekker chill. Na 20 minuten in de auto wachten kwam hij terug met lege handen. Ja, op zijn pinpas stond geen geld, dus of wij alvast konden voorschieten. Achteraf is het natuurlijk om te lachen.
Uiteindelijk dus rond een uur of 10 vertrokken. Wat me onderweg vooral opviel was dat er zoveel mensen langs de snelweg lopen. Ontzettend gevaarlijk natuurlijk. Deze mensen komen dan van boerderijen en kwekerijen en moeten weer terug naar huis lopen. Ook zijn er ontzettend veel mensen die liften.

Tussen 12 en half 1 kwamen we aan bij het Backpackers 'hotel'. Het zag er prachtig uit. Alles zag er erg leuk uit, dus bekijk de foto's maar. 's Avonds zouden we met z'n vijfen slapen op 1 kamer en onze gids sliep in een kamer ernaast. Toen even snel het eten dat kon bederven in de koelkast gelegd. Nadat we houtblokken hadden gekocht voor de braai van die avond konden we eindelijk richting Addo Elephant Park.

De foto's geven het beste weer wat we allemaal gezien hebben. Het was echt een fantastische ervaring. Prachtig, prachtig, prachtig. Het is gigantisch groot daar, gewoon echt landschap, van savanne tot berg tot grasland en dichtbegroeid struikgewas. Soms was het dan ook best zoeken en je kunt gerust een half uur rijden zonder dieren te zien. Dat maakt het dan ook extra leuk om dieren te spotten. Zebra's, verschillende soorten antilopen, struisvogels, jakhalzen (geloof ik), verschillende soorten vogels, zwijnen (zoals pumba ongeveer ;)), schildpadje, buffel en veel olifanten. De olifanten vond ik het allerleukste om te zien. Zo groot en zo mooi. Vooral als zo'n beest naast je auto staat, geweldig. In het begin hadden we alleen nog olifanten van heel ver gespot en toen kwam dus het moment dat we ze zagen in de verte langs onze weg. Eenmaal daar stonden er drie grote olifanten om ons heen. Twee staken de weg over, leuker dan dat kan niet. Later nog olifanten zien drinken en nog een hele grote olifant die langs de auto liep.
Rond half 3 begonnen wij toch wel honger te krijgen dus reed onze gids naar een uitzichtpunt waar ruimte was om te lunchen. Toen de gids de achterbak opende kwam hij er achter dat hij álle boodschappentasjes, inclusief onze lunch, uit de auto had gehaald. Nou hier komt het verstrooide en chaotische weer terug dus. Best wel balen op dat moment want we hadden op ons ontbijt na niks te eten gehad. Toen werd het dus chips als lunch, helaas. Verder dus een fantastische dag gehad. Tot half 6 rondgereden. Daarna terug richting het backpackers hostel. Terwijl wij even bij konden komen ging onze gids beginnen met het vuur aan te maken voor de 'braai' (afrikaans voor bbq). Doordat het grote houtblokken waren duurde het natuurlijk wel even voordat we daar op konden braaien. Om de tijd te doden een paar potjes UNO gespeeld. Rond half 9 konden we dan eindelijk smullen. Schaapsvlees stond op het menu. Niet mijn favoriete smaak vlees, maar toch een tweede keer genomen. Verder waren er heerlijke tosti's met tomaat, ui, kaas etcetera.

Na de maaltijd heerlijk gezeten rond het kampvuur, waar we ook nog andere nederlanders hebben ontmoet. Ja, die vind je dus overal. Het gaf allemaal een heerlijk vakantiegevoel en eindelijk hadden we echt het idee dat we ons in Zuid-Afrika bevonden!
Die avond toch redelijk tijd naar bed gegaan, want we zouden vroeg ontbijten. Iets later dan 9 uur zaten we aan het ontbijt. Rond 10 uur vertrokken we naar het Reptielen centrum, wat 5 minuten rijden was. Jullie raden het nooit, maar IK HEB EEN PYTON OM M'N NEK GEHAD! In het begin leek het ons best eng, maar uiteindelijk hebben we het toch allemaal gedaan! Niet alleen een python, maar verschillende andere slangen vastgehouden en om onze nek gehad.

's Middags gingen we naar een Cheeta Breeding Center, 40 km verderop. Daniell Cheetah Breeding project richt zich op het behouden van de cheeta's. Het was gaaf om die cheeta's van dichtbij te zien! Op een gegeven moment mochten we een hok in van een volwassen cheeta. Ik vond het wel een beetje gek om zo dat hok in te lopen terwijl die cheeta daar lag. Op een gegeven moment mochten we één voor één die cheeta aaien. Zie foto's. Daarna gingen we naar jonge cheeta's. Ze waren nog erg speels. We konden ze aaien en foto's maken. Eéntje heeft me een beetje toegetakeld ;), ik heb allemaal schrammen op m'n bovenbeen van z'n poot. Die nagels zijn zo scherp! Al met al wat het natuurlijk een bijzondere ervaring!

Op de terugreis kwamen we nog een giraf tegen langs de weg! (door de oplettendheid van Josien!) Echt helemaal super, want die hadden we nog niet gezien, aangezien die niet in Addo zijn. Ook echt een ontzettend gaaf dier om zo van dichtbij te zien! Wat verder heel leuk was is dat onze gids heel veel vertelde en veel wist van Zuid-Afrika. Leuk was dat als we wat zagen wat interessant was langs de weg, dan stopte hij om het beter te kunnen bekijken. Zo zag hij terwijl hij reed een Shongololo (duizendpoot) op de weg. Dus hij stopte, stapte uit, pakte dat beest en zette hem op de stoel in de auto om het ons te laten zien! Dat was erg leuk ;)

Zoals jullie kunnen lezen heb ik een geweldig weekend gehad :) Vandaag alleen cbl gehad en verder niet heel veel gedaan. Woensdag heb ik weer de volgende lodgevisit. We gaan deze lodge bezoeken: www.lalibela.net.
Hopelijk gaat alles goed met jullie allemaal!

Tot de volgende blog.

Liefs,
Esmeralda

• 07 Mei 2012 - 17:07

Papa En Mama:

Ha lieverd, wat maak je toch veel mee. wat geweldig om zoveel moois mee te maken. Fijn dat wij dagelijks mee kunnen genieten van je reisverhaal en je foto''s Geniet er maar van. Gr. Papa en mama xxx

• 07 Mei 2012 - 18:49

Carmen:

Hee lieve Es,
    Jeetje,wat een leuke en mooie foto's!
    Echt gaaf die slang en die cheeta van zo dichtbij. En natuurlijk je lievelingsdier "de olifant" :)
    Heel veel plezier weer de komende dagen en ik ben benieuwd naar je volgende blog!
    Liefs,Carmen

• 07 Mei 2012 - 19:08

Tante Karin:

Hoi lieve Es,
    Wat super gaaf al die foto,s die je hebt gemaakt. Wat is dat kikke he al die dieren van zo dichtbij te zien.
    idd super gaaf he om die olifanten naast je auto te hebben staan.
    is toch wel anders dan in de dierentuin.
    Ben weer zeer benieuwd naar je volgende blog met met nieuwe Afrika ervaringen.. kussen tante Karin

• 10 Mei 2012 - 14:11

Pien:

Lieve Es,

Je bent vandaag 3 weken weg. Je bent gewend en hebt het naar je zin. Dat is fijn. Je schrijft weer prachtige verhalen en maakt mooie foto's. Erg leuk. Ik heb Sander gesproken en dat was een gezellig gesprek. Ik blijf je volgen en Sander ook....

Liefs en Dikke X Pien

• 10 Mei 2012 - 20:38

Ank:

Geweldig verhaal en mooie foto's heb je gemaakt Es. Wat een belevenis, een mooie herinnering!
    Blijf genieten :) X

• 12 Mei 2012 - 13:40

Oma Fr En Opa He,:

Lieve Esm.
    Wij genieten erg van je reisverhalen.
    Al je foto's bekeken, heel erg leuk en
    mooi met al die wilde beesten.
    Ga zo door .We hopen nog veel van
    je te horen. O ja, bedankt voor je
    ansichtkaart voor mijn verjaardag

Oma en OMA

• 16 Mei 2012 - 23:20

Ank:

Geweldige foto's Es!! Werk nu in Ghana en hoop dat ik ook nog naar zo'n park kan gaan, wat een belevenis.
    XX